Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2322 ggr
divansson
0

OLYCKA på Kalmar!!

Redan i dagens ponnylopp på Kalmartravet var olyckan framme.
Hanna Lähdekorpi sparkades ur sulkyn av Mareld in i första kurvan och hon fick föras till sjukhuset i Kalmar för röntgenundersökning.

De första undersökningarna på plats pekade på att det handlade om ett handledsbrott.

Huur? gu va läskigt, hoppas att det inte vart å mer än dedär handledsbrottet..:S Läskigt..

divansson
0

Vet att de flesta redan vet… men aja ;P

Rajmon
0

vad tog det åt mareld då? hoppas hanna mår bra!

PippiL
0

Usch vad otäckt. Hoppas att gått bra med både Hanna och Mareld.

Grattis Janina.

EllaMarine
0

Nej vad läskigt .. ! :O Hoppas de gick bra med Hanna iaf :)
Vad tog de åt Mareld då ? Hoppas de gick bra med Mareld med ..

ruter
0

Tråkigt för Hanna, kan vi räkna med en comeback av storebror Pekka i vagnen till SM den 12 juli?

JennyBrunzell
0

#6 MAIJA är familjen lähdekorpis bästa kusk, hoppas hon får köra och vinna SM!

Odena
0

usch då lät ju jädrigt tråkigt =( Hoppas Mareld startar i Sm:et… Krya på dig Hanna

JennyBrunzell
0

Maija ringde nyss, hon sätter sig aldrig bakom den hästen sa hon. haha Men som tur är beräknas hanna vara frisk tills då!

Dolores
0

Krya på dig Hanna/Olssons

amandahandersson
0

Gud vad tråkigt!

Hoppas verkligen Hanna blir återställd till Sm:et, hon är värd att köra Sm och ge övriga snabbhästar en ordentligt match, med det jobbet som hon gjort med Mareld!

Krya på dig Hanna!

Gurkan
0

Hmm.. Har aldrig pappa Kari gett sina barn någon slagjord??

Anna_
0

#12 Mareld har aldrig visat några tecken på att slå/vara dum förut.

jessssica
0

Nej usch va hemskt!!! :(

Hoppas att Hanna snart blir bättre!!!

Hur gick det med Mareld då..?

rebeccajansson
0

Det borde vara lag på slagjord. Man vet aldrig när olyckan är framme…

Anna_
0

#14 Vad jag förstod så klarade hon sig utan skavanker.

VeronicaP
0

Fast jag har faktiskt en häst som slår när hon har slaggjorden på , hon verkligen hatar den. SÅ jag tycker inte att det ska vara lag på det.

divansson
0

#17 i det fallet kanske.. :P men man vet inte.. typ som Mareld nu då.. brukar inte slå eller försöka.. men men, man vet ju alldrig…

AK47Kalashnikov
0

Nej usch! Tycker verkligen inte att det ska vara krav på slagrem!

thilda-
0

oj :O hoppas att hon blir återställd innan SM:et.. :)

amandahandersson
0

Kvar på slaggjord tycker jag inte heller att det ska vara - men jag råder alla som kan att använda slaggjord!
Man vet aldrig när olyckan är framme, och när det väl händer är man ganska glad över sin slaggjord.

varette
0

Mareld är väll i stort sätt en sånn som aldrig skulle slå, täcken på att även den snällaste kan slå(!) :(

MagganS-B
0

Slaggjord? Nej ALDRIG!!!!! Inget tvång på slaggjord. Inte alla vet hur man sätter på den rätt, vissa hästar börjar slå när dom får den på…..Det är helt upp till tränaren/kusken!

divansson
0

ja hjälper ju ena grannen att få deras shettis i startform. å igår när de skulle ut å köra (ja skulle kolla på), då tyckte de tydligen att de skulle skita i slaggjorden, ja försökte övertyga, men nej då.. de slutae med en skadad människa och en skenande häst.. fick ringa ambulansen själv och fånga hästen själv.. vadå hopplöst.. hästen har alldrig slagit förrens igår.. inte enns varit nära att slå… :P en axel ur led och ett brutet revben slutade det med.. uha..  Tycker det borde vara krav på slaggjord iaf.. man får vel vänja hästarna när man kör in dem…

Odena
0

Man bör väl ha slaggjord men slår hästen när den får slaggjord skall den givetvis inte ha det ( min shettis var sån) Mina två russ har slaggjord på banan men inte hemma då de tränar mycket bättre utan men på banan ett måste för mig då Odena en gång har slagit så får hon ha det och min andra madam hoppar med baken när hon blir stressad på banan så det är slaggjord på dem även om de springer saktare med det, säkerhet först & främst…=)

_jonna
0

krya på dig hanna :)

varette
0

Hanna mår "okej", ett brutet ben i armen och gipsad, skall nog opereras innom närmaste dagarna.. KRYA PÅ DIG GUMMAN<3

Millaaann
0

Krya på dej Hanna!! :)

amandahandersson
0

Som sagt - ha slaggjord om hästen kan ha det!

Eufemia
0

Jag har slagjord på min häst  som inte visar en tidens på o slå. Eller i vintars mkt överskottsenergi. Men bara allt är bra med kusk o häst får vi vara nöjda,det kunde ha blivit värre.

Jennie_A
0

Jag har själv råkat ut för att "väääääärdens" snällaste häst helt plötsligt börjat slå (och jag hade förstås ingen slaggjord)…. Sedan dess så har vi haft slaggjord på alla, åtminstone i början. Dock så kör vi fortfarande inte med den på vissa/i bland av olika anledningar…

olivialundgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har alltid slaggjord på Zoylett träning/tävling. Eftersom hon alltid försöker sparka .. men,inte på liseth och vet faktiskt inte varför.

wilson
0

Krya på dig Hanna!

Sara-Juventus2
0

Det är hemskt bra med slagjord även om hästen inte visat något innan , för blir hästen rädd så slår den oftast. Hanna krya på dig & se till att bli bra så du kan ge gumino en match i sm. < 3

divansson
0

m, krya på dig Hanna

stallnysater
0

Krya på dig Hanna!

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

stallnysater
0

Jag har sett hästar som trots att de har slaggjord lyckats sparka ur sin kusk…
Vet dock inte om det kan bero på att slaggjorden är placerad fel (har sett många exempel på felplacering av slaggjord som inte alls gör någon nytta om hästen börjar att slå)…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

jessssica
0

Det är ju konstigt att inte ekipagekontrollanten kan säga till och sätta slaggjorden rätt om den sitter fel… Fundersam

Joanna89
0

Hoppas du mår bra Hanna, och krya på dig !

Madson
0

Riktigt hemsk olycka. Hoppas att Hanna kryar på sig och kan delta i SM!

Gurkan
0

De va väl ett J*VLA tjöt om SM!! Tänker ni bara på de?? De viktigaste e la att hon kommer tillbaka te sulkyn. Ingen som har tänkt så långt att något kanske kan gå snett som gör att hon inte kan fortsätta?? Hoppas iaf att hon repar sej snart å kommer tillbaka.. Krya på dej..

Och appropå de här med slagjord.. Visst hade de vart gött att ha de?? Även om Mareld "aldrig gjort så tidigare".. HALLÅ?! nån gång e alltid den första, å då e man VÄLDIGT tacksam om man har den på..

Frickan_mary
0

men asså,  om en häst aldrig har slått, ofta man tänker så att den  kommer göra det,!? det gör inte jag iaf, Lilla-My slår när hon är brunstig därför har jag slagjord på hennen men Jasmine slår ju när hon får den på, såå NEEEJ ingen lag på det..

Krya på dej Hanna<3

RussPower
0

I Norge måste man ha slaggjord.

VeronicaP
0

#43 Men är det inte så att vissa får dispans där och köra med sulkett/sluky med stång i stället som de var tvugna att ha innan?

ostsiv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade ett russ tidigare som kunde slå,och då beställde vi en extralång sulky med en "stång" tvärsöver. Det gick inte att ha slaggjord på honom, när han kände den blev han alldeles tokig och bara slog.Den sulkyn har vi även till Shakira som vi har nu,även om hon aldrig har försökt slå.Det känns i allafall tryggast att sitta en bit ifrån "om".  (Se bilden)

VeronicaP
0

#45 Ser ut som sådan sulky som de hade/har i Norge

Hannna
0

Hej! Det var en fraktur på det mindre benet i högerarmen(högerhänt såklart), några cm från handleden. Benet hade gått av på mitten och låg omlott/ på varandra. Så det opererades igår under narkos och allt, man rätade ut benet och skruvade ihop det med en platta som ska sitta kvar. Trodde jag skulle slippa gips men icke, får ha det i 2 veckor, för att skydda operationssåret och dessutom gör det inte lika ont om man har gips. Efter det blir det ytterliggare 2 veckors konvalecenttid. 

Tack alla för er omtanke:)!

divansson
0

Oj.. synd.. stackars dej.. men det är tur att det kommer bli bra sen :)

Jagz
0

# 45 Vad gör stången för nytta?

H-Calvero
0

#45 hade sån på travskolan förut, ingen höjdare när ponnyn slår och fastnar med benet/benen ovanför stången:S att dom fastna va heller ingen "engångs grej" så jag råder ingen att köra med sån vagn längre..

H-Calvero
0

#49 den ska hindra ponnyn från att träffa kusken om den slår..

Jagz
0

# 50 Precis, jag tänkte också på det, att det borde vara stor risk att ponnyn fastnar med benet om den slår, och tydlgien är det också det.

Reva
0

men hade han ingen slag gjord elr?? Undrar va de tog åt honom :S

MagganS-B
0

Om det skulle vara risk med ett tvärstag på sulkyn så skulle inte alla som tävlar i Norge vara tvungna att ha det…….det hindrar hästen i aktionen mindre än en felspänd slaggjord!

Jagz
0

# 54 Uppenbart finns det risk att ponnyn kan fastna med benen där, eftersom # 50 varit med om det flera gånger.

divansson
0

har en sån sulkett ju :S   kom ihåg en gång när jag och en kompis skulle köra hästar på banan, båda hade slaggjordar på hästarna men kompisens häst knäkte slaggjorden (HUR!!??)och slog så benet hamnade över stången.. en halvtimme senare hade veterinären gjort sitt och hästen fick lov att fara till de evigt gröna ängarna.. :( Har alldrig sett en så fn shettis.. ostartade, båda två, den hon körde var ett sto på 6år (fd sällskapshäst, den ja körde också) hon gick runt 3.05-3.10 i varje jobb på banan.. så söt å så snäll… ruggigt steg.. :( synd att det slutade så…

__SVANE__
0

håller med "Gurkan"

Gurkan
0

TACK (!!) __SVANE__ ja e inte ensam i Sverige om att tycka så..

Liiiiiiinn
0

#50, det låter inte alls kul. själv har jag bara bra erfarenheter av sulketter. hade en ponny som slog som jag använde en sulkett  på (har även kört andra shettisar som slagit med den vagnen) och de kan ja vara glad för för annars hade jag blivit mer träffad än ja nu har blivit! :P

Jag har nog haft tur o sluppit vara med om hästarnas ben över stången osv…

olivialundgren
0

#56 hade en häst med som knäkte slaggjorden han slog så mycket så att vagnen hamnade upponer! :S

Hampee_
0

Åhh hoppas det går bra för hanna <3

Iselin
0

#54 det er ikke påbudt med tverrstang lenger, derimot slagrem skal alle ha.
Risikoen fantes så absolutt- på min konkurransegodkjente sulky slo shettisen over tverrstangen.