Remsele
Hej!
Jag har precis för första gången i mitt liv börjat köra med sulky men jag får inte ordning på hur jag ska spänna för den med remselen. Någon som kan förklara exakt hur man gör eller om det finns någon film någonstans?
Jag har kortbrösta om det spelar någon roll :)
Så jätte svårt att förkalra i ord så det ska bli rätt. Men har du ingen nära dig som kan visa? Kanske någon travskola eller tränare på banan?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag har inte tillgång till det tyvärr. Använder sulkyn nu vid inkörning och konditionsträning. Så tänkte att jag kunde fråga här på forumet.
Kan göra ett försök till att förklara men det är inte enkelt.
När du har trätt in skalmarna i skalmöglorna så har du två "remmar" att välja på. en upptill och en nertill. Börja med den nedersta, skalmremmen heter den. Den börjar du trä ett varv bakom skalmöglan, sedan börjar du gå framför. kom ihåg att dra åt så att det inte blir löst. Är det för löst kan man sedan tappa vagnen. (Inte roligt alls). sedan när remmen börjar bli ganska kort så drar du den bakom skalmöglan igen och där bildas det då ett "hål" där du trär igenom remmen och spänner sedan fast i spännet du har nertill. Tänk på att börja trä mellan skaklen och hästen och dra den uppåt.
Sedan börjar du med den remmen upptill. Vissa använder inte den men det är en säkerhetsgrej ifall skalmremmen skulle gå sönder. Denna rem heter säkerhetsrem kort och gott, så inte svårt att veta varför den finns.
Den börjar du med att trä framför skalmöglan, du kan lägga den över den andra remmen du selat.
Sedan gör du samma sak med denna, drar åt hårt och sedan när du har den tillräckligt kort så går du bakom skalmöglan och genom öglan och drar åt. Då har du låst den. Denna ska dock gå under magen. Vi har kortare på vänster sida där spännet sitter och låter den på högersida gå under magen och spänner den sedan. Den ska inte sitta stenhårt utan ha lite mellanrum.
Kortbröstan sedan ska du trä under skaklarna så du går igenom de två mellanrummen som har blivit efter skalmremmen och säkerhetsremmen och sedan beroende på hur lång bröstan är så får du anpassa hur många varv du snurrar runt skaklarna. Sedan går du tillbaka samma väg som dkom och spänner fast.
Som sagt: Inte lätt att förklara men det är på ett ungefär. Jag skulle dock försöka hitta någon som kan hjälpa dig eller leta videos.
Tack så hemskt mycket! Mamma har kunnat men det är många år sen och det var så vi spände fast vagnen förutom att vi satte bröstan fel.
#3 jättebra förklaring! :)
Tack för förklaringen, idag fick vi det rätt :)
5#. tack :P imponerad över mig själv att det blev rätt fär en gångs skull :P Brukar bara bli massa smörja annars ;D
#7 hahaha, ja den förklaringen blev ju riktigt bra ;) :)