Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 535 ggr
Mollberg
0

Hur ser eran dag ut?

Hur ser en "vanlig" dag ut, helg som vardag, väl själv. Berätta lite kortfattat så alla orkar läsa Räcka ut tungan

EllaMarine
0

Jadu … kliver upp nån gång, pallrar mig iväg till stallet och mockar, fixar käket åt Pollan och gör klart allt .. sen kanske jag kör lr gör något annat. Eller så åker jag hem och åker upp senare på kvällen och kör henne :)

casandra
0

Jadu, det är olika från dag till dag, men på ett ungefär såhär då:

Vaknar, ger hästarna frukost, släpper ut, ger hö i hagen.
Går in och somnar oftast om, vaknar efter typ en timme igen.
Byter om, går ut till stallet (ibland händer det att jag äter frukost först också), mockar och "städar" och gör iordning för kvällen. Sen tränar jag en häst, sen en till.
Sen går jag in och äter.
Sen ut igen och tränar sista hästen. (Ibland flera, ibland färre, beroende på vilka som ska tränas, men vanligtvis tre om dagen)
Sen går jag väl in, tittar på tv, eller hamnar framför datorn, eller hittar på någonting annat med en kompis kanske eller liknande.
Senare på kvällen tar jag in hästarna, borstar och sådär.
Sen får dom kvällsmaten det sista jag gör i stallet.
Sen in igen, tv/dator, eller kompis/fest, eller sova! xD

Det är väl på ett ungefär vad som händer.

FridaSimonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tur ^^ nu ska jag ta en dag när jag jobbar hos tränare ^^

upp 7 åker till Bodentravet fodrar och drar ut vagnarna från stallet.
tar in hästarna som sovit ute, släpper ut alla andra hästar ger hö, skottar massor av boxar XD
fyller vattenhinkar, pratar med Chefen och en hästägare:p dom är alltid där:p
Ibland kör jag ngn häst:)
Fodrar lunch , äter lunch själv.
tar in hästarna borstar upp och gör vi dom :p
släpper ut natthästarna .
slänger ner hö och höar sen sopar jag drar in vagnarna ger kraft foder inne.
sen ger jag kraft och hö ute :)

Vi jobbar oftast två jag briukar ha Tävlingsstallet och den andra unghäststallet : )

kommer hem tar in och börjar köra hästarna.
Våra sover ute dygnet runt om de inte är dåligt väder elr om dom skall tävla.
Gör vi hästarna jag kört .
går in.
duschar.
Sen data osv osv ;P

amandahandersson
0

Ööööhm.. Jag vakna väll vanligen där vid 11-13.. Brukar vanligtvis vara i stallet klockan 1, sen är man där å göre som ska göras.. kör tre hästar… Mellan åt går man in, kikar lite på datan, äter glass.. Så man orkar hålla igång hela dan!
Är hemma vid 7-8 tiden, då blire antingen att umgås me nå kul folk, eller datan.. Eller tv.. Eller någe annat!? Sen e de gonatt där vid 2-3 tiden x)

Mollberg
0

#4 Shiit, om jag sover längre än till 10 så får jag jättedåligt samvete, annars är ju hela dagen borta!

amandahandersson
0

#5, haha ;) Idag for jag till stallet klockan 5, å nu har jag bara mockat å fixat maten x) Har ju bara två hästar å köra ^^ Å samvetet är i väl behåll än så länge x)

FridaSimonsson
0

# 6

MEn amandah vad har vi sagt om att sova å äta glass hahah ;D

Mollberg
0

#6 Haha ok va bra ;) Har ju lite mer att göra kanske..

FridaSimonsson
0

Emma nu vill jag höra din ^^

amandahandersson
0

#7, jag älskar ju att sova - och äta glass! x)

linnrisedal
0

En vanlig lördag:

Jag går upp halv åtta, äter frukost och klär på mig m.m. åker till stallet med mamma vid 8 tiden. väl där släpper vi ut de hästar som ska ut, jag rider min häst och under tiden mockas boxarna utom mina. Sen tar jag in ena ponnyn och kör den. Mockar sedan mina två boxar och kör sedan ponny nr. 2. åker hem vid 12 tiden. sover oftas vaknar och kollar på travet och sen sover jag igen :p

Mollberg
0

#9 Ok då. Då tar jag en dag när vi har fortkörningar:

Går upp vid 7-8 och drar mig ner till stallet. Varmbloden står fortfarande inne och jag selar eller sadlar på den hästen jag ska ha. Kör oftast 2 st, beror på hur många vi är som kör. Mockar iordning boxarna, höar och fixar fodret. Vid 13.00 så går vi upp och glor på travet och käkar nått som kan kallas lunch. Är det inte för varmt så drar vi ner till stallet efter en timma igen och gasar på med några ponnysar. På kvällen släpps utehästarna ut, och det höas i hagen. Kikar runt så att alla har vatten.

Sen blir det upp till huset för ett bad i poolen eller glo på en film.

FridaSimonsson
0

Emma du har det du gör ^^,

Jo amandah tack jag vet du älskar att sova;P å glass speciellt dumle ^^ elr är den ute nu ^^ höhö XD

MartinaFrick
0

Jag jobbar som hästskötare hos Anders Isgren och mina dagar ser ut så här:

Går upp vid 5.15-5.30 och åker till jobbet med min pojkvän som jobbar på gårdens stuteri. Börjar jobba 7.00. Då släpper jag ut mina 7 passhästar och mockar deras boxar. Sedan kör jag mellan 1-4 hästar varje dag, antingen i skogen, intervall eller fort. Vid 12 tas hästarna in och får lunch, jag äter också(dock annat än pellets!). Vissa dagar har jag en eller flera hästar på rullband, det är oftast uppskattat, speciellt av min fux. På eftermiddagen gör jag vid mina hästar, har kanske någon ute i hage och jobbar med att rida in en av dem. Ibland ska det tvättas en massa, men vi har en jäkligt bra tvättmaskin!! Med timer! Jag smörjer varje dag för att hålla min sele snygg och säker. Jag slutar 16.00 och innan dess ska jag även ha fodrat och gjort lite snyggt. Efter joobet är det ponnyerna som gäller!! och efter det mys och pussar med pojkvännen

__SVANE__
0

Kliver upp 6 på morgonen. Klär på mej. Går ut och fodrar. Sedan går jag in och äter frukost. Sedan går jag ut och höar hagarna, släpper ut hästarna och mockar lite skit. Sedan kör jag 2-3 hästar på: mån, ons och fre. Efter jag kört så äter jag lunch. Sedan ser jag på lunchtravet. Sen så går ja ut och gör lite nytta på gården. Sedan vid 2 tiden så tar jag in hästarna och borstar och gör dom fina. Sen fodrar jag lunchen åt dom. Sen krattar jag framför utterdörrarna. Sedan är allting klart. Senare på kvällen mellan 7-8 tiden går ja ut och fodrar dom. Sedan är kvällen fri.

jenniferaronsson
0

jag kliver upp när jag vaknar typ vid 11-12 på dan ^^  då har anders redan tagit ut mina hästar och fodrat, såå då sitter jag väl vid datorn en stund ^^ sen ut och köör, in och käka lunch, sen ut och kör den sista ^^ sen dator hela natten ^^

amandahandersson
0

Äta!? Gör ni sånt!?
De enda jag äter på dagarna är glass… ;)

amandahandersson
0

Äta!? Gör ni sånt!?
De enda jag äter på dagarna är glass… ;)

divansson
0

upp runt 6-7, går till satallet med hunden runt halv åtta, tar ut hästarna åtta (då vi kommit fram) mockar två-tre boxar, sen brukar ja alltid ha nått att göra, annars tar ja lite bilder, sen hem å äter, sen till stallet å tränar, beror på vilken dag det är om ja tränar eller ej.. ger dem mat kl5.. annars tar jag bilder, går eller busar med hästarna, sen är de bara å ta in dem.. kommer hem runt kl åtta varje dag.. vart lite tidigare idan.. men men..

juliapettersson
0

#5, samma här. Har aldrig riktigt förstått mig på det där med att sova bort en halv dag ;) Längsta jag har sovit är till 11, men då ska det ha varit en rejäl fylla kvällen innan!

varette
0

Jag sover till minst 2-3, fast måste jag släppa ut hästarna blire väll vid 12 :( eller hur nattha ;) ?

Jenniferohlson
0

släpper ut hästarna vid 8, går in och äter frukost, mockar! kanske kör nån eller rider. städar och fixar, sen om jag inte kör på kvällen så har jag inte mer än att ta in hästarna och fodra kväll kvar´, så då hittr man på nått som att bada eller annat! :)

DubbelE
0

jag har sörvis på mornarna så jag släpper inte ut eller fodrar.. jag är typ död innan klockan 10 dom dagar jag inte tävlar… det gäller även i skolan… lite jobigt.

men vanlig helgdag:

går upp vi halv 11, duschar o äter frulle o läser tidningen (saagta), sen mockar jag, rider ronja o ev. tömkör rocky, sen ringer jag till några kompisar o vi åker te sjön o badar. Kommer hem vid 5 kanske o då blir de lite data o sen gå ut o pyssla o pussa på ventil. sen så kanske de blir nån fest lr så åker jag til en kompis lr så på kvällen.

emmyhansson
0

Går upp vid 10 halv 11. Går till stallet o höar hagen o släpper ut hästarna, sen så mockar jag 2 boxar fyller på vatten och sopar.. Sen går jag hem o äter lunch :P Sen kör jag eller rider om jag inte gör det så sitter jag vid datorn.. Sen ringer jag kompisar :D Och sen typ, datorn halva natten o sen titta på tv men sen är det godnatt för min del :P

Boode
0

Går väl upp vid 8. Käkar frukost och tittar på tv. Kollar lite på internet när klockan börjar bli runt 12 åker jag till stallet. Borstar och pysslar lite med pozzi, om det inte är för varmt så kör jag henne då. Är väl hemma runt 15.30-16.00. Då blir det dusch, sedan middag. Sedan på kvällen blir det väl tv,datorn eller vara med kompisar.

olivialundgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vankar oftast mellan 9 -11. Fixar mej drar ut till hästarna, fixar allt där ute köra kanske eller nått. Sen drar jag väl hem, träffar kompisar eller bara är hemma sen ut och ge hästarna kvälls hö.

Jenniferohlson
0

Jag får jättedåligt samvete om ja sover längre än 10 ;O  Hela dan e ju förstörd då!

divansson
0

#27 haha, samma här..

iiirma
0

Jag kan inte heller sova längre än 10, när klockan börjar ticka över 9 måste jag upp ;P

casandra
0

Jag får som de flesta andra här har skrivit, dåligt samvete om jag sover för länge. Tycker att det är skönt att vara uppe tidigt, okej inte att vakna egentligen, men så fort man kommer upp ur sängen blir man ju pigg, och det är skönt att inte ha sovit bort hela dagen och liksom ha lite tid att göra någonting av :)

amandahandersson
0

Nu har jag vart duktig! Mobelin ringe klockan 10, har vart vaken sen halv nu x)

Vad ska vi göra idag…
Ja… De blir väll till att smörja eller i vilket fall snygga till alla tre selarna. Sulkydäcket till ena sulkyn har fetpunka, vet inte vad som har hänt (jag kröde ett snabbjobb på banan tror ja?) . Säkert någe fel i slangen.. Pappa får laga de! Å sen måste Zolles selunderlägg tvättas.. Och Lukiis med. Juppes är nytvättat å allt! ;)

Sen ikväll ska jag å mocka två stall på travet… *suck * Menmen, måste göras! 

Fast nu är jag så trött så jag känner för att gå å sova igen. Fast de ids jag inte x)

FridaSimonsson
0

# 31,  det blir ju riktigt kuul för daaaj amandah ;D

amandahandersson
0

#32, vad för någe? x) Har ju en etremt händelserik dag ;p

FridaSimonsson
0

# 33 , Skotta på travet läääät GRYMT KUL :P hahah ^^, tror vi har de på lördag ;P men mamma skulle nog fara jag vill vara på BODEN ALIVE:D om jag inte följer å hjälper henne å sen far till BA ;D

amandahandersson
0

#34, Boden alive är SÅ VÄRDELÖST! De enda som är kul är ju att umgås med folket, fast nu när det är USELT väder så vill man ju helst inte vara ute. Fyfan, Boden Alive kan dom lika gärna lägga ner x)

Nu har jag för övrigt bakat kladdkaka åt min lillebror :)= Man måsteju vara snäll mot småbarnen :D

FridaSimonsson
0

# 35;P

Jo de är bara kul att träffa folket allt annat suger juue ;p å vädret ja de tackar vi INTE FÖR:P

amandahandersson
0

#36, vi taggar Luleå kalaset å PDOL ist :)

FridaSimonsson
0

# 37 haha precis ^^