Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1787 ggr
hermitage
0

byta klubb

hur gör man om man vill byta klubb?

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Tusen
0

Du betalar in medlemsavgiften till den nya klubben och meddelar sedan SPTF/ ST vilken klubb du kommer att tillhöra nästa år. Skrattande

giffan
0

Fast nästa år tävlar man för den bana man bor närmast

Men vad jag förstår kan man vara medlem i annan klubb iaf.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

#2 Fast jag tycker mig ha läst någonstans (hittar det inte just nu) att man fortfarande kan tävla för någon annan ponnyklubb i alla fall.

stallnysater
0

#3 Så här står det på SPTF's hemsida:
"Licensen numera ska lämnas eller skickas till den travbana som har hand
om din licens. Normalt är det den bana du har närmast till, men det finns
undantag. Kolla med banan om du är osäker. "

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

giffan
1

#3 Nä det blir som i stora travet. Typ amatörklubbarna, man tävlar för den bana man tillhör, men du kan gå med i vilken amatörklubb du vill. Det måste inte vara den som är närmast din bana.

Ex i ditt fall, ni bor närmast Eskilstuna, men du kanske vill vara med i Gotland av olika orsaker. Då betalar du till gotland medlemsavgift. Men det kommer iaf stå ett E när ni tävlar.. Hemma banan blir den du bor närmast.

Så har jag förstått det hela iaf.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

Verkligen trist i så fall eftersom SPTF nu dessutom anordnar någon slags utmärkelse för den klubb som bl.a. rekryterar många medlemmar. Det innebär i så fall att vissa klubba inte ens har en rimlig chans att bli stora. Och då det gäller Eskilstuna har vi alltid haft flera medlemmar som hellre varit med hos oss än den närmsta klubben. De har tyckt att vi tagit emot nya medlemmar på bättre sätt än de klubbar som finns närmast.

Och vad händer då med t.ex. Västerbo. De har ju inte ens någon egen travbana än mindre en hel hög med aktiva att ösa ur.

Hoppas verkligen att du har fel och att man fortfarnde kan få tävla för vilken klubb man vill.

giffan
1

#6 Fast de klubbar som rekryterar flest betyder ju kanske inte att värva över befintliga. Det gäller ju att få in NYA i sporten, så den klubb som samarbetar bra med sin travskola och får kvar dessa elever i ponnytravet… tolkar jag det som.

#4 Det är väll dom klubbar som inte har någon bana, ex Tomellila och Västerbo och Östanåkra.. Då tillhör man någon annan bana.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#7 Tycker fortfarande det vore väldigt synd eftersom det finns klubbar som är usla på att ta hand om sina medlemmar och då måste man alltså vara med fastän man inte trivs i klubben. Urtråkigt.Rynkar på näsan EPS kommer att förlora en hel del medlemmar pga detta i så fall.

Sen har det varit så att många gått vår licensutbildning då de tycker att den är bättre och då vill man gärna vara kvar i klubben. Det är också en typ av nyrekrytering.

giffan
0

#8 Nej man kan ju fortfarande vara medlem i vilken klubb man vill. Men man tävlar för en annan. Så egentligen har det ingen betydelse så..

Kanske bäst att få ett riktigt svar från SPTF.. Men så här fungerar det iaf i amatörklubbarna omkring i landet. Fornaboda amatörklubb har ju medlemmar från både romme, örebro och eskilstuna… men deras hästar tävlar för sina respektive banor, men ägare och tränare är med på fornabodas aktiviteter..

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#9 Klart det har betydelse då det är t.ex. kusk- och ryttarligor, hästligor och framförallt det är ju oftast en fest kring  utdelningar av dessa priser och då är det väl roligaare att umgås med folk man gillar.

Sen har ju alla klubbar olika kriterier för dessa priser och även olika kategorier.

Jag tycker det har en väldigt stor betydelse. Men det är bara jag det.Flört

giffan
0

#10 fast ligorna är ju bara en del av allt man har gemensamt med sin klubb. finns ju så mycket annat oxå.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#11 Med tanke på hur mycket det fuskas med bantillhörighet inom stortravet så tycker jag nog istället tvärtom att även dessa ska kunna välja bantillhörighet.

Tusen
0

Utdrag från SPTF´s frågesida:

Hur kommer det att fungera nästa år om man inte vill tävla för den klubb som tillhör närmst travbana. Måste man tillhöra närmsta bana/ponnyklubb numera eller får jag tävla för någon annan klubb? Den plats där dina ponny är uppstallade är knuten till en viss travbana som kommer att aministrera allting runt din licens, tränarbyte, vaccinationer m.m. Dessutom måste du vara medlem i en ponnytravklubb och precis som tidigare behöver den klubben inte vara i närheten av där du bor.