Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 2562 ggr
Colt
0

Så ofta missbrukar kusken sin pisk.

Bara i år har 235 600 kronor delats ut i böter för att landets kuskar varit för hårdhänta mot sina hästar med piskan.
Solvallakusken Fredrik B Larsson toppar listan.
I år har han kört 67 lopp och fått 7000 kronor i böter för felaktig drivning

Böter per start i år.

1. Fredrik B Larsson, 109 kr.
2. Richard L Jansson, 80 kr.
3. Lars-Åke Söderholm, 59 kr.
4. Robert Bergh, 55 kr.
5. Conrad Lugauer, 42 kr.
6. Lutfi Kolgjini, 38 kr.
7. Håkan Eriksson, 37 kr.
8. Claes Svensson, 32 kr.
9. Joakim Lövgren , 31 kr.
10. Jim Frick, 25 kr.

(Taget från aftonbladet.)

Jag hoppas verkligen inte att ponnykuskarna tar efter dessa. :S
Vad anser du är för hård drivning? vart går gränsen?

Colt
2

Observera att Erik Adielsson och Björn Goop som är våra absolut mest framgångsrika kuskar och också dem som kör mäst lopp,  INTE finns med på listan!
Jag säger bara Go Erik och Björn, dem är och förblir bäst!

Miii4
0

haha Fredrik B verkade lite putt i sen intervjun Aftonbladet ville göra med honom ;)

Teja-Bea
0

Jag tycker att man ibland på stora travet ser rena skräckexempel!! Inte bara i användandet av pisken utan även att de slår med tömmarna och vevar med armarna som väderkvarnar!!

Det är förskräckligt!

Säsongen 2006 delade man inom ponnytravet ut totalt 166st bestraffningar för "felaktigt bruk av körspö" eller "övrig felaktig drivning". Dessa bestraffningar hade sjunkit ganska mycket under 2005 men ökade markant förra året! Jag hoppas att det inte fortsätter i samma riktning!

En annan bestraffning som ökat explotionsartat under 2006 är "oljud under lopp". 2006 delade man ut 77 sådana bestraffningar (jämfört med 27st-2005 och 33st-2004!!). Och det borde ändå ha vart fler! Det är många som man hör gapar och skriker, men som inte får något för det!!

informationen är antecknad från redogörelse på Repmöte nov-2006.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Colt
0

#3 ja det är förskräckligt!  Jag tycker dem bör höjja bötern i stortravet så det svider mer att få en varning!
Och när man ser det inom ponnytravet så är det skrämmande, det är skrämmande när man ser kategori A kuskar runt 10 år få sådana bestraffningar då undrar man vem dem lär sig av.
Ska man lära sina barn från början att man behandlar ett djur på det viset? Dem får helt fel syn på djur.   
Har man en ponny som inte går fram utan ordentliga piskrapp så ska man inte heller köra den. Tillslut tröttnar den helt och slutar springa.
När man ser äldre kuskar som gör lika dant så börjar man fundera, går en seger före hästens välbefinnande?

Millaaann
0

Ja alltså jag har sätt duktiga ponnykuskar behandla sina hästar värre än vad de göra i stora travet..man kan ju undra hur dom lär sig..Man kanske borde ta fram en statistik på antal varningar ponnykuskarna får för spödrivning..

Teja-Bea
0

5# det var ju det jag gjorde.

2006 ökade antalet bestraffningar kraftigt, nästan 3ggr fler delades ut 2006 jämfört med 2005.

• Felaktigt bruk av körspö (B-varning) 55st 2006
  • Övrig felkatig drivning (B-varning) 111st 2006

Millaaann
0

Men ja menade namnen, så som de har gjort på inlägget….inte antalet bestraffningar..

_JonnaRoos_
0

jag har aldrig fått för drivning, kanske för att mina hästar skulle skena om jag la på dom pisken eller tömmen, hehe..

Hannna
0

Hm, jo. Visst har man fått för drivning någon gång. Generad Sist jag fick det var nog 2003 med Linnestofta Mulder på Tomelilla.

Vet inte riktigt vad man ska säga om den här listan. Tycker ändå vi svenskar har ett bra system. Bättre att ha spö än att köra utan som i Norge, och mycket mer vårdad körning och drivning än många länder i övriga Europa/Världen. Ex Italien, USA, Kanada.

rebeccajansson
0

Nja det finns bra många ponnykuskar som är duktiga att spöa sina hästar dom med. Själv så såg man ju några skräckexempel på dubbeltravet visby-06.

Vissa verkar inte bry sig om varningar och inte heller avstängningar.

MagganS-B
0

Såg på V75 för några lördagar sen en kusk som SPARKADE sin häst på bortre långsidan före sista kurvan, trodde väl inte det syntes……

Epos_best
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HAHAHAH!!! MEN FREDRIK DÅÅÅ!! xD

Millaaann
0

#10 Ja där såg man en hel del och även på färjestad under 5årsmästerskapet förekom det slag på häst. Såg verkligen illa ut!

Hannna
0

#13 Ibland kan man undra om man har ögonen med sig. Var med på båda tävlingarna, Visby och Färjestad, med 1 häst och såg ingenting..Tråkigt värre i alla fall.

ryttarn
0

Det finns två sätt att se på statestiken över ökningen av varningar för felaktig drivning resp oljud. Den possitiva synen, som jag faktiskt tror är huvudanledningen, är att dommarna under 2006 har uppmärksammats på problemet och fått strikta order om att var väldigt hårda i bedömningen. Tyvärr hinner dommarna inte se allt….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Angel
0

Då tycker jag det är värre i galopp-sporten. De FÅR ju släppa tyglarna med ena handen och slå bäst det vill, OCH det är helt ok!!

Tycker det ser illa ut, tycker det är konstigt att det får göra så. Det är ju iaf mot reglerna i travet…

CarolaCarro
0

#15 de som hände på dubbeltravet på visby 06 de gick verkligen inte och missa…

amandahandersson
0

Har också sett hemska exempel… På ponnytrav alltså!

Geminii
0

jag tycker inte att man ska behöva piska sin häst/ponny till att springa fort.om man behöver det så kan man ju börja fundera på om hästen/ponnyn verkligen tycker att det är kul att springa trav..för det är ju hästen som blir lidande.. spöt ska man främsta ha till om hästen dummar sej typ vänder och bryter vid tex utgången..jag har fått för hård drivning en gång ådet var läängen sen å den hästen hsatade verkligen travet..sen har jag fått för oljud under lopp men det är inte samma sak..

JennyBrunzell
0

#19 Jag håller med dig!!

amandahandersson
0

#19, håller med! Själv andäner jag bara spöet till lättare drivning och om hästen bryter (som händer titt som tätt..).

Amigo_3
0

Erik adielsson är inte med på den listan för han e den BÄSTA kusken som finnsFlört

Teja-Bea
0

#15 jo jag hoppas att du har rätt. Ibland är faktiskt domare alldeles för snälla!

Men jag har vart med om exempel på när domare vart helt ute och cyklat! På Mantorp i höstas så fick en av mina kuskar avstängning för "felaktigt bruk av körspö". Men hon körde utan pisk i båda loppen!!

Hannna
0

#16 Det ser verkligen illa ut. Men deras spön ska väl vara "konstruerade" så att det blir mer "skonsamt" mot hästen. De måste rida med väldigt breda spön, så jag tror faktiskt det gör mer ont på hästen med våra travspön än galoppspön.

Geminii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21  jag använder oxå spöt till lättare drivning men dt behövs offtast bara lite smackning på min pålle..men han bryter ut massor så då behövs den..

entill
0

Tänk om man skulle få använda spöet till det som det är avsett för, nämligen att korrigera hästen. Om någon kusk skulle försöka med detta skulle det bli bestraffning, både på "stora" travet och ponnytravet, därför att domarna inte förstår vad korrigering är. Däremot släpper de ofta igenom kuskar som slår med tömmarna och rycker hästen i munnen, bara de inte rör hästen med spöet. Inom travet görs inga "munkontroller" efter lopp, som man gör inom körsporten. Jag tror att domarkåren har  ganska bristfälliga hippologiska kunskaper, och de flesta vet inget om att köra häst. Jag hoppas och tror att ni ungdomar kommer att bli bättre kuskar och funktionärer. Ta alla chanser att lära er så mycket som möjligt, och tänk själva. "Ju mer man lär sig, dessto mer inser man hur lite man kan". Försök påverka era klubbar att ordna fler kurser och föreläsningar, för er som redan har gått travskolans alla stadier. Det ehöver ju inte handla bara om trav och travhästar. Skillnaderna mellan travhästar och hästar som används till andra discipliner, är mindre än man tror.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Hannna
0

#26 Nej, det är alldeles sant. Alla dessa munryckningar…Man ser ett antal kuskar som är experter på det.

Angel
0

#26 Usch ja, det är både erfarna o minde erfarna som gör detta. En del erfarna är särskilt duktiga på att rycka ner hästen strax innan mållinjen, riktigt fult. Vad värre är - är att om man ligger bakom denne tvingas man göra samma sak!

allas_idol
0

Allt är så relativt när det gäller drivning.. Om man ser ett äldre "barn" sitta och piska hästen så ser det mycket värre ut än om en tioåring gör det, tycker jag.. För en äldre unge är så medveten om vad den gör.. Om ett barn på tio år hoppar upp bakom en shettis, så är det lätt hänt att den shettisen kanske inte är den piggaste, eftersom ett barn på tio år inte alltid har den respekten med sig att få igång hästen ändå.. Då är det inte så konstigt att den lilla piskan rör på sig, och visst, det kan se jäklans illa ut, men tror knappast att ponnyn skadas av det.. För har ni någonsin sett ett par ponnier leka, PÅ RIKTIGT.. Då vet ni att en ponny tål ganska så hårda smällar.. Förhoppningsvis, när barnet blir äldre och får den där respekten automatiskt, behövs inte längre piskan.. Och att en tioåring använder piskan tror inte jag är för att någon har sagt att den ska göra det, iaf inte alla gånger.. Förmodligen vill ungen bara vara först, och det är ju inte negativt.. Det är ju därför vi tävlar liksom… . Sen att "stor" kuskarna kanske inte alltid har piskan till dess rätta syfte, är en annan grej.. I USA blir ju till exempel en kusk ratad på en gång om han/ hon inte "kör för bästa placering", detta innebär i princip, slå allt du kan sista 600… DET är tragiskt..

Ledin
0

Det e bedrövlit att folk inte lärt sig att hästar redan gör sitt bästa. Jag har kört ponnytrav och jobbat i vanlit travstall där ser man står skillnad, redan som liten lär sig unghästen vad en piska är. Vissligen när jag körde ponny trav så var det några som gick hårt po sina ponnys och det var en som gick fram till kusken å sa vad den tyckte om alla slag ponnyn fick bra gjort. Den fick en varning för detta oxå. När jag har själv kört så skippar jag piskan å andvänder min röst funkar kanon bra. Vissligen så brukar dom andra kuskarna skratta lite för man säga jaaaa jaaa komigen nu ta i lite å visslar lite det hjälper och räcker  Skrattande. Nu kör jag inte trav men har en vbl å rider o hoppas att mina dröttrar ska gilla ponnytrav för gösses vad det e kul. Men mindre piskor mera visslande så får man spiiiiiiiiiiiiid i dom små liven :) Ingen som vet om någon Whels som kör i ponnytrav (jag körde en såndan ursöt hette Chicko 2) CoolRent nyficken..

Trav_
0

mjo jag tycker som många andra här att pisken ska endast vara med för korrigering, jag skulle egentligen inte behöva min pisk men utifll hästen skulle bli rädd elelr nått så kan det va rba o ha pisken o hjälpa den framåt! Min syster använde pisken för lätt drivning på shettisen men nu har vi sagt att hon inte får använda pisken då shettisen blir mer stressad av att hon har pisken med! Så inge pisk med där på henne, hon går ju ändå allt vad hon kan utan att man behöver driva henne! Tycker ändå att det är fler som får för drivning nu och det måste vara pga att domarna har blivit hårdare och det är bra!

MagganS-B
0

Drivning ja, men hur många spöar upp sina ponnyer på stallbacken om det gått dåligt? Har sett skräckexempel på det också fast det skett i skymundan…..Inte bara kusken utan t.o.m. föräldrar som slagit och dessutom gapat på ungstackarn som kört!

FridaSimonsson
0

# 32 fyfan vad hemskt, asså en sådan gång skulle man ju bara vela gå å slita av dom pisken !

divansson
0

Använt piskan EN enda gång! två små piskningar så hsten bara skulle veta att ja hade pisken med mig.. har den frammåt så han ser att det är fort det ska gå..

Zinner
0

Behöver inte använda den jusst nå.. har den bakåt hela tiden..

Hannna
0

#30 Jag vet inte om det är så mycke bättre att använda rösten överdrivet. Jag tycker i så fall att det är bättre att visa hästen spöet, eller bara lägga det på rumpan. Man behöver ju inte slå dock.

LinnJ
0

#32 Ja, jag har också sett skräckexempel på ekipage som bllivit diskade eller kommit sist i loppet. Spöet går i ett!

[sbergmark]
0

#32 sånna borde anmälas för djurmisshandel .

divansson
0

#32 ja, själv såg jag en pappa som stog och höll tjejen som körde hårt i axlarna och skrek rakt i ansiktet på henne, hon tog imot måånga hårda ord innan hon skrek nått med "du gör alldrig såhär när mamma är med" eller liknande. hon stog och grät och såg rasande ut, sen sprang hon iväg när han släppt taget. den ilskan tog hon sedan ut på hästen :(  de var på Bergsåker förra året.. det var en tjej på typ 10år eller liknande.. så det var en shettis.. vet inte hur det gick, men jag gissar lätt på att det inte hade gått så bra..

jessssica
0

#39 usch..:(

casandra
0

#32, #39, usch glad att jag aldrig sett någonting sånt på travet, än så länge iaf. :/

Cherriese
0

#16 i galoppsporten får de bara driva 3gånger bakom sadeln under hela loppet!! iaf enligt de jag frågat!

__SVANE__
0

det där med munryckiningar där har vi ett exempel: Bosse Eklöf

Rajmon
0

Själv tycker jag att man bara ska använda pisken till att korrigera hästen om det skulle behövas! Även till lätt drivning då jag tar fram pisken, så hästen ser den eller lägger den till hästens gump.

Läs det här!   http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=11389&infoTyp=nyhet

Hemskt!

Reva
0

neee fyy!  Jag hatar när folk slår mkt med piskan och gungar i vagnen! Hatar verkligen det där gunget ;S det blir ju bara svårare för hästen, nee usch…

Dock måste jag säga att Erik Adielsson är bäst! :P

Jagz
0

# 45 Att gunga i vagnen gör man för att hästen ska få det lättare att springa. Gör man det rätt hälper det hästen, varför tror du annars folk skulle göra det?

EllinoreBoy
0

Visst kan man se mycket "fula" drivningar i Sverige, men om man tittar i USA och Frankrike så är det en stor skillnad.

EllinoreBoy
0

#45,46 Man gungar för att det ka få en posetiv verkan, som det får också, men det är många gånger det blir negativt oxå, tex att hästen kommer ur balans och galpperar.

Jagz
0

# 48 Ja, precis.