Inställda lopp
För få anmälningar… Lite hästar i loppen.. Varför blir det så här?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Tävlingar för nära varann, tror jag är den största "boven".

Feghet

För mycket tävlingar för nära varandra.. (avstånd) och för nära med tiden..
#2 där sade du något klokt. Många lopp är penga handicap. Och då vet alla att det finns hästar som drar stor fördel av det. Man vill ju inte gärna anmäla ut sin häst till ett lopp där man VET att en häst med 6-7 sekunder snabbare rekord kommer stå på samma distans.
En blandning av det som tidigare sagts..
"Feghet" tror jag inte. Det handlar om att inte VELA psyka ner ponnyn och ge den oschysta lopp. Man väntar hellre till bättre lopp!

#6 finns många lopp med penning som folk inte anmäler till för att dem tror att dem kommer stå så dåligt till, sen när listan kommer så hade hästen stått väldigt bra till. man kan inte veta på förhand vilka som anmäler ut. därför säger jag feghet.
#8, Jag har iaf inte anmält ut till hopplösa penninglopp, och jag kommer inte göra det heller. Enda hästen jag vågar anmäla ut i penning är Juppe, för med hans skalle slutar det ändå för det mesta med pengar. Men det har hänt ett ex. antal gånge ri år att jag inte anmält ut pga. penninghandicap.
Och jag ser det inte som FEGHET att inte vela psyka sönder hästen och ge den hopplösa lopp, jag ser det mer som att man är enbra hästägare och mån om sin häst.

#8 handlar inte om att psyka sönder sin häst, förstår inte vart du fått det ifrån. kollade senast på våra hemma tävlingar eller om det var den innan så vare bara någon få som sänkte sitt rekord och då nån tiondel som var sämre än fyra. sen får man läsa propparna så den passar ens häst.
#9, jag har nog tyvärr lyckats med min häst, Zolle. Hans tartade på Bergsåker 15 oktober, stod på samma volt som hästar som va betydligt snabbare och stod på tillägg på snabbare hästar. Fel av mig att anmäla, men jag ville ju starta.. Han försökte inte änns.. Som bortblåst!
Sen dess har han inte vart sig lik på banan,. Slocknar totalt på upploppet, ger fan i att springa sista 500.. Men nu är han dock på g i gen. Förlåter aldrig mig själv över det snedsteget. Ångrar det mest av allt som jag gjort med hästar idag.

#7 så tänker jag.. min ponny vet ja ju har tjänat mycket för att gått si tid.. står alltid tilllägg bakom hästar som gått runt 10sek snabbare.. :P har alldrig mer än EN gång varit med i ett lopp som han stått bra till i penning.. så du har nog rätt enligt mig…

Kommande helg och nästa så är det mycket som krockar… Startar man tex på Valla på fredag såkan man inte köra söndagen om man vill åka till Romme nästa fredag… Många tävlingar tillgängliga, som krockar.

Det är mycket tävlingar som krockar, vilket nog är en avgörnade faktor…
Men en annan bidragande orsak tror jag är just penninghcp. Visst kan penninglopp vara bra, om man skriver propen rätt. Intervallerna i loppen är ofta för stora vilket gör loppen orättvisa.
Tryggheten man oftast har när man anmäler ut i rekhcp. är att man vet vilket motstånd man möter…
Men det har verkligen vart dåligt med hästar över allt i år!
Allt j*a strul gör att många tröttnar… =/
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Märkligt att Gävles tävlingar blev inställda - dom hade kanonproppar enligt mig! De hade blandat rekord & penning på ett intressant sätt, förstår inte att det inte lockade fler?
Sen tror jag också att nu när 3-åringarna kvalar och debuterar så j-vla snabbt, vill man inte möta dem i penning. Det är inte ovanligt att en 3-åring debuterar på 2.15 och får 600 kronor i kassan, och sedan får man själv stå mil bakom den i ett penninglopp, med en häst som går 2.15 och har 4000.

För mkt tävlingar för nära varandra, tror jag det mest beror på..
Kan det verkligen vara så enkelt?? Då borde det ju iaf bli lite hästar på alla banor… men som det är nu kan man ju knappt fylla 9 lopp på vissa banor, samtidigt som andra får ställa in…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#13 Bea jag tkr du har helt rätt! Kolla tex loppet på bergsåker imorgon! kul för alla andra som har varette bara 40 m bakom sig! Om inte varette vinner vore det ju konstigt! jag måste säga att det var en väldigt konstig propp!

Jag tycker det är konstigt!!
Men ett exempel: Lopp på axevalla förra veckan, max 11000. Snabbaste hästen hade 02,8 och pengar nära max. Vår andra häst Zamir stod på start med ca 6400 in och rek 03. Kollar man på loppet som ska gå på SAMMA bana nästa vecka, kan man klart se likheter, men det är max 8500 och "bättre" hästar i mitt tycke.
När man ser dom loppen på papper var vi glada att vi anmälde till den 19/6 istället för nästa vecka!
För min del är de båten som ställer till de.. Jag själv har inte pengar till båten och åka upp och tävla

#2 det finns ngt i det du säger. det kan ju bero lite på det med.
Höj första priset på varje bana till 1000:- under en vanlig heldag ponnytrav. Sen ytterligare några hundringar på de insprängda loppen så blir de säkerligen mer anmälningar. Dock är ju inte pengar allt, de vikigaste e ju att man har roligt o. tycker att de e kul att komma till en bana.. Ja menar, hur roligt är de att tävla på Åby?? De finns ju noll organisation där, men de beror på 3-4 "rötägg" som förstör för klubben. Sådana finns de ju överallt…
#21 Alla banor har faktiskt inte råd att höja prisskalan…
#21 där sa du nåt …
Här uppe har vi MINST 800 i första pris. Utom STc-loppen då..
#21 Det är knappt med ekonomin redan nu, så det är nog inget alternativ ;) Sen tror jag inte det beror på prispengaran att det är tunt med anmälda, ponnytrav kör man ju inte för att blir rik precis ;P

#21 - Åby är väl en trevlig bana xD;)..

ponnytravet ska vara kul, inte för att tjäna pengar…vill man bara tjäna pengar påt så får dom allt börja med storhästar. inom ridsporten finns det INGA prispengar inom ponnysporten..o inte är det direkt få som slutar för det. ne jag tror det är feghet som mästadels slår slint och drabbar andra.
#21, alla banor har inte råd att höjja till 1000:- i första, tänk på hur mycket klubben går back fall det bara är 5 anmälda…
Jag tror det beror på pengahandicapen, möjligheterna att starta i bra lopp har verkligen minskat. Man kör inte lång väg för att starta i ett lopp där man från början vet att man är chanslös.