Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 1093 ggr
Lisann
0

Tyson II?

Av de 32 snabbaste kat. B ponnierna hittils i år (3,4,5 år) är hela 16 st. efter Tyson! Hälften alltså! Hur kommer det sig? Är det fler bra ston som går till honom än de andra eller är han bara en så ovanligt bra avelshingst?

Tycker ni att det är bra/kul när det set ut såhär? Hur tror ni det kommer bli i framtiden? 

Kat. B 3-åringar

1)Lina Scot 2.06,2 e. Junisorken

2)Tysse 2.13,0 e. Tyson II

3)Mirana 2.14,1 e. Korsnäs Brådis

4)Zlatan Nick 2.14,4 e. Tyson II

5)Pearl 2.15,8 e. Tyson II

6) Mazarin Ernst 2.19,3 e. Tyson II

7)Lolita Dar 2.20,1 e. Darius Roll

8)Djinn Ess 2.21,5 e. Ernst Rasken

9)Joas Pontus 2.21,6 e. Tomtebos Enoc G

10)Medina 2.21,6 e. Darius Roll

11)Kålmans Prinsen 2.22,3 e. Polar

12)Ängman 2.22,5 e. Polar

Kat. B 4-åringar

1 Ramona Ernst 1.52,6 e. Tyson II

2 Lanso Ess 2.02,7 e. Korsnäs Brådis

3 Celsius II 2.07,9 e. Junisorken

4 Born Fighter 2.08,6 e. Tyson II

5 Båtares Dina 2.09,0 e. Korsnäs Brådis

6 Ossy 2.09,8 e. Rasputin

7 Enets Daisy 2.10,1 e. Karsk

8 Allgunnens Älex 2.10,1 e. Tyson II

9 Betsie 2.10,3 e. Tyson II

10 Ernst Rivaldo 2.10,8 e Tyson II

11 Kung Dar 2.11,2 e. Darius Roll

12 Hults Admir 2.15,1 e. Bond

Kat B 5-åringar

1 Tuffing 1.46,5 e. Tyson II

2 Ernst Ravelli 1.54,1 e. Tyson II

3 Tiffy 1.54,4 e. Tyson II

4 Piggybank 1.55,9 e. Tyson II

5 Tokajer ML 1.56,1 e. Tyson II

6 Allgunnens Åhellen 2.01,4 (2.01,2) e. Vagotte

7 Trogen 2.01,6 e. Darius Roll

8 Mack Tyson 2.03,2 e. Tyson II

9 Ilectra 2.04,3 e. Tyson II

10Gemini 2.04,9 e. Skärmnäs Pigall

12 Kålmans Pense 2.05,3 e. Polar

12 Smedens Varenna 2.06,2 e. Darius Roll

agnes_S
0

jag kan ha fel men har inte han betäckt många ston oxå???

casandra
0

Det är, sjukt :S

Colt
0

#1 Ja det är klart han har betäckt mycket ston! Men det går inte att komma i från att hans avkommor är överlägsna.

amandahandersson
0

Mycket beror också på vart avkommorna hamnar!

Seppälä är en mycket duktig ponnytravfamilj, det vet alla! Så det är inte sååååå konstigt att Ramona Ernst (som å andra sidan är en talang - men också har ett mycket gott mödrande) är så pass bra!

Sen Tuffing, tränas av Michelle Ingerstad, också hon en mycket duktig kusk.

Så ja.. Vi ser ockå att Korsnäs Brådis, Junisorken och Darius Roll har lovande avkommor.
Jag tror FÅ hingstar får så pass bra ston till sig, som Tyson.

Om några år får ni se vad en Raideravkomma vid namn Razmus går för… ;)

Jagz
0

# 4 Jag håller med. De avkommorna med finast stam hamnar oftast i de mest rutinerade ponnyfgamiljerna, och jag tror säkert det spelar in i resultaten.

Boode
0

Eftersom Tyson är en sådan fin och bra häst själv får han också nästan alla de finasta stona.

Hannna
0

det verkar ju vara båda delarna, bra avelshingst som fått bra stomaterial som hamnat hos folk som satsar. Jag menar man köper inte en Tyson unge "för skojs skull" om man inte tänker satsa på ponnytravet.

VeronicaP
0

Håller med han har ju fått en hel del bra ston att betäcka och jag hade väl inte kanske köpt en Tyson avkomma om jag endast var intresserad av avel eller utställning då rätt många inte är kanske de bästa utställnings hästarna om man säger så , men skulle jag ha till tävling så hade jag ju köpt en .

palomia
0

Procenten skulle vara mer intressant att få reda på. Hur många avkommor och resultatet därefter. Självklart är Tyson en topphingst men tror kanske att både Junisorken och Korsnäs Brådis "slår" honom procentuellt! Någon som sitter inne med liknande information?

Att så många i kulltopparna är efter en och samma hingst är nog ingen större fara, det har sett ut likadant under alla år. Det kommer alltid att finnas en Tyson. För bara några år sedan var det rätt många e: Polar och många ville ha Polaravkommor när Kålmans Pärla hade precenterat sig… Parat, Vagabond har också haft många samtidigt i årgångslopp. Marknaden styr!

divansson
0

Lina Scot, de är bra de ;) tihi.. ^^

Malin6
0

Det fanns väl med i senaste ponnyronden listor som även visade på det procentuella?

Hittade den men den visar på procent under 2 min. Då hade Tyson 24 % Jämfört med ex. Vagabond som har 35%. Listorna visar på att Korsnäs Brådis inte har någon under 2 min men Junisorken har 2. Sen tror jag också det att det varierar nog varför man köper en avkomma, det är nog inte många som köper en Tysonavkomma enbart för att ställa ut, det kanske händer oftare men ex. en Junisorken-avkomma?

Sen kan det ju ha hunnit ändra sig en del nu under säsongen.