Inkörning!

Zoylett "skicka jag iväg" på inkörning skulle inte kunna få så mycket hjälp av pappa för att hinna köra henne.
Så hon fick åka iväg på inkörning,var väl där 1-2 månader. Fast då hade hon haft sela och så på sej,och blivit tömkörd ett tag. Ibörjan hade dte gått bra men sen vart hon lite bråkig ;P Tog hem henne,när pappa fick tid och vi körde i rockarden, hon älskade och sparka bakut och stegra sej.Men till vintern fick vi klok ordning på henne och jag kunde börja köra ut med henne själv.Dock inte att knäppa loss henne från gången själv efter som hon kastade sej ut,innan man han i vagnen.
Jag köpte zoylett när hon var ett år, inte ledtam eller någe.Men det gick bra att få henne att gå, men med selan.. inte nå värre problem i början,men sen efter hon hade haft den en månad, och man hade tat på och av den) Så stegra sparka och snurra runt när man skulle ta på henne den. Men då tog vi in henne i korallen " och fick hon springa runt runt, till hon lyssna på mej, sne testa vi att ta på selan då coh dte gick bra :D
BILD PÅ HENNE NÄR HON BLEV TÖMKÖRD :) ---->
Börjar med att tömköra och sen när dem är mogen sätta dem i vagn och gå bakom vagnen innan man börjar åka kortare sträckor. Vi var alltid två en som håller i tömmarna och den andra linan. Sen tar vi bort linan och kör några gånger innan vi kör iväg själv. Karamellen och Nougat var två när de kördes in och varmbloden vid ett års ålder.
Jag börjar med att tömköra, men innan jag sätter på vagen sätter jag först "pålar" på varsin sida på selen, som får släpa i marken, vilket är jättebra träning för det låter en del, och det är som att ha skacklar på sig. Sedan "hänger" jag på vagnen, utan att spänan fast den, så att man kan dra loss den om de blir rädda, sen spänner jag succesivt fast den mer och mer.
jag började med att tömköra honom i typ ett år :S sen tog jag på honom vagnen o sen testade vi ta bort allt o bara sitta i vagnen utan linor och allt och det gick jätte bra ! han fattade precis allt :)

Vi börjar med att tömköra, brukar öva på en plan och svänga runt lite träd och så och vänja dem vid att det hänger linor ned efter benen!
Sedan övar vi med lösa skaklar som dem drar efter sidorna då vi först går bredvid och sedan tömkör vi så. De vänjer sig vi att de ska ha skakalr sedan efter sidorna, men de här sitter ju bara fast längst fram och sedan hänger de bara ned efter sidorna i backen så det gör inget om de hopar omkring lite. De vänjer sig också vid lite ljud.
Sedan är det dags att öva med vagnen. Först så leder vi dem i träns och vi spänner inte fast vagnen utan en går bredvid och håller i vagnen och en håller hästen, och så går vi så och svänger runt så att de känner hur det tar i i sidorna när man svänger lite tvärt. Brukar även skramla lite med vagnen så de hör hur det kan låta sen när de springer med den.
Sedan när vagnen ska spännas fast så är en eller två framme vid hästens huvud och en där bak, först går vi bakom vagnen och ibland kanske hästen blir lite rädd så man måste gå bakom och lyfta runt vagnen när man ska svänga men det brukar funka, sedan är det dasg att hoppa i och börja köra!! Hehe ;)
Vi är alltid flera personer med när vi kör in våra hästar. Allt detta tar väl lite olika tid beroende vad det är för häst och hur den tkr om det hela :)