SPRINTERMÄSTAREN
Är det någon som har en fyraåring som tänkt anmäla?
Loppen går under sprintermästarveckan v.27 (tror jag det är)
Loppen går 5 och 6 Juli.
Kollade på en lista på fyraåringar och såg att de flesta kommer långväga ifrån.
Tänkte bara säga att vi i klubben kan hjälpa till att fixa stallplatser och boende för gästande hästar och kuskar.
Detta gäller såklart båda kategorierna!
dessutom har vi ett toto-lopp den 3 Juli, samma sak gäller här!

Jag ska försöka starta Kålmans Polartösen för Kat.B. Får se om jag kommer me!

bara anmäl :)
#1 Hur fort har hon gått i år?
Jag kommer tyvärr inte Mia… :(

15,9 i rekord, 16,1 iår men ska va me i lopp på sölndag, förhoppningsvis en putsning av rekordet, de e därför vi e me. annars e de ett väldigt mycke för hårt lopp.
Vart såg du listorna på de 4-åringarna?

Har inte bestämt mig om Maroon ska ut ännu..
Millan, ta ditt pick och pack och kom ner för det ska ju JAG :) Vet att du saknar mig!
Tänkte anmäla Plexus, tror på vinstchans också ;) Nejdå! Man kan ju drömma vidare, pållen har 2.24,1 i rekord ;)

#6 - Styrelsemöte, vet ej om vi fått dom från Ylva el om dom var ihopknepad själva.

Putt

Förlängd anmälningstid
**HPTS har förlängt anmälningstiden för Lilla Sprintermästaren 5/7 och Minisprintern 6/7 till och med onsdag27/6 kl. 13.00.
orsaken är för få anmälda
**

puttar

putt igen :)
Kom igen, anmäl nu! :)
#8 Kommer kanske Jenny, vem vet..hoppas du ska t SM för nu har jag bytt arbetsdagar för din skull ;)

Tyvärr har vi ingen 4 årig shettis i år när det äntligen får gå ihop med stortravet igen *ler* är väl rätt typsikt

Var är alla bra 4-åringarna?????????????

anmäl!!!!

Hur många hade anmält innan då?:)

Hur många är anmälda???

Startlista katB http://www.sptf.nu/startlistor/070703_J.pdf

#21, fel startlista? kom upp Kat.a och inte va dem 4 år:P

Men GUD vad lite anmält!! TRÅKIGT!! :( Jag anar lite feghet…..

#24 Håller med dig helt och hållet….
Jag tror att Ramona Ernst vinner och antingen Gransjöns Kinder eller Smedens attack vinner…
Tråkigt med så få anmälda!
Vi lär få se en överlägsen Ramona Ernst…
Men kanske en kamp mellan Smedens Attack och Gransjöns Kinder?
vart är alla 4 åringar?? så fina lopp hade iallafall jag anmält till om jag haft en 4 åring.
Ramona Ernst vinner enkelt i kat B

Jag kan inte va me, hinner inte. Hopptävlingar och annat.

Vem vill anmäla och riskera att sänka sitt autorekord när de får stå på det även i volt?

#30 Då skulle folk inte anmäla till nåra autlopp alls?

#31 Jo det tror jag, men hur många vill gå ut mot Ramona i ett auto lopp på bra preparerad bana? Om man dessoutom vet att hästen kan sänka rekordet?
Sen vet ja inte statistiken på auto lopp i år, är det lika många som anmält?

#32 man kan ju alltid komma på en hedrande 2:a plats=)

#33 Absolut!
Men jag tror tyvärr att många ponny kuskar heldre sparar sina hästar till "vanliga" lopp där de har chans att vinna.

#34 ja tyvärr… visst är de jättekul att de finns en så bra 4-åring, men synd att det inte finns fler lika snabba 4-åringar som kan utmana för då hade loppet säkert blivit mer fyllt och mer spännande! :D

#35 Tyvärr tror jag inte att det här är något vi bara kommer att se i de här loppet, jag tror att det kommer märkas både i kriteriet och derbyt också.

Tråkigt att det blir så! :( Personligen skulle jag ta den smällen att sänka rekordet flera sekunder för en 2a eller 3e plats i spritermästaren.
#36 Det är med andra ord ingen ära att ha en häst bland de bästa i kullen och starta i årgångsloppen längre? Sorglig inställning!

#38 Det tycker jag absolut att det är, och jag har inte sagt att det är min inställning. Dock tycker jag att man hör den inställningen från flera kuskar nu för tiden i och med de nya reglerna.
I Kriteriet och Derbyt tror jag i stort sett alla vill vara med, om man nu har unghäst. jag vet iaf vart jag vill med min unghäst.
#39 Det har inte jag sagt heller!

Dom riktiga årgångsloppen tror jag itne det kommer märkas i. Att få med sin häst i antingen kriteriet/ derbyt är ju drömmen! Jag skulle inte bry mej om hästen kan gå 10 sekunder snabbare på auto än volt det är en ära och få va med!

Gällande årgångslopp, tycker ni då att det är någon skillnad på Sprintermästaren kontra Femårsbaggen? Jag tror att flertalet av årets fyraåringar kommer att vara med i nästa års femårsbagge…
#42 Dom "riktiga" årgångsloppen? Vad är Sprintermästaren då? Ett oriktigt årgångslopp?
Hallåå!! Finns det bara 5st 4åringar i varje kategori eller?? i kriteriet va d ju desto mer..hmm!!

vi såg redan kat.A kriteriet förra året att det är inte så poppis att dra på sig ett bra rekord som utfyllnadshäst, fastän det gäller årgångslopp.

Tycker absolut sprintermästaren är ett RIKTIGT årgångslopp.
Sen ligger det lite illa geofrafiskt i år med tanke på att dom bästa fyraåringarna finna runt mälardalen och uppåt.
MEN all Heder åt er som anmälde och ska vara med!!!

Tycker också att man ska anmäla ut sina hästar till årgångsloppen, tycker att det ska vara en heder att få vara med , men det verka inte vara så många som tänker så.

PUTT .
Är det någon som behöver stallplats dessa dagar?
PM:a mig så fixar jag det.

nix.. not this year.. men om nåra år hoppas jag (A) ;) nu va ja lite mysko vah? hehehee.. :)
Jag vill iaf inte vara utfyllnadshäst med Plexus, han skulle vara totalt chanslös! Men det finns ju mkt fler bättre 4åringar är Plexus.. med så höga prispengar borde fler anmält kan man tycka :/

Jag skulle ha åkte på sprintermästaren om man haft en 4 åring, jag kanske skrev lite förut som blev missuppfattat men självklart e sprintermästaren ett årgångslopp med men det pratas inte lika mkt om det! Tråkigt med så tunna lopp i år!

men shit, jag hade inte kollat listan till kat.A loppet, men det var ju Aronsson vs Seppälä! var det verkligen bara intresse från 2 håll att anmäla, det positiva är väl att fältet är hyfsat jämt:)
#54 D va la bara för att d skulle bli lopp. Det var ju bara 08:or med i russloppet.. :P
Om vi skulle köra enbart Penning handicap skulle problemet med rekorden försvinna.
Om vi skulle köra enbart Rekord handicap skulle problemet med penning försvinna..
Vad som än bestäms hoppas jag iaf att det snabbaste rekordet ska gälla. För hur kul är det att möta en häst som gått tio sekunder snabbare i auto på samma start eller ha tillägg på denna.
#58 så skulle det ju bli i penninghandicap, vissa hästar står bakom en som har gått 10 sek snabbare kanske, eller t o m ännu snabbare, det är ju inte så kul. och i rekord handicap har dom ju nu beslutat att snabbaste rek gäller så det är ju redan fixat..

#60 Okey, visste inte det :P

Jag skulle anmält om jag haft någon 4-åring iår, har bara en 3-åring en 5-åring och en 6-åring;)
Jo, man kanske skulle ha anmält såhär i efterhand, när de bara blev 5 hästar, men de vara ju inget jag trodde på förhand, kollade inte ens på det loppet, borde inte ha varit aktuellt, jag menar han har ju gått 2.24

sorry Camilla, men vi är inga 08:or!!! (;
Ooj :P va e ni då? men större delen e ju d ;)

Vi bor i Uppland, utanför Enköping ganska nära gränsen till Västmanland, (riktnummer 0171) och tävlar för Västerbo Travklubb ca 3,5 mil från oss. Vi har 8,5 mil till Solvalla och ungefär lika långt till Eskilstuna. Synd att det var så få anmälningar, Halmstadbanan är ju en jättebra bana för ponnisar. Finns det få 4-åringar neröver? Förstår dem som inte vill åka så långa resor med dagens bensinpriser.
ahaa okey, då förstår jag. Jag tänkte att ni tillhörde solvalla innan ;)..men då va d 3 08:or o 2 0171:or hehe…Joo, det finns 4åringar lite varstans här nere, i skåne, småland osv.. men men..vet inte varför sprintermästaren inte lockar.. :(..Lite dåligt tycker jag faktiskt..

För att dom inte är lika snabba som Ramona xD Nej skämt åsido. Det va ju många med förra året, då var ändå Tuffing med. Men de 4åringarna här nere håller väl helt enkelt inte samma klass som norröver då. Eftersom de inte vill gå ut och köra om övriga priser!

#68 Men är här så många 4 åringar eg ute i hemma klubben? inte bland shettisarna tror jag i allfall och tror inte det faktiskt är så många russ heller.

#69 Nej, vi har inga, inga som på långa vägar syns på nån snabblista, än. Vad jag menade var i vårt närområde, nog måste det väl finnas NÅN i södra sverige som vill köra ett årgångslopp?
Vi har ju inte sprintermästaren för hemmaklubben, det kör vi varje år och har ofta haft långväga gäster. Hade vi haft för hemmaklubben hade vi inte haft lopp.
Förstår inte hur någon kan kalla sprintermästaren för ett årgångslopp. Årgångslopp är Svenskt Ponnytravkriterium för 3-åriga hästar, Svenskt Ponnytravderby för 4-åringar samt Svenskt 5-årsmästerskap för de femåriga hästarna. Att köra mer än ETT mästerskapslopp för en årgång vore väl lite märkligt….Att arrangerande bana däremot vill få status på vissa lopp är en annan femma, Halmstad har onekligen valt alternativet att sänka statusen på Sprintermästaren genom att köra årets upplagor.

#71 årgångslopp och mästerskapslopp är inte samma sak. Årgångslopp är lopp för en viss åldersgrupp som återkommer varje år, alltså ex Sprintermästaren. Mästerskapslopp är SM, kriteriet, derbyt, 5-årsm, guldstoet. (säkert glömt något)

#71 5- årsbaggen e alltså ett årgångslopp även om 5-årsmästerskapet är mästerskapsloppet för den årgången.
Dessutom när det gäller 5årslopp så är 5-årsbaggen betydligt populärare än 5-årsmästerskapet, det kan man se på antal startande de senaste åren.

#74 Absolut, knapp så de har blivit nåt 5-årsmästerskap

Nu när listorna har kommit villka tror ni på ??
Kat A
1. Golda Get Avay 2.36,7
2. Rufs Mo 2.37,4
3. Smedens Attack 2.28,8
4. Gransjöns Humle 2.49,6
5. Gransjöns Kinder 2.29,3
Kat B
1. Allgunnens Älex 1.45,7
2. Ramona Ernst 1.52,6
3. Betsie 2.10,3
4. Nanna 2.18,1
5. Celsius II 2.07,9