Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettfoder-utfodring
Läst 1364 ggr
biasson
2012-12-12 14:40
0

Foder!

Vad och hur mycket äter eran shettistravare?

Tusen
2012-12-12 16:05
0

Fri tillgång på hö, salt och mineraler. Inget kraftfoder.Skrattande

giffan
2012-12-12 23:37
0

Lite olika beroende på värdena i höet. Men jag försöker hålla ett hö med lite lägre värden på till shettisarna mot dom stora, och lite havre betfor och mineraler.

(Har han börjat lägga på sig?)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ryttarn
2012-12-13 09:37
0

#1 vad använder du för minneraler och hur distrubuerar du det?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2012-12-13 10:12
0

# Blå miner (tror jag att det är)och de får ta det ur krubborna i lösdriften. Och ja, alla äter.

biasson
2012-12-13 16:36
0

#2 han är så fin i hullet :) Men tänkte mest på kommande år :)

ryttarn
2012-12-13 18:02
0

#4 Det finns ett litet problem med pelleterade mineraler. Efterssom bärmedlet för pelleteringen ofta är melass kan det vara "för gott" för en del hästar och dom plöckar i sig alldeles för mycket.

När jag var på ett foderseminarium för ett par år sedan rekomenderade man "rena" mineraler om man skulle ge fri tillgång.

Detta med fri tillgång på mineraler är väldigt omdiskuterat. Många foderrådgivare(som inte är knutna till fodertillverkare) anser inte att man skall ha fri tillgång. Samma sak sa man på hippologutbildningen på Wången(SLU). Sedan har jag å andra sidan träffat på erfarna uppfödare och veterinärer som med bestämdhet anser att hästarna skall/kan ha fri tillgång. Dock är dom jag träffat eniga om att man inte skall använda pelleterade minneraler eller syrup.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se