Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2437 ggr
arion_
0

ska man ha pisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid undrat om det är nödvändigt och använda pisk i ponnytrav? Är det så himmla viktigt och ha pisken med sig eller har man bara den för att alla andra har den?

equuleus
0

Kan vara bra att ha en pisk om man måste tillrättavisa ponnyn, kan vara svårt då med bara tömmarna.

Colt
0

Jag kör aldrig utan pisk.  Dessutom är det lite farligt om man inte kör med pisk, för då blir det lätt att man driver med tömmarna i stället vilket man INTE SKA! =)

CarolaCarro
0

Om inte ja hade haft pisk så vet ja inte om ja kommit ett bakvarv på banan! Min häst är så himla barnslig så han kan tvärnita och kasta sig ut i banan.. Så för mig är pisken bara en säkerhet.. ser ja de iaf för att kunna hindra han och göra nå sånt..

jessssica
0

Ja, men den ska användas på rätt sätt förstås

olivialundgren
0

andvänder bara pisk på Zoylett,i tävling när hon blir bråkig. Men inte till drivning.
Har aldrig det i träning, på snabbjobben.

Geminii
0

har alltid pisk med mej när jag kör oavsett vilken häst. Pisken använder jag till att "korrigera" hästen om den vinglar ,hoppar åt sidan, änvänder även spöt för lättare drivning.

AnnaLundin
0

Att man har en pisk i handen behöver ju inte innebära att man "piskar" hästen. Det räcker ofta att peta med den för att hästen ska förstå vad man menar. Det är ju då fullt jämförbart med att ha en sporre vid ridning, för att förstärka skänkelhjälpen.

RÄTT använt är det ett hjälpmedel, FEL använt kan vad som helst klassas som djurplågeri.

Jessika87
0

bättre att ha pisk än slå med tömmarna, för de rycker otroligt mkt i hästens mun

divansson
0

tömmarna använder jag till att "räta upp" hästen i kurvorna och hålla i och styra mm.. men inte att mana på, då viker jag bara fram piskan..

hannibal-roll
0

På tävlingar har jag alltid med mig pisken. Använder den olika på olika hästar så klart. Strävar efter att ha tömmarna så stilla och stadigt som möjligt så då behövs pisken som extra gas och så till att korrigera hästen i sidled.

Hemma har jag aldrig pisk när jag kör eller rider. Behövs helt enkelt inte, hästarna är så pigga att det går av sig själv :)

zorken-
0

har i stortsätt alltid pisk med mig på min lilla krabat!då han slänger sig reser å håller på,då behöver jag pisken som ett hjälpmedel typ=D

Emmma
0

Jag brukar nästan alltid ha pisk med, men de är ytterst få tillfällen jag använder den!

Absolut_Luks
0

Har aldrig pisk i träning…men på tävling har jag en liten fånig majja, som gör tvärvändningar ibland och behöver tillrättavisas då.

JMax
0

Hade alltid pisken med mig

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Beeea
0

Kör alltid med pisk på tävling, man vet aldrig när man behöver den.

jenniferaronsson
0

det kan vara bra om hästen skulle bryta ut nånstans, typ vid ingången av banan som dom flesta gör ^^

amandahandersson
0

Jag har alltid pisk!

iiirma
0

Alltid pisk när jag kör..

DubbelE
0

jag kör alltid med pisk, men jag visar den bara för ventil o så ökar han, har bara behövt den fåtal ggr när han har börjat slagit… tur att det inte är ofta.

Jagz
0

Jag har alltid pisk när jag kör.

agnes_S
0

Jag har alltid pisk när jag kör, träning som tävling. Säger som #8, bättre att använda pisk än tömmarna.

casandra
0

På Moses behöver man egentligen inte ens använda pisken, men man måste liksom ha den med sig, eller låta den bara ligga på rumpan på han.

TildaLinge
0

Använder alltid pisk även om det inte behövs, men det är en säkerhet om hästen börja krabba.

jessssica
0

Har också jämt pisk på tävlingar, och just som #22 så behöver jag knappt använda den alls. Men jag behöver ha den med, bara så att han ser den, och det är bättra att bara vinkla fram den lite eller kanske ibland bara lägga den på rumpan ist för att sitta och "slå" med tömmarna….

Miii4
0

Jag har alltid med den, att jag knappt använder den längre är en annan sak ;D

EllinoreBoy
0

jag har alltid pisk på tävling, men inte i träning, eller på snabbjobb har jag det

AK47Kalashnikov
0

Brukar alltid ha en pisk med mig, även om jag inte behöver använda den!

PippiL
0

Pisken har jag för att hästarna ska vara mer på tå. Vet dom att jag inte har den, så somnar dom in ;)

Sen tycker jag att pisken, precis som #7 skrev, är ett hjälpmedel. Bryter hästen så har jag möjlighet att korrigera den.

Det värsta tycker jag är när man hör föräldrar/vuxna som skriker till sina barn "Använd pisken" mitt i ett lopp. Ledsen

[sbergmark]
0

Jag har alltid med pisken i loppen . då är dom lite mer allerta när dom vet att man har pisken med eller iaf Okey är så

No_Tribute
0

Jag har den alltid med mig, gör två korta provstarter då jag talar om att dom ska springa och ta i så dom blir pigga. Sedan tar jag den under armen och tar fram den under loppet om det behövs åsså åker den tillbaka efter, annars får den sanna där ;)

No_Tribute
0

asså så hästarna tar i inte tar i när jag anv den ,!! Kan misstolkas såg ja ;)

Odena
0

Har med mig pisken på tävling men brukar oftast ha den under armen X) På träning har jag bara med den om jag ska köra fort, Odena kan vara lite små seg ibland när hon är hemma =)

oskarflorhed
0

aldrig på träning,, bara tävling

Millaaann
0

På träning sitter oftast spöt fast i vagnen, när jag kör fortare med dem brukar jag ta fram det, på tävling har jag det alltid i handen för att korrigera hästarna, om man viker fram det så blir de alltid piggare, men jag behöver aldrig slå fram dom iaf, dom springer av sig själva :)

Det är bra o ha med sig, för jag har iaf två bustroll som kan busa till det ibland ;)

thilda-
0

har alltid pisk i lopp.. hon är lite trög om man inte har.. men då jag använder den "riktigt" asså slår.. då hoppar hon.. de räcker bara med att jag viftar med den över rumpan på henne så ökar hon farten :)