När ska ni börja träningen?
när ska ni börja med träningen med era ponnysar? och hur börjar ni? skulle behöva lite tips… jag har två shettisar som ska igång. en som ska tävla trav och den andra ska börja med vagn bakom sig!
Tacksam för svar skulle behöve lite hjälp med det! :D

mina har redan sats igång, jag brukar börja med att longera och tömköra. mina har vilat mellan 29 oktober - 15 december.
När jag tömkör jobbar jag dom mycket på volter och tänk/mjuk övningar. arbeta på volter, öppna/sluta och fram/bakdels vändningar. Det går att göra mer än man tror när man tömkör trots avsaknaden av skänklar. Ena russet tycker det är jätte kul med dressyr så han har vi påbörjat lite högre skolor (sen hjälper det väl inte att jag i grund och botten är en dressyrtönt också…)
När det är dags för vagn så skrittar jag mest med bara lite jogg. undan för undan beroende på hur hästen bygger muskler och svarar på träningen brukar dom vara klara för start runt mitten på april. Om man vill ha en häst som ska hålla hela säsongen gäller det att inte sätta igång för hårt. Sen är massage, liniment, stretching och annat muskel och legament underhåll precis lika viktigt som under tävlingssäsongen. Mitt russ som jag leasar har varit Mammaledig sen hösten -08 så hon har varit igång sedan september mer eller mindre med kortare veckovilor pga kylan och vädret. Henne planerar jag in ett kval i mitten på mars.
Okej :D

Björksta Isilmë,ostartad 5årig valack eTejas Monljus uJosephine ueGranit har körts hyfsat regelbundet sedan i somras. Men nu börjar den mer allvarliga vinterträningen för honom. Planen är att han skall köras en del istrav i februari och MArs med mål att kvala honnom i slutet på Mars. Sedan kommer han troligen göra sina första starter i Norge för att i lugn och ro skolas in i travet.
Ratatas Raimon(2.00,2), 8 årig hingst eTejas Monljus uTejas Riska ueDrömprinsen börjar jag så smått att köra igång imorgon. Om allt stämmer i förberedelserna är målet att starta i påskbomben på Långfredagen på Färjestad, förutsatt att proppen stämmer.
För ett par år sedan skrev jag en artikel om Vinterträning. Givetvis kan man inte följa allt till pungt o pricka utan måste anpassa efter hästen och vilka möjligheter man har. Men den kan fungera som lite inspiration iaf.
http://ponnytrav.ifokus.se/articles/4d712ec5b9cb46221d044ec9-vintertraning?participating-1
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#3vad är is trav?
okay =)

#4 Istravsmetinget är 9 bygdetravslopp som körs i Januari, Februari och Mars på Årjängs och Arvikas travbanor. Framförallt i Arvika brukar dom spola upp banan så det är is vilket kräver rejäla broddar :)
Du kan läsa mer om det här: http://www.arjangstravet.se/?page_id=203
Jerker Klang,
okej=) det är bara för russ va?

#baserar du det på en ponny som varit igång säsongen innan och haft en kortare vila eller en häst som varit långledig tex efter mammaledighet?
känner att min igångsättning är lite mer långdragen än så, jag brukar börja köra banjobb i ca v14 om det är en häst som haft kortare vintervila :) jag har iof rätt bra träningsmöjligheter hemma så brukar bara köra något jobb innan första starten för året

#6 Istraven är både för Kat-A, Kat-B, kalblod och varmblod.
#7 Ja, det är baserat på igångsättning efter "normal" vintervila.
Jerker Klang,