Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1837 ggr
Jullanhugo
2013-01-01 22:32
0

Utrustning?

Hejsan, jag har några frågor.

1. Måste man ha bett på hästen om man tävlar ponnytrav?

2. Måste man ha alla dom "konstiga" grejjerna tex olika remmar grej mellan ögonen osv. Vad är dom till för?? :o

giffan
2013-01-01 23:00
0

Ja du måste ha bett i munnen när du kör trav.

Och Nej det "konstiga" Mellan öronen är uppchecken och alla hästar går inte med det. Det beror lite på vad din häst behöver.

Hästen får stöd från dom remmarna och kan då springa fortare. men många hästar kan gå i ett helt vanligt ridträns när dom tävlar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Jullanhugo
2013-01-01 23:09
0

#1 Wow, det där med stöd och springa fortare grejjen förstod inte jag :o Hur kan hästen springa fortare pågrund av en rem?

Tusen
2013-01-02 03:03
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Egentligen springer den inte fortare med check på utan det är mer en hjälp för kusken att hålla upp hästen så den inte slår över i galopp om den blir trött.
I princip skall alla hästar kunna köras utan check men då hästen springer riktigt fort behöver den ofta stöd (men inte alla) och istället för att ha hela stödet i munnen på hästen är det snällare att ge det stödet med en checkrem som går under hakan och ger stödet.

Ponnyn på bilden springer helt utan checkrem. Och det går fort också. Sveriges näst snabbaste sto i monté genom tiderna.Flört (1.47,5)

Elsastubin
2013-01-02 11:08
0

#2 Alla hästar springer med sitt huvud olika högt :) Endel kan springa med sitt huvud så långt ner att dom sätter huvudet mellan frambenen och då blir det lättare för dom att galopper :) (absolut inte alla men bara ett exempel) :) Så springer hästen redan högt med huvudet utan check kanske man inte behöver något, men springer dom som jag förklarade ovan kan man sätta dit ett check så dom får upp huvudet lite. Och det kan leda till att dom springer fortare :) Men dom flesta har check även fast hästen springer högt med huvudet (beroende på hur hästen är) Så det beror lite på vilken häst, man får prova sig fram för att se vad som passar hästen bäst (man kan korta och länga checket beroende på hur långt ner och upp man vill ha hästens huvud) Nej du behöver absolut inte ha check i tävling osv, men man får prova utan, med osv för att se vad som passar just din häst bäst :) Och så som "Tusen" förklarade i #3 var en bra förklaring! :D Och ibland kanske hästen tar upp huvudet istället för ner så att den galopperar, och då får man använda en Springrem som håller ner huvudet. Som check, fast tvärtemot ;) :D Hoppas det var lite till hjälp :D :D

Terja
2013-01-02 11:26
0

Man kan änvända min häst som exempel när det gäller check:

När man inte har check på honom springer han med huvudet neråt så fort han blir trött, vilken gör att han blir okoncentrerad och börjar galoppera och springa orent. Det är därför jag har check på honom, så att han inte springer med huvudet neråt.

Men det där med check är lite olika på olika hästar, därför är det bra att prova sig fram :)

Men bett måste man i alla fall ha ;)

// Lina

Tusen
2013-01-02 12:29
0

#4  Det är inte människan som ska bestämma hur högt man spänner en check. Det är hästen som ska göra det. Att dra upp huvudet på hästen är faktiskt inte tillåtet enligt reglementet. Förr drog man upp huvudet på hästen men det får man inte göra längre. Det är heller inte det optimala att hästen skall springa med huvudet högt.

Elsastubin
2013-01-02 19:47
0

#6 nej det var inte riktigt så jag menade. Att hästen får bestämma är ju självklart. Nej, men alla behöver ju olika högt, och vissa behöver ju då gå högt med huvudet. :)

ruffe
2013-01-03 02:15
0

#6 vad gör man då med en automat check. jag kan säga att det är ganska tungt att dra upp en check på ett kalblod och det fungerar inte att diskutera saken i sista sväng ;)

Tusen
2013-01-03 09:22
0

#8  Bra att du tog upp det. I.o.f.s. är ponnysar inga kallblod och inte lika tunga men enligt reglementet får man inte anspänna en check som tvingar upp hästens huvud, dvs för kort check. Detta skall kollas av ekipagekontrollanten och det borde gälla automatcheck också. Om man sedan får dra upp hästens huvud något under loppet så är väl det just det som checken skall göra då hästen börjar hänga med huvudet. Det är väl ändå inte samma sak som att dra upp huvudet på hästen mer än den normal håller huvudet?

Jullanhugo
2013-01-03 13:49
0

Åhå, vad bra nu vet jag! :D Men blir man diskad om hästen börjar galoppera? :P

Tusen
2013-01-03 14:33
0

#10 Ja, om den galopperar fler än 2 ggr, om den galopperar mer än 20 m på upploppet eller får en sk "vinnande" galopp.

Jullanhugo
2013-01-03 16:00
0

#11 Okej :)) Hade en aning om att man blev diskad då det är trav men frågade endå.

Elsastubin
2013-01-03 18:08
0

#12 Fast ibland räknas inte galopperna som galopper. Om det är väldigt korta galopper så kan det hända att det inte räknas som en galopp. Men du får alltså galoppera högst 2 gånger, och den 3 gången blir man diskad. :D

Jullanhugo
2013-01-03 18:14
0

#13 Okej :33

Elsastubin
2013-01-03 18:26
0

#14 Det kanske lät lite krångligt, men man lär sig :D

Tusen
2013-01-03 20:10
0

#13 Jo, alla galopper räknas. Det är bara det att ibland ser inte domarna galopperna. Det finns ingen galopp som är så liten att man struntar i den, det är bara det att man vill vara säker på att det är en galopp och inte ett felsteg.

Elsastubin
2013-01-03 21:16
0

#16 jaha, för jag trodde typ att man fick ta 2 "galppsteg" innan det räknades som galopp?

ginher
2013-01-03 21:26
0

de är jätte svårt å se shettisarna ifrån tornet och hinna räkna och se att alla fyra hovar släpper till galopp, de brukar oftast vara underbebanat i tornet och är det 15 hästar med är det svårt att hinna med :)

Elsastubin
2013-01-03 21:36
0

#18 Ja det är klart, ibland blir det så svårt att avgöra om det var en galopp eller inte :)