Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1966 ggr
djurälskarenFlorentina
0

lätt ridning

hej jag är 14 år gammal och har precis börjat rida. jag är väldigt bra med att sadla och tränsa. min svaghet är lätt ridning som ni ser på rubriken…Rynkar på näsan

jag försöker att rida lätt, men verkar alldrig hitta rymtmen och när jag gör så låter det lite konstigt (jag blev mobbad förrrut så är lite sådar skamsen när jag gör högt ljud eller något som gör att någon tittar på mig..) och jag tappar bort mig.

har någon några tips hur man kan lära sig det?

ska ha min nästa lektion på tisdag så har tid på mig att förbereda mig. jag undrar också om det finns några övningfar som man kna göra hemma.. så att jag vet hur jag ska göra. vet att det finns erfarna ryttare på denna suidan och skulle uppskatta alla svar, men kritisera inte snälla…

giffan
0

Försök att inte resa dig så högt, antagligen då det där ljudet kommer, du får som dubbelpuff i baken..

Om du tänker dig att du sitter på en häst. Och ska resa dig upp, så ska du skjuta fram höfterna, mera än att du reser dig upp. Ett bra sätt är att rida utan stigbyglar och få in lättridningen så. Lär dig känna takten, hästens ryggrörelser. Var avslappnad och andas. Många som rider glömmer helt att andas.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

thilda-
0

och rider man på en liten ponny så brukar dom vara rätt så stötiga i traven :)

Elsastubin
0

Fortsätt att rida, så hittar du den rätta takten :)

djurälskarenFlorentina
1

Tack, ska rida barbacka nästa lektion så ska tänka på det, mne finns det några övningar man kan göra?

giffan
1

Bra rida lätt barbacka är super bra träning. Du kommer känna att det är jobbigt, men det kommer gå så bra så.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Teja-Bea
0

Jag tror att träning ger färdighet. Du behöver nog mera tid på hästryggen helt enkelt! =)

Be din ridlärare om du kanske kan få 5-10minuter ensam med läraren och hästen bara för att få "känna efter" i lugn och ro…!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Elsastubin
0

Tror som Bea, att du bara behöver träna lite till :) Ju mer du rider, bättre går det. Om man tränar, tränar och tränar på att rida så hittar man tillslut den rätta takten, tillslut känner du om du rider i otakt eller i takt :)

Terja
0

Jag hade också lite svårt att rida lätt i början, men övning ger färdighet! Så träna på bara så sitter det snart ska du se ;)

// Lina

fijalar
0

När jag lär barn och rida lätt så räknar jag alltid

ett,två,ett,två,ett,två mm, det brukar gå rätt så fort för dom och hitta takten och duns i sadeln brukar sluta rätt så fort. och jag har rätt så långa stigläder till en början,Det är precis så att dom har ett bra stöd och kommer upp lite grand i sadeln när dom står, med korta så kommer dom upp för högt o dunset kommer.

Ett stort lycka till