Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: avel
Läst 2554 ggr
divansson
0

Om man ska köpa unghäst?

Vilken stam är bäst just nu? Alltså far och morfar. Och om man ska köpa en fin ettåring med bra stam, vad kan en sån kosta tro? Om man räknar på ett ungefär då..  Tack på förhand.

Teja-Bea
0

VAd är du ute efter med hästen?

• travstam?
  • exteriör?
  • allroundkunskaper
  • temperament
  • långbent
  • hårda hovar
  • riklig tagelväxt
  • färganlag
  • udda hingst -och mödernelinje?
  • bra att avla på

Det finns mycket att fundera på. Hitta en stam som passar in på allt det du söker!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

AnnaLundin
0

Är det shetland, russ, welsh, varmblodstravare eller kanske en ardenner du tänker köpa? Flört

Och för att svara på din fråga så tycker jag att du främst ska titta på mödernelinjen, inte bara glo på vilka hingstar som finns där utan vad mammorna och deras mammor har gjort och lämnat i avkommeväg. Det är nämligen ett känt faktum för oss osm håller på med avel att med en förärvningssäker mödernelinje så är hingstvalet inte lika viktigt för hurdan avkomman blir. Men tyvärr är det ju så att Ni som inte hittat till avelsdelen av hästeriet ännu ofta missar dne här biten och låter er luras av en radda fina hingstnamn i stället…

divansson
0

oj.. :S glömde det.. ett russ.. men om man vill ha en snabbutveklad häst, vilken hingst lämnar bästa avkommorna? ett bra avelssto? om man kan säga så..

skott
0

Jag har en massa unghästar.. Med bra stam Flört

Michy
0

Pappa Tyson morfar Parat.. Jag har två stycken..;) Visst dom är tuffa, men otroligt talangfulla…

hiprex
0

skotte är en hngst som gått bra och talangfulla avkommar men tråkigt nog har ingen iktigt blommat ut

amandahandersson
0

Vilken stam är bäst just nu?
Jadu, det finns MÅNGA fina..

Bra hingstar är ju Tyson, Junisorken, Skotte, Skärmnäs Pigall och Korsnäs Brådis. 

Jag själv har köpt en efter min drömhingst, Raider, som många säjer ger sena avkommor, men det skiter jag i! Han har dessutom en fin mamma med.

Kolla inte BARA PÅ PAPPAN, kolla lika mycket på mamman! Kom ihåg att mamman är den fölet tillbringar 6 månader medr, den får betdyligt med intryck av sin mamma än sin pappa..
En mamma som gått fort är minst lika mycket värd som en bra pappa!

Och man kan aldrig sätta fingret på vilken hingst som lämnar bäst. Tyson har ju lämnat bra, men det finns många Tyson-avkommor som inte är lika bra som dom som är bra.
Och det finns säkert många dolda talanger runt om, efter hignstar som vi ponnytravmänniskor inte änns känner till?

Kristina-
0

#6 Men Ernst Ronaldo då !  Har inte han blommat ut ?

amandahandersson
0

Ernst Ronaldos avkommor kommer bli MYCKET intressanta att se! Jag tror dom kommer bli riktigt bra.

Teja-Bea
0

Divansson. Jag skulle nog kolla lite extra på vad #4 har att erbjuda efter Skotte. Om det inte gör dig något att avkomman är 100% russblod om du ska fortsätta med avel så är Skotte en kanonhingst! Och så har han läcker färg! =)

MagganS-B
0

B. Jacobsson, VAD ÄR !00% russblod?????

divansson
0

ok.. hm, tack för tipsen.. ska kolla upp lite om det ni sagt… ;)

Millaaann
0

Jag hade satsat på en avkomma efter Ernst Ronaldo, han har både bra stam på faderns sida och toppen stam på mammans sida :)

Geminii
0

ernst ronaldo, micklas eller ernst rasken.

jenniferaronsson
0

undra om Bonds avkommer är bra?

finns säkert nån bra men jag har hjärnslpp X) hahaha.

AndreaJonsson
0

ja va tror ni om Micklas? Ska o kolla på en tvååring imorrn som är efter micklas:) får se va de e för en :P

Millaaann
0

H Calvero e snabbast av bondavkommorna på 1.53 ngt tror jag..ej säker, sen e d xtra på 1.58?, equuleus på 1.59 och bonzon på 1.59

Kristina-
0

#16  Dom äldsta avkommorna efter Micklas är ju två år . Så det dröjer ju ett tag innan vi vet vad dom går för. Men med den stammen så blir det säkert många bra.   Är det Smedens Dicklas som du ska titta på ?

AndreaJonsson
0

*18 okej då vet ja;) nepp de e inte smedens dicklas, utan denna heter diggiloo

MagganS-B
0

Varför i hela fridens dagar nämns inte stona??????? Det finns massor av ston som lämnar jättebra avkommor med vilken hingst som helst! Ni snackar BARA om hingstarna…….

Jag skall sälja tävlingsrätten till 2 ston så småningom…….dom är 1 år nu!

amandahandersson
0

#20," Kolla inte BARA PÅ PAPPAN, kolla lika mycket på mamman! Kom ihåg att mamman är den fölet tillbringar 6 månader medr, den får betdyligt med intryck av sin mamma än sin pappa..
En mamma som gått fort är minst lika mycket värd som en bra pappa!"

Så skrev jag ;p Och jag tycker personligen nästan att mödrandet är viktigast, nu när jag kollat på den del hästar.

Teja-Bea
0

#11 Jag syftar på de som har welshblod nära inpå, det vet du.

Inget russ har precis 100% russblod och utan welshinblandningen så hotades russtammen dö ut. jag vet. Men det finns som sagt de russ som har welshblod i de närmare leden.

Geminii
0

Melinda tkr jag är ett bra sto. hon har 5 avkommor 4 som har kvalat/startat: Equuleus, Pegasus, Gemini, Pilen Nick och en som heter Lakarta(inte säker att det stavas så).

sensationen
0

jag vill ha ett föl efter Regitze ernst..

skott
0

Hon har ett föl efter Skotte 492 Men vet ej om de e till salu.

sensationen
0

#25 är det en 07:a?? hon har väl en 06:a med efter skotte??

Miii4
0

Har blivit mer o mer intresserad av mammornas stammar och dylikt på senaste.
Skulle vilja ha undan Regitze Ernst eller Regatta. Tycker Kajpa lämnat fina med.

Hannna
0

Jag vet inte om det är 1-åringen undan Regitze som uppfödarna ska behålla själva. Jag tror det är den som inte är till salu.

skott
0

#26  Japp hon har 2föl efter Skotte 06an är redan såld… Sen vet jag inte hur de e med 07an.

amandahandersson
0

Finns det något sto som lämnat bättre än Regatta??

Geminii
0

#30 nej det tror jag inte, hon är nog den som lämnat bäst!!

Hannna
0

Hm, då var det 2-åringen u. Regitze de skulle behålla, till framtida avel kan jag tänka mig. Ett sto.

amandahandersson
0

Jag skulle då gett en del för en Ernst-uppfödning.. Men nu har jag ju köpt min 06a ^^ Men dyker det upp nån bra 05a så kanske det blir en sådan också ^^

No_Tribute
0

Ja jag skulle inte kolla på häststam. Jag kollar på trav, exteriör och sådant som behövs för att kunna trava bra. Min shettis har utställnings stam men han går rättså bra ändå. :P

johanna__
0

Funderade lite på det att folk tycker att dom flesta inte tänker på ston när man avlar .. jag tror inte att så är fallet, utan däremot att stosidan kan vara ett mera osäkert kort .

Förklaringen till att hingsten får mest "uppmärksamhet" kan väl vara att hingsten får många fler avkommor än vad ston kan få! då ser man ju mera vad hingsten får för avkommor överlag och med alla sorters ston, vilket ju är svårare med ett sto. Det märks ju om ett sto lämnar jättebra hästar efter flera år och många föl om det är med olika hingstar och fölen ändå får samma "bra egenskaper" 

Med det här menar jag absolut inte att man ska glömma bort och strunta i stona !! stonas resultat, temperament och (framförallt) stam är precis lika viktigt som med hingstarna, om inte viktigare! det jag försöker få fram är att ett sto inte kan bli lika populärt avelsmässigt .. de får ju bara några få, och inte fler än tio avkommor ..

tänkvärt ? (det här är kanske fel ställe att skriva på men jag ville bara få fram det)

Mixie
0

På tal om ingenting… Kolla stona på heden.. ingen prestation alls men därifrån kom bla. Junisorken E. Grane med rek runt 2.07??

//Mickan

MagganS-B
0

#36 Det var Linett 1730 som var ett kanonsto! Hon lämnade Junisorken och Hero som hingstar, 2 valacker till under 2 minuter, och sen Loella som lämnat 2 under 1.50 (och som sen lämnat Leilu, som lämnat osv…..). Jag tror faktiskt att när det gäller travavkommor så är hon bäst genom tiderna! Där kan man tala om duktig märr! Kurt Graaf visste vad han gjorde när han rekommenderade oss att köpa Loella 1978!

palomia
0

Utan att vara det minsta partiskOskyldig.

Molly 2489 har lämnat Chuchundra 1.45 - vinnare av SM-95 m.m, Mareld 1.40 - vinnare av SM-05 m.m, Mollnia 1.48 - vinnare av 5 årsmästerskapet -97 m.m, Mollberg 1.55, Mouche 2.01, Mollica 2.03. En "hedersmärr" det också tycker jag. Finns inget annat sto som än så länge lämnat 2 SM-vinnare och som dessutom är ston!

Intresserar mig alltid för "mammastammen" själv i 1:a hand. Därmed inte sagt att pappan inte har någon betydelse i val av hingst.

MagganS-B
0

#38 Jag menade nu inte bäst av alla ston, utan bäst på Heden! Molly var fantastisk! Regatta också!

equuleus
0

#23 jag tycker också att melinda är ett bra sto. Inte bara för att min egen är undan henne utan för att alla 4 startbara avkommor har gått riktigt fina tider.

divansson
0

Men.. Om man hittar en riktigt fin unghäst med superbra stam då.. Hur mycket tror ni en sån kostar?.. :P

amandahandersson
0

#41, jag gav 9.500:- för min, men han var billig… Och han har kanonstam!
Och nog kan du få en fin häst med fin stam för drygt 15.000:-, sen finns det ju undantag. Personligen skule jag aldrig gett över 20.000:-, eller ja.. Inte änns över 15.000:-.

fladde
0

#42 vad har han för stam ?

amandahandersson
0

#43, e. Raider, u. Nisans Nadia (rek. 2.00, e. Nicklas II)

AnnaLundin
0

#35 VI SOM AVLAR tänker nog garanterat på stostammarna, de som missar detta är de som ska köpa och använda de avkommor vi föder upp, som i de flesta fall (kolla bara i denna tråden) stirrar sig blinda på hingstlinjerna bakom.

Det är ett problem vi uppfödare har, inom alla raser!

MagganS-B
0

#42 Du tycker det är för dyrt med 15000,- för ett russ…..Har du tänkt på vad det kostar att få fram ett russ med bra stam? Stoet som skall ha mat, maskmedel, avverkas m.m. språngavgift, ev. levandefölavgift, försäkringar, listan kan göras lång. Det är jättemånga år sen jag räknade ut att en startklar 3-åring borde kosta nånstans mellan 25 och 35000,- beroende lite på stammen och hur dyr hingst man tar till henne. Då var ALLT inräknat, t.o.m. transporter. Är man företagare i russavelsbranschen skär man inte guld med täljkniv precis. Och man kan ju köpa en renrasig hundvalp för 12-15000,- så varför inte betala mer för ett russ???????

amandahandersson
0

#46, 15.000:- för en 1-åring är dyrt TYCKER JAG. Men för en startad en med 2.10 i rekord kan jag betala 30.000 utan att sucka.
Anledningen till att jag tycker 15.000 är myckte för en unghäst är att man inte har någon garanti (det har man ju inte med nån häst egentligen, men du kanske förstår?), den kan lika gärna gå sönder på en sekund om man klantar till det, och den kanske visar sig inte alls ha någon som helst travskalle?
Nej, inte en krona över 15.000 skulle jag ge för en 1-åring…  Men för en INKÖRD 2-ÅRING skulle jag ge 20.000 iaf.

Denna kommentar har tagits bort.
skott
0

#41 Ett bra stammat föl här i skåne kan du nog räkna med 15 till 25.000kr

De e dem prisuppgifterna jag har från andra uppfödare iallafall.

amandahandersson
0

För övrigt skulle jag inte gett en krona över 10.000 för en hund heller…

MagganS-B
0

Jag säljer inget föl under dom priserna heller, inte med dom stostammar jag har! Beror också lite på vem som köper…..

MagganS-B
0

#48 Men amandah, inte skall uppfödaren lida för att du klantar dig och kör sönder hästen??????? Och 20000,- är alldeles för billigt för en starthäst, i alla fall med bra stam! Om russet hoppat eller gått dressyr kan man få 50000,- varför skall travarna vara billigare? Dom kan förresten också hoppa och gå dressyr…..Glad

amandahandersson
0

#52, jag hade inte tänkt köra sönder min häst. Och den häst jag köper tycker jag defintivt har SKITBRA stam, och han ser mycket trevlig ut också, och han är kastrerad (och jag köper honom inte av uppfödaren). Sen dröjer det ju ett tag innan du för starta med en 06a, du får göra i stort sett ALLT jobb själv med hästen också! Och då ska man inte betala för mycket, sitt egna jobb är värt desto mer.
För mig spelar det ingen roll om russet gått hoppning eller dressyr, då skulle jag inte betalat någonting för dom… Det kanske låter sjukt, men vad ska jag med en dressyr eller hopphäst till? ;)

skott
0

Jag brukar resonera såhär.. Man får de man betalar för…Flört

Om jag verkligen vill ha en häst med en "vis" stam så hade jag lagt upp pengar för den oxå..

Teja-Bea
0

#35 Jag funderade påslutet av ditt inlägg. Varifrån har du fått att ett sto inte får fler än 10 avkommor??? Ett 10-fölsdiplom är inte så exlusivt! Våran Monela väntar sitt 11 föl. Hennes mor Anemona fick 13 föl´.. Jag kan göra listan låååång på de ston som fått fler än 10 föl, och fortfarande längat toppavkommor!

amandahandersson
0

Jag fick min drömstam riktigt billigt iaf…

MagganS-B
0

#56 Bra att du är nöjd och glad! Hoppas han infriar förväntningarna! Lycka till!

Kratern
0

Var är #48?

jenniferaronsson
0

#56  jaaaaaaag hade vart asanööjd med priset alltså :)

och #46 det beror helt på åldern och som du säger hur mycket ägaren har lagt ut på försäkringar och grejer. men en ettåring över 15.000 ska man inte behöva betala eftersom det som amandah säger man gör  stort sätt allt jobb med den också, avmaska, betala utrustning, veterinärkostnader och allt tills den starta. Men en inkörd 2 åring med bra stam skulle man ju lagt ut över 15.000 om det skulle vara värt.

Teja-Bea
0

#58 Det var två likadana inlägg på rad… Så det ena är borttaget

Boode
0

#55 säger samma som dig, jag vet flera avelston som har fått fler än 10 avkommor ! En av dem har nyligen blivit mamma åt mitt föl, och den är det inga fel på än så länge.

Hannna
0

visst finns det båda delarna, de ston som lämnat många avkommor och de som lämnat få. De som lämnat under 10 avkommor är nog i majoritet.

Geminii
0

#54 exakt!! man får de man betalar för..

DubbelE
0

man får det man betalar för, så jag håller med tidigare. men jag skulle satsa på någon som har trevliga o snälla personliga föräldrar! inte köpa nån som jag vet har föräldrar som är bänga i huvet.. sånna hästar enligt mig ska man inte avla på, kolla bara vart vissa delar i fullblodsaveln är påväg..visst, bara för att föräldrarna är lite ljumna betyder det inte att avkomman är det, men det är mycket större chans att dom blir vassare o sk. "barackkrossare".

sofia-
0

Det stämmer inte jämt att man får det man betalar för. Jag köpte mitt russ för 5000, hon är efter Granit och har Bond som morfar. Det tycker jag är en ganska bra stam, men då köpte jag henne när hon var ca 6 månader. Hon har varit med på en utställning med 42p så jag anser att värdet stigit ganska mycket.

entill
0

Ni kan väl ändå inte mena att vi uppfödare skall sponsra er med billiga hästar. Det KOSTAR att föda upp hästar, oavsett stam. Vill inte användarna betala för hästarna lär det bli mindre intresse för att avla, och vad skall ni då köra med? Att vissa hingstar kostar mer att betäcka med, leder till att de avkommorna blir dyrare, men det garanterar inte att de blir stjärnor.

Som uppfödare säljer jag hellre mina uppfödningar till ridsporten, där man förstår att betala för en bra häst, än till travet där man bara skall ha allt nästan gratis. Även ponnyer med travstam blir utmärkta ridhästar, rätt hanterad kan den bli både ridponny och travare.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Hannna
0

Jag tycker det är lite av travsportens charm "att allt ska vara gratis". Att även en glad gammal amatör kan hålla på med sina travhästar. Jag är inte alls insatt i ridsporten men jag tror knappast det finns någon motsvarighet till alla våra amatörer inom ridningen. För där krävs det en hel del pengar, och ytterliggare lite mer pengar har jag fattat det som. Jag menar här kan en amatör få ut sin häst i lopp och möta sverige eliten i kuskväg, tänk att ha häst och få chansen att tävla med och mot Sveriges toppkuskar! Jag tror inte det existerar i någon annan sport. Som om man skulle tävla i samma klass som Malin Baryard, det händer inte.

Lite off topic kanske men men :p

amandahandersson
0

#67, håller med. OM travet borde lika dyrt som ridning skule if inte jag kunnat hålla på.

Det är ju mycket mer som kostar inom travet med..
Och en 1-åring gör du i soirt sett allt jobb med, du kan inte bara sätta dig i vagnen och träna på! De finns ju för attans 1-åringar som inte änns haft ett bett i munnen! Och kanske inte änns stått uppbundna?
Betala över 15.000 för att göra allt själv.. Nejfan!

AnnaLundin
0

#68 VADDÅ göra allt själv?

DU har nog inte en susning om vad det kostar att föda upp hästar, förstår jag…. Det är ju liksom inte bara språngavgiften som kostar, utan produktionskostnaden för fölet inkluderar även stoets uppehälle under dräktighet och digivning och fölets uppehälle fram till avvänjning och försäljning, när det nu blir.

OAVSETT hur mycket eller lite hanterade avkommorna är!

Jennie_A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#68, är det inte det som är charmen? Att göra allt själv alltså?

För mig har det varit så med i princip alla hästar som vi haft förutom Gräsman som var vår första. Han var äldre och startad när vi köpte, men det var för att ha som läromästare. Resterande av de hästar vi haft har vi köpt som unghästar och kört in själva. Det känns för mig mer som är prestation att skapa något själv än att köpa en klar "stjärna" !

Teja-Bea
0

#68 "De finns ju för attans 1-åringar som inte änns haft ett bett i munnen!"

Jag har vart med och fött upp hästar aktivt i ca 15 år och har nog aldrig satt bett i munnen på en ettåring..

Tyvärr tror vissa att detta är det viktigaste!! Att unghästen borstas på varje dag och att den får sele och träns på sig innan den ens skiljts av från mamman..

Jag anser att det viktigaste är jämnåriga lekkamrater, bete, en bra och fostrande flock och social hantering.

MagganS-B
0

#68 Vad sysslar du med????? VI sätter i alla fall inte bett i munnen på 1-åringar! Vi ser till att dom är sociala, uppbundna, regelbundet maskade och verkade, kan åka transport m.m. MEN kör inte in russ förrän dom är 2! Om man vill ha kvar dom, ex.-vis en valack att köra med tills dom är 15, så får man allt ta det lilla lugna med unghästarna! Dom får bäst kondition i framtiden om dom får gå på bete med jämnåriga tills dom är 2! Lek och bus skapar bra lungor (inte bara hos hästar!)!

OCH det är väl självklart för många att "växa upp" med hästen, det är ju det som är kul, att få pyssla, tömköra och sen sätta i vagn. Men OK, jag kan sälja en påselad, startklar värmd häst, MEN då får du ingen för 25000,- jag lovar!

amandahandersson
0

#70, självklart är det charmen att göra allting själv, det är ju därför man köper en 1-åring.. Men då betalar man inte hur mycket som helst för det!

(ni andra), men ändå, är det då värt med 25.000:-,  en 1-åring utan garantier!? Och det finns bra många 1-åringar som "bara" gått i hagen och lekt md sina polers, kanske gått  in nån gång.
Det jag menar är - NEJ, jag betalar inte över 15.000, för att göra allting själv!
Och även om dom är sociala, uppbundna, regelbundet maskade, verkade och transport vana, är dom så pass unga, att allt det där måste fortsätta tränas!

Jag kommer hantera min häst mycket, vänja vid sele och börja tömköra.  Och bete har inte jag, och mina vallacker som jag har är 8 och 9 år. Men ser ni, jag tror min häst kommer bli bra ändå!

DubbelE
0

ettåringar ska få vara bäbisar, få leka av sig, inte fan skulle jag sätta en liten kille på kanske 1-1½ år med en mattebok i knät o säja till honom att räkna för att jag vill att han ska bli professor som vuxen.

Den ska få leka med jämnåriga kamrater och även gå med vuxna hästar för att få lära sig "hästregler" o fostring. så jag håller med Bea fullt ut!

palomia
0

#73 Hur många är vi inte som vill ha garantier för allt i livet men välkommen till verkligheten. Hur skulle du då vilja värdera uppfödarnas arbete om du inte är beredd att göra något själv? Tror du att det är billigare för oss att tillhandahålla hästar och köpa in utrustning. Nä tack och lov så är vi inte tvungna att dumpa priserna och sälja till vem som. Tror att alla som föder upp vill göra ett bra 1:a arbete med hästen för att senare placera den till ett gott hem, hur skulle vi annars få fortsätta sälja häst om ryktet kommer ikapp en att hästarna inte är hanterbara… Glöm inte att det är russ du kommit i kontakt med. De går inte att forcera med sitt säregna humör. Lycka till med din 1-åring!

amandahandersson
0

#75, SJÄLVKLART är jag beredd att göra någonting själv - som jag sagt, det är därför jag köpt en 1-åring! Men det jag sagt är att jag inte betalar över 15.000, dels för att jag måste göra i stort sett allt själv, och jag kan inte tävla hästen på 2 år heller.
Och jag kan tänka mig att det är svårt att leva på russuppfödning, då det faktiskt inte är de hästarna man betalar mest för (det har varit uppe att man betalar drygt 40.000 för en ridhäst - oinriden). Jag nedvärderar absolut inte russen, jag tycker dom är så fina och travet är det bästa jag vet.
Och visst vill man att hästen komemr till ett bra hem, men det betyder inte att RÄTT HEM betalar mest?

amandahandersson
0

#75, SJÄLVKLART är jag beredd att göra någonting själv - som jag sagt, det är därför jag köpt en 1-åring! Men det jag sagt är att jag inte betalar över 15.000, dels för att jag måste göra i stort sett allt själv, och jag kan inte tävla hästen på 2 år heller.
Och jag kan tänka mig att det är svårt att leva på russuppfödning, då det faktiskt inte är de hästarna man betalar mest för (det har varit uppe att man betalar drygt 40.000 för en ridhäst - oinriden). Jag nedvärderar absolut inte russen, jag tycker dom är så fina och travet är det bästa jag vet.
Och visst vill man att hästen komemr till ett bra hem, men det betyder inte att RÄTT HEM betalar mest?

divansson
0

Anna, kan du radera denna tråd? har redan fått svar på de ja ville.. :P och tråden börja spåra ur… typ..

Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer