Monteträning, övningar?
Är det någon som har bra tips på hur man får bra benmuskler till monte? Eller kanske ett bra träningspass med olika övningar som är bra för monteryttare? Tänkte höra en grej med er här på ponnytrav iFokus. Hur länge orkar ni stå i sittandestolen-positionen? (90 graders vinkel med benen mot en vägg) Tacksam för alla svar och tips och dom uppskattas verkligen! :) //Elsa
90 grader är en bra träning för benmusklerna.
Här har du en bra sida för tips :)
http://tranahemma.org/benovningar
När jag var i form kunde jag sitta 90grader i ca 5 min ^^
Stall Bråna
#1 tack, den sidan var superbra! :) Oj Gud vad länge! Hur mycket tränade du och hur lång tid tog det? Ska försöka komma dit, får väl sätta det som mål ;) :)
#2. Jag tränade inprincip varje dag, Sprang mycket, styrketränade, simtränade och så :) Det tog ett bra tag för mig att nå den formen som jag var i. ^^
Stall Bråna
Rid i montésits, träning alltså.
När du rider så stå i montésits hela tiden, ge dig verkligen inte. Då kan du även träna på olika "ställningar" du kan sitta/stå i så det är bekvämt för både dig & hästen. :)
Simon Lindbäck
SimonLindback.se
Här kan du läsa lite om lite olika övningar man kan göra. En del övningar blir skojigare om man leker lite. 
#4 tack det ska jag prova :) #5 hihi den var rolig! ;) jag får prova det någon dag ;) tack, den var super! #6 tack så mycket för ditt tips :) den var jättebra! :) Kom jättegärna med fler, superkul när ni kommer med idéer och tips! :)
#5 så som dom gjorde, var det på ett läger?
Kan man anmäla dit, och när på året är det?
Ursäktar för många frågor, men är lite nyfiken för det såg så hilma roligt ut :)
Det är jag som brukar hålla montélägren. Förmodligen (som det ser ut nu) kommer jag att hålla en moontékurs (under helgerna) i vår & ett montéläger igen nästa sommar. Lägren brukar ligga måndag - fredag och nån gång under sommarlovet.
Det brukar komma ut på Sundbyholms travskolas hemsida en tid innan. Jag brukar även skriva här, facebook & min blogg när det börjar dra ihop sig :)
#8 Du är välkommen till Sundbyholms travskola där de Malena håller de flesta montékurserna och montélägren. Det finns för både de med och de utan licens.
Ev. kommer de öppna kurserna även för montéryttare på stor häst också.
#9 Hej! :) Jag såg inte din kommentar för än nu. Vet du under vilken vecka lägret är? :) Vad heter sundbyholm travskolans hemsida? :D
#11 Här har du adressen (och en direktlänk) http://www.sundbyholmstravskola.com/
På förstasidan (lite längre ner) står vårens kurser men jag tror intet sommarens kurser är planerade ännu.Men du kan ändå redan nu ringa Lena eller Malin Fagré och anmäla intresse. Du kan även prata med Malena (#9 här ovanför) direkt. Du kan ju PM:a henne om du inte får tag i Lena eller Malin.
#12 Okej, tack så mycket! :)