Hur tränar ni?
Hvordan trener dere ponniene deres?
Hadde vært kjempefint med noen tips!:D
Varierande!
Min ena shettis, Norrskenets Jupiter, körs varannan vecka 5 gånger, och varannan vecka 4 gånger. Och han behöver inte så hårda pass, utan mer snabba pass. Kör backe lite då och då, kör intervaller och vanliga konditionspass.
Min andra shettis, Lucky Luke, går 4 gånger i veckan. Han körs 8 kilometer, och just nu är fokuset på INGA GALOPPER! Vi går frammåt ;)
Russet, Zolero, tränas mest av alla. 5 gånger i veckan, vartannat kondtionspass med backe och vartannat snabbare. Zolle är lite som han blev, så vi tränar uthållighet, aktion på benen och tempo.
Den är stenhård med att Zolle ska gå 5 gånger veckan, om han inte ska tävla då. Han blir dels väldigt väldigt hetsig och SUR om han inte får träna, och sen behöver han träningen.
Om Juppe eller Lukii får en extra vilodag ibland för att någonting är ivägen för mig (tex. plugg eller att jag ska bort) gör inte så mycket, man kör bara lite hårdare dagen efter.

Om du vill ha honom smalare är ett tips att minska högiven! Hur mycket hö får han? Sen är det bra med träning också förståss! Man kan åka ut och skritta en sväng varje dag om man vill ha bort lite fett, sen kör man 3-5 vanliga körpass med trav också.

Hiprex har vi börjat köra stenhårda intervaller med för att kolla om hon tar i lite mer i lopp och faktum är att senast gick hon bra…Men blir det för långt mellan loppen så blir det backe eller rundbane jobb för att inte tappa allt för mycket..Men oftast då hon går banjobb får hon sällskap för att det vka vara roligare.

Kruto,n mitt russ, klättras 2 ggr i veckan nu (massörens råd att han behövde öka på det:P) 2 ggr i veckan körs han ca 5-8km i lungn takt, nångång kör vi på lite snabbare och lite kortare turer då..:P
Boheme, min shettis, har även han börjat klättra 2 ggr i veckan ist för bara varranan vecka (han klättrar med på släp i grimma o grimskaft i ganska ordentliga backar) 1 gång / vecka körs han och då brukar jag nu träna tillsammans med vårt ena kallblod, H
Han har blivit riktigt taggad av denna träning och han är nu 11 år och har gjort 70+ starter och sänkte volt rekordet med 6 sekunder senast så jag fortsätter med samma träning jag ;);:D

mycket intervaller, varannan-var tredje dag. galoppintervaller-sen går jag minnst två timmar alla dagar som han inte tränas.. efter varje träning masseras han i minst en timme, sen bränner jag han och får grön gröt på sig och tallibanolja…
Søøte Liise:D
Dette får du til :D:D
#6 vad är grön gröt? :O

#8 det är en typ massage "olja" gjord på lite allt möjligt från växt riket den är jättebra använder det på Odena som är lite känslig och får lätt ont. Det är nässlor och pepparmint och lite sånt i.

Varierad ridning 3 dagar i veckan + 2 dagar körning superkorta upptaggande intervaller annars tar hon inte ett steg ;)
//Mickan

#8 Gröngröten e skit bra;)
#9 okej :P hehe skicka receptet :D hahah

#3 han får 3kg hö…

#13, per dag?!

#14, jaa, om det inte va silage.. vi har forandret på foret nå, fått nytt høy og sånn, så vi må justere etter det.
Han får kraftfôr to ganger daglig, og høy tre ganger.
Får han mer blir han fet som en ball.
#13, 3 kilo hö är inte särskilt mycket, det är vad mina shettisar r får. Mitt russ får 4 kilo hö, och han ser VÄLDIGT trevlig ut!! Men utöver höet så går mina i skogshagar, och där finns det lite "smått och gott" att tugga på utöver höet såklart.
Jag tror träningen är avgörandet i det här fallet. Men kom ihåg att hästen måste få rätt foder för att kalra av träningen! Lite skritt varje dag är jättebra för magar, och sen kör man 3-5 vanliga pass i veckan då.

#8 det är nå som man har på benen på hästen.. för att de ska bli bättre, en örtblandning typ.. man köper den hos sven lindblom..i sala..
#11 aa ;)

#16, vi varierer etter hvordan kvalitet det er på høyet og sånn. Det høet han har fått i vinter har vært veldig "mektig", og han har gått på silage.
Va mener dere med pasS? 
Jag kör lite mer än en mil i ett ordentligt tempo varannan dag och varje torsdag kör jag jobb på banan då jag kör vad som går och det har gett resultat då han sänkt sig 5 sek i år och springer 2.06.4 nu . Han får också gå långa intervaller ( 700 m ) som han avslutar med att galoppera uppför en backe allt han har för att riktigt få upp flåset. han är på väg under 2 min . är han för fet så ska han gå mycket intervaller för det tar mycket på magen ! helst i galopp! :)

Ett pass= en träning

Trolla tränas mest backträning men vi tar alltid nån sträcka med snabb intervaller. Sen får hon gå upp & ner fr en FET backe ^^ mjölksyyyra ofc. 2 kilo hö, magen ska bort!
Marina tränas mest snabb intervaller, hon måste börja få upp farten och sin uttållighet för att kunna hålla rekordet. Även backträning där med :) 3 kilo hö.

Kör mkt backe med och oftast när vi är ute tar vi en snabbare sträcka.
Hanna ridtränas även mkt. Som galopp intervaller och dressyr som mjukar upp henne!Ginny brukar köras en del i havet, de gillar hon. inge bete!

#22 mina står inte heller på bete, bara kanske 2 tim :)

#21 2 kg hö till en tränande och tävlande shettis? 

#21,,ääh.. 2 kg hö? de va väll endå att ta i för att banta ponnyn.. o bara bete 2h varje dag?… jösses.. mina går på stort o kraftigt bete 24h dygnet runt o är sommarhästar, bara dom tränas odenkligt och regelbundet så håller dom sig i bra hull.

#23 min ena får kolik om hon går på bete:/ osså blir dom så tjocka xD
Använder också grön gröt, tallibanolja o slappolja x)
#12 åk till Lindblom i sala :)

#21 det är bara på kvällen annars får hon 4 kg hö på dagen var 3:e timme.
Min häst är speciell, veterinären har sagt att hon är felbyggd, det syns också, hennes framdel är mindre än bakdelen. Därav vill jag inte att hon ska äta för mycket. 2 H tycker jag räcker per dag. Det finns ganska många tävlingsponnyter som inte får nån bete alls när de tävlar.
# 29 Två kg är alldeles för lite!

men två timmar gräs menar hon nog;)

#30 fast hon skrev väk 4kg..? :P :D

precis,
"2 H tycker jag räcker per dag. Det finns ganska många tävlingsponnyter som inte får nån bete alls när de tävlar."
du läste nog lite fel ;)
"2 kilo hö, magen ska bort! " (#21) Jag tror inte jag läste fel …
Trolla är en KANONPONNY, en sån folk bara dörmmer om att få ha.. Jenn gör inga fel med den hästen, hon mår perfekt -a nanrs hade hon inte presterat som hon faktiskt gör!
Och mina går ju inte på något bete alls, och min shettis får 3 kilo hö om dagen. på 2 timmar hinner en shettis äta väldigt mycket gräs också!

#34 Du vet inte hur min ponny ser ut!
sååååååå !

du vet inte hur länge mina hästar står inne heller!

"28 lindblom e bra han XD
Lite grön gröt, slappolja, talliban olja och Även ett jättebra liniment till omslag, arnika blandas med lite vatten XD!! Bra grejor det!
#38 jajjemen! xD fast ibland undrar man hur han lyckas hitta felen, går ju rätt snabbt. böjer 3 sekunder, springer 2 meter - happ de e bakknät :P x)

jag försöker att kombinera träningen så mkt som möjlig, ridning i skog, galopintervaller mm, med vagn: långkörning, intervall, snabbt långsamt.
#28 vart ligger de?:P

Jag kör Polle varannan dag. Dom dagar jag inte kör, försöker jag ta ut henne på promenad så hon får röra sig. Dom dagar jag kör henne kör jag minst 1 timme, varierar på mest skritt och mest trav .. beror på vilket humör Polle är på med, brukar alltid försöka köra i backar .. skrittar alltid upp och ner för dom.Brukar försöka få henne att jobba i form i backarna med. Hm, vad mer ? Ska börja köra intervaller med henne nu så vi får upp farten till ÖS :);)