Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1315 ggr
VeronicaP
0

Kvaldagar Ponny

Hur har ni andra banor fått löst det med era kvaldagar till era ponnyer ?

Finns ju inga kvaldagar utlagda ännu i kalendern

Vad jag har förstått det som så får man inte göra som vi har gjort förr utan vi måste ha kval antingen ihop med våra egna tävlingsdagar eller med stor travet.

Frågan är då hur blir det med säkerheten då , en del av de nya ponnyerna har kanske aldrig fått vara på banan samtidigt som med stora eller när de varit så mycket folk, hur är de tänkt med säkerheten där då ?

Hur kommer det funka om man har kanske 3 st ponnyer som måste kvala , hur är de tänkt att man ska kunna lösa det då ?

Små funderingar som jag haft så här inför travsäsongen.

savrarpstuteri
3

Tränaransvaret gäller även när du vill kvala din ponny! Har den aldrig sett stora hästar/mycket publik undviker en "klok" tränare att kvala på en sån tävling Glad!

Har man mer än en ponny som skall kvala får man välja vilken man vill kvala först, vill man kvala alla tre samtidigt så finns många duktiga "lånekuskar" Glad!

Lycka till alla ni som skall kvala era ponnyer Glad!

VeronicaP
1

Fast de blir ju färre kval tilfälle då vi inte får kvala alla storhästkvaldagarna har jag förstått det som

#1 Sen är de inte lätt att kunna träna bland stora hästar då man kanske inte har tillfälle till det ..

En annan tanke är ju att de kan bli så att en häst som fått omkval pga för många diskningar kan få stå över tävling ett *bra* tag då de inte finns kval inom snar tid

Tusen
0

Hur genomtänkt är då detta?

VeronicaP
0

Vi skulle ev vilja kvala någon i mars , någon som vet att de kommer att ha kval då ?

savrarpstuteri
0

#2 prata med travtränare, B-tränarföreningen mfl på er bana och föreslå gemensam träning Glad!

Det är också många stora hästar som behöver "lära" sej jobba bland ponnyer så samträning är säkert av intresse från båda håll .

Kuskarna får också bjuda till och försöka undvika diskningar så de får omkval!
Jag minns liknande "debatt" för flera år sedan då man gick från 5 till tre galopper…..resultatet blev att man såg mycket fler rentravande ponnyer .

Tusen
1

#5 Men förre kvaltillfällen kan väl aldrig vara bra?

savrarpstuteri
5

En ponny skall ju visa att den kan "sköta sej" under en tävlingsdag med allt vad det innebär.
Då är det väl jättebra med kval på tävlingsdag!?
#0 frågar om - hur blir det med säkerheten då-
Man kan ju undra hur det blir med säkerheten om ponny som kvalar, behöver "lugnt kval" ensam, skall ut i en tävling/värmning med en massa andra ponnyer om den inte klarat ett kval bland andra?

Sen finns väl möjligheten att köra enstaka kvallopp ännu. Om jag fattat rätt så är det ju vet., huvudstarter, mål och bandomare som måste finnas till hands.
Jag tror knappast det finns någon bana som är beredd att lägga det ex antal kronor/arbete som det skulle kosta/kräva för att få köra extra kvallopp?.

Be klubbstyrelserna ha god kontakt med "sitt" sällskap så de kan få med så många kvalmöjligheter som behövs.

giffan
3

Jag tycker det är bra när man inte kan "fixa" sina egna kval. En ponny ska klara av att vara med på en tävling. Och vi ponnyfolk måste bli bättre på att lära oss planera. Inte kör stortravet extra kval för att man inte ska missa någon tävling!!??

Men å andra sidan måste utbudet öka aningens så att man kan hinna kvala före alla tävlingar är slut.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
1

#7 Självklart skall ponnyn klara av att det finns andra hästar runt omkring men då ponnysar galopperar oftare än varmblod kommer det ändå krävas att man kvalar om man har tre galopper i rad i raden. Samma om man har haft tävlingsuppehåll. Alla hästar som kvalar är inte oregeliga. De allra flesta kvalar av helt andra anledningar. Kanske dags att ta bort regeln om tre galopper i raden ger kval? Det är helt onödigt för ponnysarna.

giffan
1

Men man har ju ett val att köra ett lopp på säkerhet oxå… så behöver man inte kvala, eller så kan man gå ut i ett idialtidslopp mellan. Gäller att lära sig att planera och tänka smart.

I alla år har vi aldrig behövt kvala om en ponny för tre galopper i raden, eller av någon annan anledning heller Endast när dom ska kvala första gången.

(med reservation för någon jag missat)

Sen vet jag att man kan behöva kvala om någon ponny för att den varit skadat haft paus eller annat, men det är ju egentligen inte så besvärligt att hitta en tävling nära en där man kan kvala. Borde inte vara iaf.

Tror vi är för bortskämda och ska ha allt serverat på silverfat. Finns många varmblod och för att inte tala om kallblod som har lätt att galoppera med.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#8 Jo, visst gör körs det extra kval även på stortravet.

#10 Fortfarande har varmblod och kallblod betydligt fler tillfällen att kvala än ponnysarna. Speciellt på hemmabanan.

Jag tycker inte alls ponnytravet är bortskämt. Det finns ostartade som vill kvala, ston som fölat, 12 månadersgränsen passerad av olika anledningar. Och vill man inte åka 40 mil enbart för ett kval så blir det väldigt få tillfällen om man nu inte skulle få köra det vid fler tillfällen på den egna banan.

Men nu verkar det ändå som så att man även i fortsättningen ska få kör kval på annan tid än på tävlingsdagar. Därför behövs inte denna diskussion längre.

giffan
0

#8 När då? På en icke tävlingsdag??

Ponnytravet kommer ju få kunna köra på poäng lördagar så där kommer finnas extra dagar utöver ponnydagarna

~ Anneli ~ 

VeronicaP
1

JO men de är skillnad att köra bland ponnyer och stora hästar , finns faktiskt fortfarande en del storkuskar som inte visar hänsyn till ponnyerna på banan och de kan skrämma livet ur en orutinerad unghäst.

Oftast är det inga kval på en poänglördag inte hos oss i alla fall.

Jo man får fortfarande ordna särskilda kval dagar men då måste veterinär vara på plats och de är ju gratis , frågan är ju om man får ta vilken veterinär som helst eller ?

Sen har de väl hänt mer än en gång att en ponny har kunnat bli diskad även om de inte har galopperat mer än 1 gång och en häst som har 2 diskningar i raden har jag tyckt att de verka som att de har lättare att få bli diskade en 3:e gång , även om kusken kört förståndigt.

Vi har ju tex 2 ston som ska kvala pga mamma ledighet på russ sidan och 1 shetland väl som också ska tillbaka pga mamma ledighet. pluss ett gäng unghästar  och de kan ju ta tid för oss då att kunna få alla kvalade ;)

Men till min fråga högre upp någon som vet med sig att deras klubb ska ha kval i mars , i södra delen ?

#9 ,11 instämmer

giffan
1

#13 Bara för att det inte har varit kval tidigare finns det ingen anledning att tro att maninte kan ha det så. Tala om för sällskapet att kval behövs.

Jag sitter inte med i styrelsen längre i våran klubb, men kommer iaf trycka på för kvalmöjligheten. Vill inte ta bort dom få tävlings tillfällena som det tydligen blir för oss i år på att behöva kvala.Men för den delen tycker jag inte att man behöver dra ihop personal och veterinär för att en eller två ponnysar ska kvala. Måste vara mycket bättre ekonomi i att köra det ihop med annan tävling.

~ Anneli ~ 

Tusen
1

#12 Sundbyholm kommer bara att ha en enda p-lördag i år, såååå….. Det blir lite svårt då.

EmmaEgemar
3

Jag Känner att ett ponnykval på vanlig tävlingsdag är helt borta. Men kanske under en b-lopps dag? De borde kunna avvara en kvart för ett ponnykval före/efter/mellan loppen. Vi är en del av svensk travsport och har egentligen samma rätt som ett varmblod att få kvala under en tävlingsdag? Även fast det absolut inte finns samma hästunderlag.

Teja-Bea
3

#15 Eskilstuna kommer att köra två p-lördagar i år. 31/8 och 12/10 där även ponnylopp kommer att köras.

Dock är efterfrågan på kval liten eller obefintlig 31/8 och frammåt så detta löser inga problem.

Jättebra om ponnyerna kan få kvala på varmblodens ordinarie tävlingsdagar. Isåfall blir ju tillfällena flera än de varit tidigare!

Dock måste ponnyerna få värma på banan om detta ska vara rimligt. En ostartad ponny som ska kvala måste ju få se på banan i dagens förhållanden för att den ska få en rimlig chans att klara kvalet!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tusen
0

#17 Härligt att höra att det blev en till. Så var det inte sagt tidigare. Men som du skriver. Så sent på året är det ju inte många som behöver kvala. Så om ponnysarna får kvala på stortravsdagar är det ju toppen.

Förresten så MÅSTE nog stortravet godkänna värmning på banan även för ponnysarna i fortsättningen eftersom det numera är krav på att alla hästtar och ponnysar ska värma på banan.

savrarpstuteri
0

På Vaggerydstravet är det tillåtet att värma ponnyerna tillsammans med de storaGlad!

VeronicaP
0

Åby får de ju inte heller värma med de stora , fast nu när de nya reglerna kommer att alla måste värma på banan innan start så borde de ju få göra det ;)