Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 2681 ggr
Tusen
5

Varför detta? Dyrt att starta B-ponny!

Nu kommer det att bli ännu dyrare att starta med B-ponny.

Detta står i reglementet:

"Häst intagen i startlista debiteras 100 kr + moms i lopp där prispengar utbetalas. Annat belopp kan anges i propositionen."

"Moms på prispengar inbetalas av Svensk Travsport till Skatteverket. I respektive proposition angivna prispengar är således exklusive moms."

Detta innebär att startavgiften kommer att höjas till 125 kr och att prispengarna kommer att sänkas med 20% dvs 600 kr i vinst blir 480 kr efter att momsen är inbetald.

Samtidigt ska alltså shettisar få tävla gratis och få priser värda motsvarande prispoängen dvs 500 kr i 1:a pris.
Vari ligger rättvisan i detta?

Är det inte dags at höja prispengarna för russ rejält nu ellet ta bort startavgiften? Detta är inte försvarbart! Alla är ju inte ena företagare. Måste man bli det nu kanske?

Tusen
0

Några räkneexempel:

Startavgift 100 kr +moms = 125 kr

Boxavgift: 50 kr

Seger ger 600 minus moms = 480 kr

Kvar efter seger: 480 - 50 - 125 kr = 305

Exempel 2:

Startavgift: 100 + moms = 125 kr

Boxavgift: 50 kr

Andraplacering: 300 minus moms = 240 kr

Kvar: 240 -125 - 50 = 65 kr.

Och detta är under förutsättning att boxavgifterna inte höjs.

Är det ens värt att starta med en B-ponny i framtiden? Att ha en A-ponny verkar i så fall mycket bättre. Eller så startar man bara i monté. Det ger ju i alla fall fina skare i pris och ingen startavgift.

Frickan_mary
2

Håller med, verkar helt konstigt, varför dra ner ännu mer på våra prispengar????

ryttarn
5

#1 Läs ordentligt, I respektive proposition angivna prispengar är således exklusive moms

Dvs, första priset är i ditt exempel 600:- + moms=750:- Däremot får du enbart ut 600:- eftersom ST betalar in de 150:- i moms till skratteverket…..

Altså, det blir 25:- dyrare att starta om man inte är momsregistrerad. Däremot vet jag inte hur många innom ponnytravet som är momsregistrerade och har hästarna i jordbruksverksamheten eller liknande. Efterssom min huvudnäring på mitt jordbruk är avel av Gotlandsruss så är det inget problem just för mig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Stallmima
2

Ring eller maila kanslit och fråga vad de menar med detta

Tusen
3

#3 Nä, man är väl sig själv närmast och bryr sig enbart om sin egen situation.

Exklusive moms trodde jag betydde utan moms. Moms betalas ju på priset. Sen beror det beror väl på HUR man läser det? Jag läste ordentligt men tolkade det annorlunda.

VeronicaP
2

#3 Men alla är väl inte momsredovisnings skyldiga och då kan väl inte ST betalar in moms till skatteverket , för man handlar ju varor med moms och de är ingen som betalar in det åt mig ?  så om de ska vara som du räknar så ska man få ut 750 kr ?
Sen så är de en tolkningsfråga och alla kan tolka texten olika

Men man måste ju kunna skriva popparna på tex 80 kr + moms ? De står ju att man kunde välja egna startprissummor

Sen är de ju många barn som står som tränare mm på sina hästar och de är verkligen inte momsredovisnings skyldiga och borde inte ens behöva betala in moms så de förstår jag inte hur ST ska betala in moms då ?

VeronicaP
5

Åbys prispengar är ju sänkt från förra året .. ett insprängt lopp och 600 i först låter inte så kul , de har ju haft 1000 kr i första pris¨på heldagar man kan ju undra varför de inte har kvar det.

Vi har sagt att vi ska ha kvar samma som förra året och det hoppas jag verkligen att inte de som gör propparna försöker ändra på….

Det gäller att vi i styrelsen är vakna och ser så att de står rätt då.

StuteriLA
1

# 1 Vart står det att shettisar ska få hederspriser motsvarande prispremier?  jag tror att ST/SPTF vill att de ska ha något finare hederspriser, men det är upp till klubbarna om de vill jaga sponsorer till detta. Min erfarenhet säger att det är färre klubbar som gör det, än de som faktiskt ger shettisarna någonting.

Du har ju oturen att tillhöra en klubb som faktiskt bryr sig om shettisarna.

Du kanske skulle byta ras? Shettisar är så mycket trevligare ponnyer dessutom..Oskyldig

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

VeronicaP
0

HAlmstad har haft fina priser till shettis loppen måste jag säga :D

Tusen
2

# Då jag frågade  SPTF om detta så sa de att det inte är något krav men det förväntas av klubbarna att ge ut priser motsvarande poängprissumman. Speciellt i de "stora " loppen som SM, Elitloppet osv.

Hur det ser ut på de olika banorna i hela Sverige, då det gäller detta, kan jag naturligtvis inte svara på eftersom vi inte är överallt men på de tävlingar vi har varit på, i mellansverige,  så har det varit  jättefina priser till shettisarna, ända ner till 7-. 8:de priset. Och det som har vädrats här i fokus så verkar nog de allra flesta banorna dela ut fina priser till alla placerade shettisar.

Dessutom har vi redan shettisar. Och visst är de trevliga men inte trevligare än russen. De är lika trevliga.

Mille
2

Om startavgift blir 100kr + moms = 125 inkl moms och prissumman anges exkl moms och då blir tex. 600 kr + moms = 750 borde det innebära att de som inte är momsregistrerade betalar 125 kr men då också vinner 750 kr? Jag tolkar ungefär som #6 tolkar det.

savrarpstuteri
2

Exklusive moms betyder att momsen tillkommer på angivet belopp.
Inklusive moms betyder att moms ingår i angivet belopp.

ST har förmodligen skyldighet att betala moms på utbetalda prispengar - anmälningsavgifter (det regelverket ger jag mej inte in i ).
De gör det lätt för de tävlande och betalar ut  prissumman som vunnits, och momsen till skatteverket.

Det finns sen olika momssatser. (tex utbildning, träning mm) som är 6 %, samt 25% som är på utbetalda prispengar och mycket annat. Det finns fler procentsatser men de rör inte detta.

Så en angiven anmälningsavgift på 100:- + 6%moms = 106:-

Anses den summan för betungande att betala så få ni ta en dialog med ert travsällskap vilken anmälningsavgift som skall betalas.

Alla prispengar som syns i propparna är de som betalas ut.

#6 Klart det är någon som betalar in "din" moms på varor du betalat. Affären tar först ut den av dej, redovisar den på ditt köpekvitto, betalar sen in den till SV. Arbetsgivaren gör likadant med skatten på sina anställda (om de anställda inte fakturerar).

Ha en fortsatt bra dag och trevlig helg Glad!

ryttarn
2

#5 Det var väldigt vilken sur attityd du har. Jag skrev bara att för min del har det ingen betydelse men att jag inte vet hur det ser ut gennerellt. Det betyder inte att jag är mig själv närmast.

Men skall man skriva ett långt indignerat inlägg som du gör i #0 och grundläggande fakta är fel så får du tåla att du blir rättad. Det är inte en tolkningsfråga vad exklusive moms är utan är precis som jag skriver i #3 samt flera andra skriver här.

#12 Är du säker på att det är 6%? isåfall är ju hela denna diskusion helt imbecill…….

Jerker Klang,

www.isil.se

savrarpstuteri
1

# 13 Ja till 99.9% Flört!

Teja-Bea
0

På ST's sida kan man läsa att prestationspoängen sänks:

"Ny skala för prestationspoäng (plac.1-5): 300-150-100-50-25."

Källa

Innebär det att även prispengarna för kat B sänks? Isåfall är ju denna diskussion ytterligare aktuell!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

VeronicaP
1

#15 Det är inte prispoängen som sänks utan prestationspoängen som höjs…

VeronicaP
1

#13 sen kunde kanske ditt svar  varit lite trevligare Flört de kunde tolkas som lite översittar svar Oskyldig

VeronicaP
1

#6 men min fråga är då blir mitt barn momsredovisnings skyldigt då ?

Teja-Bea
2

#16 Jahaa! Ni fattar jag! Tungan ute

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
0

#18 Nej, inte så länge hon inte ansöker om det vilket hon iof kan om hon registrerar en enskild firma. MEn lika lite som när du handlar i en butik så behöver du, om du inte är momsredovisningsskyldig, bekymra dig om momsen på startavgiften. Startavgiften är då helt enkelt 106:-

Vad gäller momsen på prispengarna är det uppenbarligen en överenskommelse mellan skatteverket och ST som gör att ST betalar in momsen direkt till skatteverket. Detta kan dock ställa till det en del för oss som är momsredovisningsskyldiga med lite frågetecken om hur detta skall redovisas.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
1

#13 Jag tål att bli rättad men det kan ske på så olika sätt.

palomia
5

På Visby har vi haft moms på prispengarna så länge jag minns utan att det varit några bekymmer. Vet också att det varit positiva tongångar hos tillresta fastlänningar med extra pengar. Travet har även "sponsrat" med startavgiften om man inte vunnit något =) Om det är som när man ha varmblodig som startar s får man begära hos skattemyndigheten att få "tillbaka sina pengar" vid deklarationen. Tror det kommer bli jättebra =)

savrarpstuteri
0

#22 klart det blir det Glad!

VeronicaP
0

#22 ok, fast den informationen kanske du kunde gå ut till ponnyerna med ;)

palomia
0

#24 Vad menar du?

VeronicaP
1

#25 Att de kan gå ut med infon till *barnen* att de kan begära at få tillbaka sina *pengar* , de flesta av barnen har aldrig deklarerat då de fortfarande går i skolan och ST skulle kanske kunna gå ut med lite nyttig info till sina *nya* medlemmar om vad som gäller:D

´Så du menar att när man varit och tävlat på era ponnydagar att de betalat in moms på prispengarna då ?

VeronicaP
1

#20 och vilken arbetslös skolungdom vil ansöka om enskild firma … de kan bli problem med facket i framtiden då …

ryttarn
1

#26 o #27 Diffen i detta fall, om man är momsregistreringsskyldig eller inte, är 6 kronor. Så frågan är hur mycket detta är att bråka om?

Däremot kan det innebära lite intrikata bekymmer för oss som är registreringsskyldiga då det inte är helt solklart hur detta skall redovisas. Detta har jag dock skrivit till ST om för att få klarhet i.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
3

#28 fast det var mer på prispengarna och sen bråkar jag inte utan vill ha klarhet , alla kan ju inte vara så insatt i det som du verka vara ?

ryttarn
1

#28 På prispengarna gör det heller ingen skillnad. Momsen betalas in av ST oavsett om du är momsreggad eller inte. Dvs är det 600:- i första pris enligt proppen så betals 600:- ut. Sedan att ST betalar in moms på detta till Skattemyndigheten påverkar inte det du får ut. Dvs, de räkneexempel som initialt står i detta inläg är helt felaktiga då dom är baserade på ett missförstånd om vad exklusive och inklusive moms innebär. Så är man inte momsregistreringsskyldig så gör det ingen skillnad mot tidigare, är man momsredovisningsskyldig så är det även här ett redovisningsproblem, inget annat.

Jag måste säga att jag tycker detta att ST redovisar vinstpengar och startavgifter på ett korrekt sätt är bra. Det har varit alldeles för mycket gråsonsekonomi tidigare. Många som haft sina hästar i verksamhet har tex gladeligen redovisat sina kostnader för ponnyerna men inte intäkterna vilket jag anser är fel. Nu blir all sådan ekonomi korrekt redovisad och vi går från en gråzon till en vit ekonomi runt ponnytravet.

Att jag är hyfsat insatt i hur moms fungerar kan kanske bero på att jag drivit ett eller flera företag i över trettio år…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Barrow
0

Redovisningen är enkel. Du bokför prispengarna som intäckt och momsen som utgående moms. I momsredovisningen får du en diff på det belopp som ST betalat in. Det ger du som förklaring i momsdeklarationen. Skatteverket vet ju att dessa pengar är inbetalda:))

Att detta avtal finns mellan skatteverket och ST beror på att alla som äger travhäst inte har firma och att staten inte litar på att momspengarna kommer in från icke företagare. Från början var travet momsfritt (tävlingsverksamheten) men när det blev moms så löste dem det på detta vis.

MagganS-B
1

# 26 Det har INTE varit moms på prispengarna på våra ponnytravdagar, men Travsällskapet har lagt moms på prispengarna på "stora" travet, om man har företag tar man upp det, annars inte!

För dom som inte har företag blir det ju som förut….har man det så blir det lite mer poster att fylla i! Som vanligt…..

ryttarn
0

#31 Det klarnar säkert när man får första avräkningen. Har för säkerhets skull ställt frågan till skrattemyndigheten så att man har "svart på vitt" hur man skall göra. "Problemet" är ju eg att momsredovisningsblanketten inte hanterar denna typ av inbetalningar vilket kräver lite kreativitet ;)

Men något konstigt är det ju eg inte eftersom det fungerar, och har så fungerat ett tag, innom "stortravet.

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
1

#26 OK, trckfelsnisse kanske då du skrev att jag skulle informera ponnysarna…

Som Maggan skriver så har det inte gällt våra ponnytravdagar utan ordinarie stortravsdagar.

Har man vunnit 2000 så har man fått 2500, alltså har dom betalat ut momsen till ponnykuskar medans varmbloden fått exl. moms.

Fick reda på att man kunde ansöka om att plocka momsen vid deklarationen och det är inget ST själva går ut med. Många pengar som staten får "extra" med andra ord…

#30 Vad har du fått din %-sats ifrån? Står den någonstans?

ryttarn
0

#34 Jag har fått det av Rikard Sjöberg

Så här svarade han på min fråga angående detta:

Moms är en komplicerad fråga. Vi borde inte använda uttrycket exkl moms i reglementet. Jag skrev likadant som det står i stora travet. Nåväl. Det är 6% moms på startavgifter. I övrigt 25% på det mesta runt tävlingsverksamheten. På månadsavräkningen från ST är momsen naturligtvis specad på resp momssats. Momsen redovisas på vanligt sätt om man har en firma av något slag.

Fast när det gäller prispengar gäller följande (från Travsport.se):

Moms på prispengar och premieloppspremier

Moms på prispengar och premieloppspremier (så kallad innehållen moms) betalas inte ut till hästägarna, utan direkt till Skatteverket.

Du gör alltså ingenting med momsen på prispengar i din rörelse. Är du inte momspliktig är det samma sak. Man "ser" aldrig de pengarna. Vill man fördjupa sig står det mer på Skatteverkets webbplats.

Den prissumma som betalas ut är den som står i propositionen

Sedan frågade jag skatteverket hur detta skulle redovisas för oss som är momsredovisningsskyldiga:

I ruta 05 i momsdeklarationen ska du redovisa prispengar från STC som dom redovisar utgående moms för. Du ska alltså inte redovisa någon utgående moms, endast prispengarna.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Fast ibland på storhäst är de 12 % och inte 6 på start avgiften när de gäller storhäst .

ryttarn
0

#36 det jag skrivit är ordagrant det jag fått från Rikard respektive skatteverket och är altså det som gäller för ponnytravet 2013

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

och jag bara skrev hur de faktiskt kan vara på storhäst start avg om vi nu ska vara som dem …..

Hanna Högstedt
0

Vänta här nu! Jag är förvirrad! Så att starta sitt russ kostar 106 kr och  seger pris är 750? Vad är Då problemet?

VeronicaP
0

#39 Nej 600 … på de flesta banor och Åby verka ju ha sänkt sitt från 1000 till 600

Hanna Högstedt
0

så dom sänkte från 700 till 600 o höjde från 50 till 106?

VeronicaP
0

#41 Startavgift är ju nästan alltid 100 kr men prispengarna har ju varit lite olika från olika banor.  Åby har ju haft 1000 kr i första pris hela förra året i alla fall och ev året innan det med men på deras insprängda nu i mars är det bara 600 kr . Vet inte hur de blir på andra banor ?