Salt i vatten?
Om man vill ge salt i vattnet till sin häst på en tävling…
Hur mycket salt ska man då ha i vattnet???
Vi brukar ta med betfor på tävlingarna…
Kan man hälla i salt där?
Eller är det bäst att ge saltet via vattnet?
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
jag ger 1msk till min iaf :) och jag blandar de med betfor som jag tar med mig till tävlingar :)

Vad ger ni för salt och varför? En häst dricker väl om den är törstig och salt binder ju vätska i kroppen vilket inte kan vara en fördel om den skall springa och prestera bra. Salt är dessutom lika skadligt för djur som för människor för njurarna. Den saltförlust hästarna får genom att svettas är inte den samma som vanligt salt. Det går sällan att "dricka ikapp" under en tävlingsdag om man inte har fått i sig tillräckligt innan. Och varför "tvinga" hästen att dricka, verkar ologiskt. En undran bara, kan någon svara vettigt.
Ger henne salt eftersom hon har ingen saltsten hemma och Salt innehåller även i svett. Och all "Överskott" kissar dom ut

Stig H´s förstetränare föreläste för ungdomarna på ungdomstinget förra hösten. Han rekomenderade faktiskt att ge extra salt i vattnet vid tävlingar och hårda träningspass. Det gjorde tydligen de..
vi har salt i vattnet men bara i boxarna .. men dom får ju gå in där efter dom tränats osv .
9 gram natriumklorid/liter vatten = samma salthalt som kroppsvätskorna. Inte mer + gärna lite druvsocker! Man förlorar även andra salter när man svettas, finns vätskeersättning att blanda med vatten på Lantmännen!

Jag hade gärna gjort det, men min ponny dricker inte då.

hmm nää jag ger inte mina nått salt i vattnet för dom vägrar dricka vatten från travbanan =S

Ger ca: 2mtsk i rikligt blött betfor, ca 5dl betfor, han dricker själv ur en hink också (jag tvingar honom inte#2)…

#2 om du visste vad det va bra till kanske du också skulle ha gjort det ^^
jadu, det har jag coh min storasyster också tänkt på..:S KLURIGT!!

Ja brukar bara ha salt i vattnet.. men nån gång har han fått i betfor, fasst då hemma när vi kommer hem.
Här kan ni läsa bla. om salt och saltförlust. Där står bla. att 75% av alla hästar äter inte själva den mängd salt dom behöver från en saltsten, och lever därmed med saltbrist. Saltsten är alltså inte alls tillräckligt, utan vi behöver ge våra hästar ett tillskott av salt i fodret.

jag ger salt i maten till alla mina:)

# 6 & 13 Tack. Jättebra info.
Men ni som ger salt har fortfarande inte skrivit vilket salt. Har sett skräckexempel på de som ger vanligt "hushållssalt" därav min undran. Och vad jag menade med att "tvinga" så var det att salta maten och därmed få hästen att dricka mer (för alla vet väl hur det är efter en salt pizza t.ex.) Och hur kul är det att ut och springa med "magen full", både av betfor,vatten och allt som komer på förslag mellan loppen t.ex.? Återigen det är russ ni handhar, INTE varmblod, så jag tycker bara det är märkligt att så många inte insett det. Det hästarna blir bra av är :TRÄNING och återigen TRÄNING det finns inga lätta vägar till framgång såsom foder och annat tillskott. Nu menar jag att dom självklart skall ha mat (för er som letar fel) men i proportion till häst och arbete! Det kan nog i många fall t.o.m vara så att om man sänkte kraftfodergivan så skulle förmodligen hästen sänka också.
# 10 Har inte sagt att mina inte får…
ger min KRAFT salt

Jag ger mina hästar electrolyter, jag kollade igenom innehållsförteckningen lite snabbt och det var lite olika salter av var sort, inte alls mycket NaCl. Och så är det även druvsocker i.

krafft salt
Förr saltade man alltid höet man tog in på sommaren, vi har börjat med det igen, eftersom vi upptäckt att det är jättebra för höet + att hästarna tycker om det, kanske binder det en del damm också eftersom moderna slåtterkrossar gör så det finns mikroskopiska "stickor" i höet!

Vi saltar med jämt höet..och det har vi jämt gjort, bl.a för det binder ihop damm.
Brukar inte ha i salt i vatten men annars så har de jämt fri tillgång till saltsten. Vi brukar ha en saltsten med mer minerler i och en utan.:)
Mina har fri tilgång till saltsten, och sen funderar jag på att köpa Krafft Salt och blanda i maten.. Juppe är nämligen skitslarvig med att dricka, så att stoppa salt i vattnet skluel nog inte vra någon hit.

Vi saltar oxå alltid höet när det tas in, och har alltid gjort. Våra hästar har fri tillgång på saltsten här hemma. Men jag har aldrig gett salt på tävling…
#2 Jag hade oxå den åskiten förr att om dom blir riktig törstiga, då dricker dom, men nej, så är det inte (inte när dom ska prestera iaf). En av våra ponnyer dricker vattnet på dom flesta banor, men inte på två av dom! Märkligt men sant.. Första gången vi åkte till en av dom så kom vi en dag i förväg, ponnyn nosade på vattnet, men drack inte en droppe på hela helgen och det var riktigt hett dessutom. Han gick 2 lopp och i det sista loppet var han inte pigg, det kan jag lova! Efteråt så visade han tecken på att vara uttorkad.. Vi gissar på att det kanske är lite starkare klorlukt på vattnet eller något sånt som gör att han vägrar dricka, hemma har vi väldigt bra vatten i egen brunn, kanske har han blivit lite "bortskämd"…