Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 975 ggr
Rajmon
0

Monté...

Är det någon som vet varför en del galopputrustning inte är tillåtet inom montén? Jag tycker det låter lite konstig iomed att stigbyglarna är gjorda på ett så säkert sätt som möjligt i galoppen, men varför är dom då inte godkända i montén? (det kanske bara är jag som tycker det:S) Det är samma med dom jätte lätta galoppstövlarna i galoppen, är dom heller inte godkända? För där är nästan ingen klacka alls på dom och det är väl en regel i montén? Stövlarna är iaf jätte sköna:D…Hoppas någon kan friska upp mitt minne med vad som är godkänt och inte!Skrattande

[sbergmark]
0

min kompis rider galopp , o hennes farmbor hade sytt ett par stigbyglar åt henne i tyg ? :S

Cherriese
0

jo men de lätta stövlarna har jag sett flera varmblodsryttare som rider i.. jag har inte serr nånstans att du inte får ha dem på ponny…

PippiL
0

#0 http://www.sptf.nu/info/sammanmont07.pdf här ser du en sammanställning av monté reglerna för ponnytravet. Det står bara sko med klack å skaft. Det står inte att klacken måste vara ett visst antal centimeter. Så det är måste ju vara ok att rida med den galoppstövel du pratar om. Likadant med att det inte står hur långt skaftet måste vara. Det är väl gympa dojjor man inte vill ha.

Har för mig att detta har diskuterats på ett ungdomsting??? ingen som kommer ihåg?

mallan-nog
0

det ska vara samma regler i ponnymontén som i stortravet och där är det många som rider med "galoppstövlar". bl.a peter jarvén och per-anders gråberg, även många fler.

Jenniferohlson
0

men i montén för stora hästar får du ha stigbyglar som du inte får ha i ponnymontén.

fan_idole
0

Regler för ponnymonté finns som nummer 3 säger på SPTF:s hemsida.

PippiL
0

Jag har pratat med en som har varit på ungdomstinget där utrustningen diskuterades. Hon sa att säkerhetsvästen och stigbyglarna var två saker som ungdomarna ville ha hårda krav på.

Men säkerhetsvästen är ju ändrad till godkänd av STC/SPTF, inte längre klass III krav. Men stigbyglarna är inte ändrade.
Varför kan vi inte ha samma regler?