Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1740 ggr
Kima
0

Jägersro 3/7 ??

Någon som vet när det insprängda ponnyloppet går idag på jägersro ?

Hannna
0

jag skulle tippa på att det går vid 6 någon gång innan första loppet:) Som proppskrivarna skrivit loppet åt Fantasia! Står distanserad på 2.29 har rekord 2.13(auto) gick 2.18 volt i senaste starten. Och Natalie Elofsson måste väl räknas som kuskplus :p

Kima
0

# 1. verkligen ! hoppas nu hon får vinna ikväll, ska bli riktigt kul att se hur fort hon kan gå om nu nathalie kör för fullt. redan som 5 - åring tränade hon 2.09. skillnad på träning och lopp ja men om hon kunde gå så fort som 5 - åring undrar då hur fort hon kan gå nu ? som sagt ska bli riktigt kul att se!!

skott
0

Fast de e ju verkligen inte bra handikappat om de handikappar fantasia efter 29.. Jag tycker de där med Fri handikapp verkar ren bluff faktist. Men de e ju kul för Nathalie hon är en bra kusk.

sensationen
0

#1 Ganska så rejält orättvisst lopp…fantasia skulle stått mycket längre bak. klart när de preliminära listorna hade kommit ut så stod där "ej kusk klar"..sen sätter de in en bra kusk efter hästen redan fått sin startplats.

Nitro
0

Det var riktigt orättvist gjort. Hon har ju ändå gått 2.18 så hon borde inte stå på något långsammare än 2.20 tycker jag.

Kima
0

Det är orättvist handikappat  men fantasia står ju verkligen bra till i det!

sensationen
0

Nathalie Elofsson är väl en av de kuskar som kör flest lopp och att då handikappa fantasia till 2.29 när hon har 2.14 eller nåt sånt är ju helt knäppt.. fantasias ordinarie kusk är väl bara 8år gammal och lyckas köra på 2.18. lite väl feltänkt av handicapern att då sätta fantasia så långt fram ,jag tycker hon borde stått på minst sitt rekord nu med mycket mer rutinerad kusk.inget kul lopp alls att titta på…skulle nån annan lyckas vinna så är det väldigt konstigt.

sensationen
0

Nathalie Elofsson är väl en av de kuskar som kör flest lopp och att då handikappa fantasia till 2.29 när hon har 2.14 eller nåt sånt är ju helt knäppt.. fantasias ordinarie kusk är väl bara 8år gammal och lyckas köra på 2.18. lite väl feltänkt av handicapern att då sätta fantasia så långt fram ,jag tycker hon borde stått på minst sitt rekord nu med mycket mer rutinerad kusk.inget kul lopp alls att titta på…skulle nån annan lyckas vinna så är det väldigt konstigt.

nemesis
0

jag tror kempe kan ha chans att vinna!!!

baggar
0

# 1. Och alla er andra. Jag håller med er fullständigt, det är just sådana lopp som man vill slippa se. När den som handicappar är så långt från verkligheten är det inte konstigt att man får små startfält. Det diskuteras ju överallt i landet vad det beror på att det blivit mindre startande ponnyer i år, här har vi ett lysande exempel på varför. Detta är ju helt tokigt.

Kima
0

fantasia vann enkelt idag på 2.19.

sensationen
0

#11 konstigt att den vann…..

Farmen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den som har handicappat detta loppet är Ylva på kansliet och ingen annan som vissa tycks tro!
Nathalie körde Fantasia endast för att hästens ordinarie kusk är avstängd.

Farmen
0

Emmeros Fantasia

Millaaann
0

#13 GRATTIS TILL SEGERN :)

Farmen
0

Kempe

Miii4
0

Grattis Fantasia och Nathalie!

Farmen
0

#15 Tack så mycket.

ozzkan
0

Grattis! Bra gjort!

Tjabba_tjena
0

#17,19 Tack så mycketSkrattande

Odena
0

Grattis..!!   

Vilka fina bilder =)

Hannna
0

Grattis, grattis:)

Farmen
0

Dee-Dee NQ

Miii4
0

Övriga resultat om någon har?

Lise
0

Grattis till segern!

Jag tycker också att loppet var orättvist när proppen är 2.55 och man anmäler hästar med rekord på 2.18! Tycker det hade varit mer rättvist om man kunde stänga dem uppåt. Det är inte roligt för de med hästar som går mellanrekord som alltid får möta "elithästarna". Det blir ju detsamma i pengaloppen.

Nitro
0

#16 Nej vilken söt! :)

Grattis Fantasia och Nathalie!

Miii4
0

#25 Skyll på proppmakarna, inte på den som anmäler sin häst till ett lopp, som den i detta fallet stod väldigt bra inne i.

baggar
0

# 13. Jag skyller inte på Hästen för den är jätte duktig. Ej heller på kusken för hon är också jätte duktig, ej heller på propp makarn, utan på handicappern som jag tyckte var långt från verkligheten och det var hon ju också. Den som handicappar måste kunna sitt jobb annars skall vi inte köra lopp med fri handicappning.

VeronicaP
0

Grattis Nathalie till Segern idag , FAN vad bra du körde henne , att hon gick 2.19 och ändå så körde du ju inte fullt ut , det bevisar bara vilken duktig kusk du är som sätter dig i vagnen och kör henne på det viset.

Som sagt det var ju ingen i *hemma* klubben som handicappat loppet utan Ylva på kansliet . Segern var väl säker men sen så var det lite tätare med de andra platserna. Gnäller inte barnen som körde loppet så tycker jag inte andra heller behöver göra det utan i stället kunna Gratulera den som vann och gjorde ett jäkligt fint lopp, Kevin som körde in på 2:a plats med Kempe gjorde ett kanon fint upplopp tex så tycker nog att alla ekipagen idag gjorde fina lopp .

#23 Vilka fina bilder och vad fin bild du lyckades få på Dee-Dee

Nathalie_p
0

Grattis!!

Tjabba_tjena
0

Tack så mycketSkrattandeHon känndes toppen igårSkrattande

Trav_
0

#31 Grattis Nathalie ni e bäst!

Anna_
0

Grattis grattis :)

Edde
0

#4 Du menar inte att det är sant? Var prelanmälan utlagd utan kusk? Det är ju helt sjukt! Hur i tusan kan man göra handicapen då? Den ska ta hänsyn till hästs förväntade prestation utifrån egen form + kusk….Ja, det är inte konstigt att starterna inom ponnytravet minskar, lopp som är klara redan innan de startat gör att människor tappar intresset, vad i tusan ska man köra till en bana och starta för när man vet att man inte har en chans? SÅ kul är det inte! Jag tror att alla som tävlar vill veta att de har en sportslig chans till placering när man startar, sen är vi många som är nöjda bara vår häst gör en fin prestation även om det kanske inte blir placering alla gånger. Men vi vill inte starta i lopp där våra hästar kanske sänker både 5 och 10 sekunder och ändå är oplacerade. Nej bort med penninghandicapen och dessa hemska fria handicapningar och låt oss köra rekordhandicap på lika villkor!

fladde
0

Instämer med föregående tillbaka till rekord handicap

amandahandersson
0

Om fri handicap ska var så här tänker då jag fetdissa de!

grattis Natalie till segern ändå :)

TorpetsGynna
0

Grattis till segern Nathalie :)

PippiL
0

#34 Förbundsstämman, dvs. NI genom era ombud, röstade fram att det är tillåtet att byta kusk precis som man vill, utom i totolopp. Trots att det påpekades att det inte fungerar i fri handicap i och med att man där ska ta hänsyn till vem som kör också, inte bara hästen.

Skyll er själva, alla ni som skickat representanter som röstar så!!! Skrikandes 

Jag kommer inte heller att anmäla ut i fri handicap. Inte så länge som den regeln finns i alla fall. Skulle det inte ha varit för det, så tycker jag att fri handicap är bra. Då kan man sätta upp lillasyster/bror att köra, trots orutin. Och dom har en hygglig chans att hävda sig bra i loppet.

VeronicaP
0

#34 ,35 ,38 Men eg så spelade det väl inte så stor roll då det faktiskt är Hanna Odder själv som har satt det nya rekordet på Fantasia , så det är ju faktiskt hon som har kört henne snabbast av alla andra kuskar som har kört Fantasi så.

skott
0

#39 Kima Frenning är den som satt fantasias rek.. 2.13

VeronicaP
0

# 40 Nu tänkte jag på volt då alltså , eftersom det var voltstart igår, glömde kanske skriva det .

Hannna
0

#39 samtidigt kan man inte jämföra Hanna Odder och Natalie Elofsson (på pappret). Även om Hanna gjort det jätebra och satt nytt voltrekord med henne.

VeronicaP
0

#42  Nope det kan man inte men Fantasia hade alldeles säkert vunnit även om det var Hanna som körde henne då  hon är så pass mycket bättre än de andra hästarna som var med i det loppet. 

Sen fick man ju chansen att hoppa av  loppet när man såg hur det var handicappat och det var endast en som gjorde det , övriga stannade kvar och körde loppet utan att gnälla över kusk och handicap. Ibland så är det så att de som gnäller mest är de som inte tävlar i själva loppen .

Edde
0

#43 Ja, med den handicapningen hade väl en både blind och döv kunnat vinna loppet……diskussionen gäller väl om det är såna här lopp vi vill ha i ponnytravet i fortsättningen…..

baggar
0

#43 Varken Hästen eller kretsen kring den har gjort fel de har ju bara anmält, att man sen blir bjuden på minst 11sek är ju bara att tacka och ta emot. Problemet är när handicappningen är ljusår från verkligheten.Tycker du det är roligt att titta på lopp där man vet vem som vinner överlägset bara man ser startlistan. Sen är det inte säkert att alla de som ändå startade uppmärksammat hur tokigt loppet var handicappat.

Hannna
0

Nej precis håller med #45 det är ju bara tacka och ta emot och vara nöjd med ett sådant lopp! Och det är väl klart man inte gnäller som kusk, fastän man ser att loppet är väldigt gynsamt handicappat. Det är bara se glad ut och göra det bästa av situationen och köra sitt race, det blir inte mer rättvist för man gnäller. Men den här diskutionen ifrågesätter och gnäller väl mer allmänt på begreppet "fri handicap", för det är inte så här det ska se ut. Meningen är att handicapern ska försöka få alla ponnierna samtidigt imål beroende på dagsform och andra faktorer som kan tänkas räknas in i ponnyns prestation den dagen.

VeronicaP
0

#45 Allvarligt så tycker jag nog att det är många lopp som ser ut så idag , även vanliga tidshandicaps lopp , så det är inte bara de med fri handicap som sådana .

Lillen
0

Hur många lopp har inate körts där det skiljt både 10 och 20 sekunder mellan volt och autotid.  Så säg inte att det var bättre förr.

iiirma
0

#47-48 Men meningen med fri handicap var väl att komma ifrån problemet med att vissa hästar vinner hur överlägset som helst, eller!? Det låter nästan på er som att ni tycker det är ok att ge vissa hästar en KLAR fördel….

palomia
0

Förut visste man vilka förutsättningar man hade , idag har man inte en aning!

fladde
0

#48 Det var därför de införde snabbaste tid som skulle gälla. Men detta har ingen funktion längre när det nästan bara är pengahandikapp.Hade vi haft tidshandicap hade detta funkat mycket bra.

Edde
0

#51 Visst har vi tidshandicap, det är upp till våra proppskrivare att se till så det skrivs tidshandicap. Det är beslutat att vi ska köra 50/50! Och visst är det underbart att vi nu kör med bästa rekordet som handicapsgrund, tyvärr var det alltför många som satte i system att först köra ner ponnyn i tider i autolopp för att sedan gå ut i volt med en betydligt sämre tid.

palomia
0

Tror inte att syftet var att sätta i system, utan en möjlighet att "blåsa ur" sin ponny för att se hur fort den kunde gå för tillfället i lopp utan att sedan bli handikappad efter det rekordet (eftersom många faktiskt inte är färdiga för att alltid gå rekordtider i lopp). Dom hästarna hade tagit sina segrar oavsett eftersom dom innehade den kapaciteten. Vid tidigare regler så fanns det på papper att "jag" skulle möta en häst med 10 sek bättre rekord. Därmed inte sagt att den hästen faktiskt skulle gå segrande ur loppet. Chansen finns alltid att det finns någon som inte varit ute i ett autolopp men ändå kan springa fortare. Tror faktiskt att alla gjort det som haft möjlighet utan att för den skull vilja dra fördel i kommande lopp. Som sagt hade det fått tid på sig i enbart rekordhandikapp så hade bästa rekord oavsett volt/auto blivit jämnare och rättvisare än vad som nu blivit i penning istället. Tror att proppskrivarna kommer att få mer "bassning" framöver än vad dom någonsin fått tidigare eftersom det inte är världens lättaste att få till jämna lopp med dagens förutsättningar.

Tycker att dagens tider (speciellt unghästar) skvallrar om att teorin inte stämmer, utan dom kör "gladeligen" ner sina hästar i tider i loppen fast dom är fullt medvetna om dagens förutsättningar. Synd bara att en del inte klarar av andras framgångar och kan gratulera mer. Tyvär oftast vuxna (inte alla men för många), mellan de tävlande ungdomarna verkar det däremot vara en relativt god stämning.

Frickan_mary
0

#34 ah men shiit , jag körde i det loppet och jag kanske inte hade chans att vinna men guu vad gör det, man kan ju alltid köra efter dem andra placeringarna.. !

fladde
0

54# så kan man resonera om man inte tycker att alla ska ha en möjlighet att vinna. människor har olika mål med ponnytravet och det ska de få ha. det ska framförallt vara skoj att sköra häst, men på samma villkor.

amandahandersson
0

Enda sättet att tävla på lika villkor är ju rekordhandicap.

VeronicaP
0

#56 hm  tror faktiskt inte att det är bara det som gäller då det är väldigt ojämna lopp där med, där vinns ofta men flera hästlängder där med.

amandahandersson
0

#57, men då är det för att den hästen är BÄST i startfältet, och antingen sänker rekordet mest, eller att de andra hästarna inte alls går på sitt rekord.

amandahandersson
0

#57, men då är det för att den hästen är BÄST i startfältet, och antingen sänker rekordet mest, eller att de andra hästarna inte alls går på sitt rekord.