Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 3547 ggr
stallnysater
1

Mätning 2013

Vilka klubbar/banor planerar mätning av våra travponnisar?

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

biasson
0

Ringde kliniken i Mantorp i slutet på förra året och dit kunde man ringa för mätning av häst :)

ekbacka
0

Vi har nästan bestämt säkert att det blir den 2 mars hos oss.

// HPTS

MagganS-B
1

Gotlands Russtravklubb preliminärt 9/3! Info kommer!

savrarpstuteri
3

Den 4e februari har JVP styrelsemöte och kommer då att lägga en fullspäckad aktivitetskalender för 2013 =)!

Håll utkik på hemsidan som bla kommer innehålla mätdag Glad!

giffan
2

ÖLPTS brukar ha i början på året. Har inte hört om något datum.

Förra året hade vi på ATG kliniken.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

stallnysater
0

#1 på kliniken är det rätt så dyrt….. så det blir billigare att åka någonannanstans isåfall…..

~Sandra~

Mixie
0

Gäller mätning gjord någon annanstans än på klinik på ridtävlingar också?

//Mickan

stallnysater
0

#7 till ridtävlingar måste det vara mätmän som är godkända för ridsporten!

~Sandra~

ryttarn
0

Jag har fyra stycken som skall mätas i år så jag tar nog hem mätmän och vet. Jag tror det blir billigare än att köra med två transporter till Karlstad……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

wilson
1

Är det inte så att all mätning numera ska utföras på klinik med två mätmän samt veterinär ?!?`

Hur som, vad jag vet med säkerhet är att har du för avsikt att använda din häst till annan sport än travsport så är det endast mätning av ridsporten som är gdk på deras tävlingar men travet gdk deras mätintyg så för att slippa dubbla mätningar är mitt tips att ni mäter på en mätning anordnad av rid/ kör klubb, även om den är dyrare så behöver ni inte bli stoppade om ni vill använda era ponnyer i andra sammanhang.

Ha en fin säsong 2013 allihop!

fijalar
1

Är det så att man får ha deras mätintyg? jag trodde att det va sptf`s mätintyg man va tvungen att ha.

om man kollar mätreglementet så fattar jag det så och även att man får mäta vart som helst bara underlaget är som det ska.men det kanske har blivit några ändringar,är det någon som vet?

wilson
0

Har uppfattat det så iaf att travet gdk deras mätintyg.

Det hela är för j-vligt för aktiva för det enda som skiljer är en stämpel på intygen. Annars krävs samma, två mätmän och en veterinär.

Tusen
0

Mätningarna som görs på ATG-klinik av mätmän godkända av ridsporten är också godkända för travet, MEN, mätintygen som man får är olika. Ett till ridsporten och en till travet. Dock måste man säga till i förväg (I god tid innan mätningsdagen) att man också vill ha ett mätintyg för ponnytravet. Mätintygen är alltså inte godkända i respektive förbund utan måste skrivas separat även om mätningen är gjord vid ett tillfälle på ATG-klinik.

wilson
0

Skulle just skriva det #13 , hittade det där om intygen. Attans då måste man ju se till att ha med sig intyg för travet .

Ja shit va enkelt det är att vara aktiv med sina djur nu för tiden ;)

ryttarn
2

Om inte detta räckte….. På avelsvärderingen är inget av dessa mätintyg godkända utan skall göras på plats. Dessa mätningar är av extremt skiftande slag och görs, enligt min erfarenhet, väldigt ofta på ett mycket slarvigt och osäkert sätt……

Jerker Klang,

www.isil.se

ChristinaH
2

Mätning av travponny kan ske vart som helst där golvytan och belysning är enl föreskrifterna.

Den kan även utföras av ridsportens mätmän men det ska ske enl. SPTFs mätreglemente (skiljer sig från ridsportens) och SPTFs mätintyg ska användas.

Inga andra mätintyg godkäns.

http://www.sptf.nu/dokument/2012/matning_2012.pdf

Tusen
0

#16  Är det JAG, som hästägare, som skall skicka efter dessa intyg? Är det inte mätmännen som ska göra det? Så var det tidigare i alla fall.
Varför kan inte SPTF godkänna mätintyg från ridsportförbundet? Någon speciell anledning? Jag menar, även om mätreglerna är olika så är ju hästen fortfarande lika hög.

wilson
0

#17 Jag skickade efter nu hos Sptf genom att göra en insättning a la 10kr/ mätintyg med deras logga.

Förvirrande.

Tusen
0

#18 Ja, det är verkligen förvirrande för vissa påstår att det är mätmännen som skall skicka efter mätintygen. F*n att det ska behöva vara så krångligt att få sin ponny slutmätt.Skrikandes Våra är ju inte ens i närheten av någon gräns.

Och hingsten måste vi mäta igen då han ska tävla i dressyr också.Rynkar på näsan

VeronicaP
0

#17 Ska du mäta på klinik så får du se till att ha egna mätintyg med dig om de gäller travet. Här har vi stått för det om det är till klubbmedlemmar.

MagganS-B
1

# 15 Jag skall mäta på Hingstpremieringen på Gotland och har för avsikt att mäta enligt mätreglementet! Jag kan däremort hålla med om att mätningen ute på stopremieringarna inte sker enligt något reglemente, eftersom det för det mesta sker på gräs eller annat inte plant underlag.

MagganS-B
1

Mätmännen skaffar mätintygen för travet! Priset för dessa ingår i mätavgiften. I alla fall gör vi så här på Gotland! Bara om man mäter tillsammans med ridsporten behöver man ha eget travintyg med!

ryttarn
0

#21 Ja, det var framförallt sommarpremeringarna som jag menade. Men även om man har rätt underlag osv på Hingstpremeringen på Grevagården så upplever jag dom som ganska slarviga. Ex så mätter Palle 125,5 cm när jag mätt honnom på travet(2 mätmänn+vet) men när jag var med honnom på premeringen så fick dom det till 128.

Mankhöjden är en faktor jag tittar på när jag väljer hingst till mina ston och då vill jag ha korrekta mätresultat som jag kan lita på…….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#23 Visst är mätningarna många gånger oseriösa på premieringarna. Montró, som mättes till 123 cm som treåring enl. travreglementet, mättes till 128 på premieringen av en icke-godkänd mätman. Jag protesterade högljutt eftersom det påverkar möjligeheten till diplom (nu fick hon inget i alla fall, men ändå). Som tur var så var även Totte där och instruerade hur man skulle mäta.

Ett par år senare var vi där med Fanny LEAF som var 124 cm som treåring. Henne mätte de till 130 cm. Även då protesterade jag och begärde ommätning efter att ha visat hennes mätintyg. Då blev mätmanen sur och skrev av mätintyget.

I somras var vi på premiering igen och med Montró, för höjning, och då var Agge där och mätte och då stämde hennes mätning med mätintyget (124 cm). Både Agge och Totte är ju mycket vana mätmän så visst går det att mäta korrekt, bara de som mäter kan sin sak.

Jag hoppas att det inte kommer vara okej att ha premieringar på platser där man inte har riktiga mätmöjligheter. Där vi har varit mäts hästen på en hyffsat plan mark. Första gången vi var där skedde det på en kuperad gräsmatta, ha-ha! Skrattande

VeronicaP
0

#22 Här skaffar vi i klubben(styrelsen) mätintygen då vi inte har någon särskild *travponnymätare* utan får använda ridsportens och våran mätkvinna brukar ringa mig om det är någon från våran klubb som ska mäta så får hon mätintyg av mig.

ryttarn
0

#24 PRecis samma var det med Troll Twix, jag var tvungen att dra det hela vägen upp till SH……

I sommar skall hennes dotter stambokföras. Då hon är 126 nu i vinter är ju risken uppenbar att det kan bli komplicerat i sommar och då vill man inte ha en klantig ammatör som mäter……

Jag fattar inte varför inte SvRAF kan acceptera proffesionellt utförda mätningar som SPTFs eller SRFs utan litar mer på ammatörer…….

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
2

#24 men en 3 åring får vara 128 cm för att få diplom men inte över 128

Tusen
0

#27 Javisst (missade det) Skäms men jag blev ändå orolig samt det kommer ju se rätt konstigt ut då hon är 124 cm nu som 8-åring. Hon var ju inte mer än 123 cm då och at då bli mätt till 128 cm är ju ologiskt. Dessutom  registreras ju sån´t.

Winner04
0

Vet att Tila mättes på en utställning på en bit över 1.30. Visst, hon är stor men inte så stor och den som ställde ut henne fick tjata massor på att de skulle mäta om och tillsist fick de under 1.30 iaf. De få utställningar jag har varit på har det varit väldigt mycket slarv och jag har hört massor tjata sig till att de ska mäta om för att det inte stämmer, att de har mätt inom travet och fått mycket lägre osv.. Tycker det borde bli bättre :)

VeronicaP
0

Mary har krympt från hon var 6 till slutmätningen och då gäller det även den vanliga mätningen gjorda på mätintyg . Att de kan skilja 2-3 cm från att vara i toppform till att ha haft föl är inte så jätteovanligt faktiskt

karinpoberget
0

När vi skulle premiera ett treårigt shettissto hävdade mätmannen att hon var 122 cm. Det var inte helt lätt att få honom att ändra sig eftersom han inte tyckte att det var något att dividera om.

Efter mycket diskussioner och inblandning från andra blev hon ommätt till sina 104 cm som ju var helt rätt.

Mätningen gjordes i båda fallen på samma cementplatta.

Tusen
1

#31 HA-ha! Skrattande Hade de vänt mätkäppen åt fel håll eller…? Flört

giffan
0

Har haft en shettis som blev mätt ett år till 104 och nästa år till 96 för att sen slutligen bli 105cm…. Och ingen mera än jag tyckte det va konstigt med dom 96 cm….

~ Anneli ~ 

giffan
0

Fast det känns ju lite konstigt att man ska kunna "tjata" sig till ett annat mått som några av er skriver..

~ Anneli ~ 

Tusen
2

#34 Det beror väl på hur man gör det. I vårt fall hade vi mätintyg som hade utfärdats en dryg månad innan premieringen och när det då skiljer 5 cm samt att mätplatsen är på en ojämn gräsmatta så tycker jag mig ha all rätt att överklaga mätningsförfarandet. Speciellt när den som mäter inte ens är mätman.

Det tror jag vem som helst skulle göra. Tycker det är väldigt fel och underligt att ett mätintyg inte ska gälla på en permiering.

stallnysater
3

Ska vi försöka återgå till ursprungsfrågan???

VILKA KLUBBAR/BANOR PLANERAR MÄTNING AV VÅRA TRAVPONNISAR???

~Sandra~

biasson
0

Mantorps föredetta ATG :)

savrarpstuteri
3

#36 JVP på Vaggerydstravet!

Datum kommer snart!

Denna kommentar har tagits bort.
Kajhugo
0

#36 Om vi får in tillräckligt många anmälningar så brukar vi kunna ordna en mätning med hjälp av Ö-o's mätmän/kvinnor, anmälan till Therese telefon nummer står på mptk's hemsida.

stallnysater
0

#40 Jag vet det.. Förra året var det jag som fixade mätningen ;) Har redan varit i kontakt med Tessan :)

~Sandra~

MagganS-B
7

Apropå alla era klagomål om mätningar, olika mått mm. mm. Har hållit på nu i många år med att mäta ponnyer till travet. Det är mycket vanligt att måttet varierar, det är ju faktiskt LEVANDE hästar vi mäter. Höjden kan variera flera centimeter, beroende på formen hästen är i, om den är tjock eller smal, otränad eller tränad, uppstressad eller inte, osv. Vi mäter i lugn miljö, låter hästen slappna av, mäter flera gånger…..även då kan måttet år från år variera ett par, tre centimeter uppåt eller neråt!

fijalar
2

Mätning kommer att ske sön 24feb kl 11.00 i mantorp.

anmäl till Therese 0704949188 el Therese@mptk.se

giffan
2

Mätning på Örebro travet den 9/2 Anmälan till Irén Andersson 0582-36001 el 070-4223124

Även träning på banan för dom som vill.

~ Anneli ~ 

ryttarn
1

Mätdagar VPTS

Söndagen den 10 februari Årjängs travbana Kl.10.00 anmälan senast 7 februari
Kostnad: 740 kr (mätintyg (ink.resa) och veterinär)

Lördagen den 16 februari Färjestads travbana stall 14 kl.12.00 anmälan senast 14 februari Kostnad: 700 kr (mätintyg och veterinär)
Anmälan till arne.florqvist@telia.com 
Uppge: häst, registreringsnummer, ägaruppgifter
Frågor: Kontakta Arne Florqvist 0705-295438

Jerker Klang,

www.isil.se

Teja-Bea
1

I Eskilstuna planeras mätning preliminärt 23/2 och/eller 2/3.

Återkommer med definitiva datum och platser.

Är du intresserad av att mäta i Eskilstuna något av dessa datum?

Kontakta ewa.alpmark@live.se 073-965 70 55

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

savrarpstuteri
0

# 25 Var  var det mätning i helgen?

VeronicaP
0

#47 Det var anordnat privat och inte genom klubben .

Sen så väntar vi ju på mätintyg från SPTF och det verka som om de tar tid att skicka ut för dem ..

savrarpstuteri
0

# 48 Förstår jag ditt inlägg rätt att det var en privat mätning som uppfyllde SPTF:s krav på två mätmän och en veterinär men att det inte fanns mätintyg från SPTF för att de inte hunnit skicka ut dem???

VeronicaP
0

#49 nästan , de uppfyllde SPTFS: krav men vi hade mätintyg kvar sen förra året men kunde tyvärr inte låta mer än 10 st få mäta, då de andra mätintygen inte kommit ..

Cumulus
2

Romme kommer ha mätdag lördag 16 feb kl.11.00, i Smedjan på stallbacken.

ekbacka
2

HALMSTAD 9/3  Glad

Kris_J
1

På Åby har vi mätning 23/2

Veritas odium paretFörvånad

Teja-Bea
0

Eskilstuna planerar mätning på Sundbyholmstravet lördagen 2/3 ca 12.00.

Meddela gärna att du kommer!  ewa.alpmark@live.se

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

VeronicaP
0

Halmstad kommer att ha mätning den 9 mars

savrarpstuteri
0

JVP anordnar ingen egen mätning i år utan "hänger på" den mätning som är på kliniken vid travbanan en gång i månaden.

Första gången är ikväll och nästa gång 20e mars. Fler datum kommer sedan efterhand.

Vid denna mätning får ni mätintyg för alla sporter och det kostar 1000:- inkl moms. Självklart har mätkvinnorna mätintyg både från SPTF och SPaf.

Även om ni inte tänker tävla i annan rid/körsport nu så kan det ju vara ett plus att ha båda mätintygen  om ponnyn tex säljs om ett tag osv…..

Anmäl er till Inga-Lill Hoveklint 073 - 6633663

sofialindmark
0

Solänget kommer att ha mätdag lördagen den 2/3 klockan 11.00

Kostnaden är 700kr/ponny

Anmäl er till ulf.soderkvist@gmail.com :)