Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1051 ggr
Lorita
0

Andra raser än russ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad jag förstår så är det, krav på stam på en ponnytravare, men det måste väll inte vara ett russ man har. Är det vanligt med andra raser, eller är det uteslutande russ på bannorna? Var ligger mankhöjden på en B-ponny travare normalt?

Anledningen till att jag frågar är att vi har en B-ponny och jag tror min son skulle tycka att det där med ponnytrav skulle vara kul.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

StuteriSolo
0

alla som har stam i tre led och rätt höjd får tävla, att det sedan inte är såmånga andra raser som hävdat sig är en annan sak. Men det finns wlshar som gått närmare två minuter, och en och annan new forest som tävlat på stenåldern när jag började :) De flesta b-ponnyer ligger nog mellan 120 och 125 ungefär, vsårt att säga när man inte har någon statisitk till hands. Men så mycket är klart, att det är inte mankhöjden som avgör hur fort det går :)

Lorita
0

Vi ska köra in henne nu och det hade varit roligt att kunna använda henne lite också. Det är 50% welsh i henne och undan går det när hon springer, sen om det räcker det är ju en annan femma. Det är bara det att min son tycker att det där med hästar är rätt kul, men rida det är ju inte så tuff också har vi nu en ponny (121 cm) det är ju alltid en början.

Finns det kurser man kan gå, gärna på Åby då vi bor i Göteborg. Min son fyller 13 nu i sommar så det skulle ju vara några år som han skulle kunna tävla lite.

Kratern
0

#2 Vi har en Knabstrupper (A-ponny) som vi tänkte starta i ponnytrav. Tyvärr saknas morfarsmor och morfarsfar så det blir inget av. Vi kommer däremot att starta henne i bygdetrav där reglerna på 3-leds stam inte finns.

Lorita
0

Det blir en tiger på bygdetravet Skrattande

Det är ju ett problem på knabstrupper, alla hästar har ju inte fullstam än, hennes föl kommer väll att få fullstamGlad

Kratern
0

#4 Ja, hennes föl blir fullstammade.

giffan
0

http://medlem.spray.se/abyponnytrav/ Kolla där.. Sen en bra sida man kan kolla på där det står allt om hur man ska gå till väga för att få alla papper å så klart är http://www.sptf.nu/

Hoppas ni kan få ut den på banan!!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Lorita
0

Det skulle vara kul, måste bara få henne riktigt in körd först. Såg att det var lopp den 8 juli på Åby, är det samtidigt som dom stora springer? Funderade på att åka men så kommer min veterinär samma dag klockan 2-3 sa hon så det lär väll inte gå att fixa eller är det på kvällen, någon som vet?

zorken-
0

vi hade en whelsh mountin förut som vi tänkte ha men hon växte över=(men shettisen matilda har väl okänd morfar eller?har jag mixat det=P?

Kratern
0

#8 När blev den registrerad i SPTF? Matilda alltså.

Jagz
0

Shetlandsponnyn Madicken Engström har väl också okänd morfar? jag har för mig det.

zorken-
0

#9 jag vet inte men jag kanske kan ha mixat det…

Rajmon
0

Jo de e sant! Madicken Engström har både okänd mormor och morfar…  http://www.shetlandsponnystam.com/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=81875

Jag trodde inte man fick starta på travet när det var så!?Hemlis

Tyfon
0

jag tycker du ska ta kontakt med hon som är ungdommsansvarig på Åby Det är Nina Oloffson som är tjensteledig men Monika Ekström jobbar för henne gå in på www.abytravet.com

Jenniferohlson
0

#12 om den blev registrerad innan regeln för 3-leds stam infördes så får den fortfarande tävla, det är väl vid nyregestrering 3-leds stam är ett måste!?

Malin6
0

#14 Tror du har rätt, jag har också hört att det är det som gäller.

maiijjha
0

#14 så är det. Mercedes är väl oxå en ponny med för lite stam

DubbelE
0

i gamla sportsystemet gick det för shettisar att okänd i 3.e ledet.. men i nya är det inte tillåtet.

Jenniferohlson
0

#16 Joo mercedes har väl okänd Ue: ?!

Carrolainen
0

Jag tävlar en korsning mellan welsh och russ. Springa kan han men det har väl sviktat lite med vinnarinstinkten innan!