Åsikter
Hej!
När jag var ungdomsmötet i Stockholm i november fick jag äran att bli ungdomsrepresentant till sptf’s styrelse. Det fanns två platser och jag hade turen att få en. Meningen är att jag ska närvara vid ett antal styrelsemöten uppe i Stockholm. Man ska få chansen att komma med åsikter och tankar, få möjligheten att påverka. Men jag vill givetvis ha alla era tankar och åsikter med mig. Så att alla får chansen att säga det de vill och inte bara jag.
Mejla gärna till mig på: ponnytravtankar@hotmail.com
Tänkte att jag skulle sammanställa alla mejla jag får till ett häfte inför varje möte och ta med mig upp så kan jag lämna kvar det så att de kan läsa i lugn och ro.
Känner du att du kan bidra med något eller vill få fram dina åsikter så tveka inte att mejla. Det kan handla om vad som helst, finns inga dumma ideér ;)
/Felicia Hayd
Wow vilket bra initiativ
!
Det känns som om du verkligen platsar på den post du valts till!
Lycka till med ditt arbete och hoppas du får många svar!

Håller med #1!!:)

Klockrent, håller verkligen med #1!
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jättebra tänkt! Roligt att du satsar så på ditt uppdrag.
Lycka till och hoppas du får mängder av mail.

Tack så mycket, hoppas att det ska uppskattas 
Jag kände med en gång att jag ville få med alla i detta och ta vara på den chans jag fått. Tog mig ett tag att fundera ut ett sett som kunde funka och jag hoppas detta ska vara en bra lösning.

Det är video möte den 21/2 så passa på att skicka in era tankar 

Putt..
Video möten den 21/2
Dålig respons tycker jag tyvärr..
Det behöver inte bara vara åsikter på saker som borde förändras utan även beröm eller andra tankar som vill framföras..
Hej alla.
Jag och Felicia va på styrelsemöte för några dagar sen och när vi kom till våran punkt hade vi inget.. förutom våra egna åsikter.
Som #7 Felicia säger kan det vara allt från förändring, beröm och tankar.
Nåt som jag själv tycker är bra är specialarn. Sen nåt man borde fundera på är åldern. Ska man höja åldern för kuskarna i kat:a och B kanske? Vill vi ha tillbaka prispengarna i kat:a?
Gör er röst hörd och maila.
Felicia: Ponnytravtankar@hotmail.com
Camilla: C.Ingerstad@gmail.com
// Camilla Ingerstad
#8 Jag förstår er frustration men får ni inget veta så är det väl bäst att säga vad man själv tycker.
Men lite tips:
Då ni är ute och tävlar hör ni säkert en hel del vad folk tycker.
Det är bra att ge exempel på frågor som kan tas upp, så som du gjorde nu. Jag tror folk har svårt att veta vad de ska tycka om något som de inte vet om det ens kan vara aktuellt att diskutera.
Kommer det inte in förslag på frågor så finns det ju en hel del diskussioner här iFokus.
Sen tror jag det vore bra om ni skrev ner vad som diskutarats på mötena. Det brukar sätta fart på åsikterna ute i landet. 😉
I vilket fall kommer ni göra ett bra jobb. Det är jag säker på för nu när ni finns kommer folk vända sig till er. Det är bara en liten startsträcka innan folk vet att ni lyssnar och tar det vidare.
Jag hoppas dock att det är ungdomarna som kommer med förslag till er och inte en massa vuxna. (Inte för att alla vuxna har fel utan för att ni ju är ungdomarnas röst) Lycka till!
Tråkigt att responsen varit dålig men så är tyvärr sanningen ofta 🙂!
Förslag från mej……..
Gör någon form av enkät med lite ställda frågor tex vad tycker er klubb att man skall göra för att nyrekrytera barn o ungdomar till ponnytravet…. osv….
Skicka det sen till alla klubbars ungdomsrepresentanter med uppmaning att de bjuder in alla aktiva ungdomar till ett möte där frågorna kan diskuteras, fylla i era önskade uppgifter och sen skicka tillbaka till er för sammanställning som ni kan ha till kommande styrelsemöte 🙂!
Viktigt är nog att tänka på att få fram positiva budskap som skall bära ponnytravet framåt och inte "älta gammalt" som redan är beslutat och antaget.
Väck lite tankar om klubbtävlingar över klubbgränserna, cuper, läger etc som kan ge många mycket trevligt i aktivitets/träningsväg 🙂!
Häromåret var representanter från de nordiska grannländerna på SPTFs möte och pratade. Spännande utbud i regler för många med tanke på åldersgränser osv…. kanske det skulle kunna gå å göra en gemensam ponnytravtävlingsresa till annat land ? Göra ett "paket" med hjälp av representanterna från de länderna så det är lätt för de aktiva att sen "bara följa med" !
Sänkt åldersgräns på Kat B till 20 år
Jesper Björling
Jag skulle önska en enklare tävlingskalender där man direkt i kalendern kan klicka och få fram propparna. Som det har blivit nu ska man baske mig kunna rätt mycket om datorer och även försöka hitta runt på travsport.se som är en riktigt rörig svår sida att hitta det man söker.
Jag måste öppna månad för månad för att ens se vilka dagar det är tävlingar på varje månad, jätte jobbigt.Det var en önskan jag kom på så här, men kan säkert komma på flera. Synd bara att jag inte såg i tid att ni skulle ha möte, men det blir säkert flera möten framöver.
Bra jobbat av er båda tycker jag 🌺
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag föreslår istället en form av höjning, tex kusk som kört 20 varm/kallblodslopp före 25 års ålder får inte köra ponny efter 25. Men kusk som kört under 20 varm/kallblods lopp får köra efter 25. och har du gjort under 20 aktiviteter på 2 år så får du börja köra russ igen. självklart så ska överåriga kuskar inte tillåtas vara med i större lopp som tex pony grand serien, årgångslopp, kusk SM, guldsto, ponny championat osv. Sen får klubbarna anpassa sina inviduella priser vid årsmöte och gala, att är du över 25 kan du inte bli årets kusk eller få resa till wången osv.
Förstår inte varför man ska straffa dom som kör storhäst?
Jesper Björling

straff och straff, du får en helt annan rutin och kunskap som storhästkusk, är man förstelärling hos proffs så tycker inte jag att man på fredagen kan köra v65 och sedan på söndagen köra ponnylopp.

#15 Hur stort är det problemet? Ganska litet skulle jag säga…..
Jerker Klang,
#12 jag håller med i det du säger, att det verkligen skulle underlätta om man bara kunde komma in till propparna . Jag är ju van vid sptf's sida då man bara klickade på tävlingar.

#16 tycker det problemet är obefintligt men tog det som ett exempel ang "straffa" storhästkuskar om man skulle höja åldersgränsen.
#18 håller med fullständigt, kör man storhäst har man mycket mer rutin osv, detta blir inte ett straff utan bara en begränsning liksom.
#0 synd att jag missat att skicka in innan mötet men skickar i alla fall ett mejl med lite åsikter. :)

#19 Är väll inte så säkert. Har man ett kallblod och en ponny blir det nog mycket mindre lopp än vad vissa ponnykuskar med flera ponnys kör. Underlaget är för litet inom ponnytravet för att vi skall utesluta vissa kuskar…….
Jerker Klang,
Om man max skulle få köra 20 storhäst så faller jag för "sträcket" innan jag fyllt 18-19
Jesper Björling

"Jag föreslår istället en form av höjning, tex kusk som kört 20 varm/kallblodslopp före 25 års ålder får inte köra ponny efter 25."
Förstår inte riktigt hur #13's förslag skulle utesluta vissa kuskar, det skulle ju snarare bli fler eftersom alla som kör idag skulle få köra plus de över 25 som inte kör så många storhästlopp.
Ser förslaget snarare som någon form av uppklassning än ett "straff".

Tycker inte man ska sänka åldersgränsen på kat. B, finns ju dem som inte vill tävla storhäst då och brinner för ponnytrav så varför ska dem då straffas ;) ? Tycker att det är bra med 25, jag är 19 iår och jag är då fan inte redo att ge upp ponnyerna!!
#19 Vad trevligt att du skickat in förslag! Bättre sent än aldrig 🙂!
Hoppas fler följer efter!
I det tävlingsstrukturförslaget som lades för ett tag sen var det förslag på licens för överåriga kuskar i ponnytravet också . Betydligt lättare och trevligare att skriva propparna för en eller flera licenskategorier än utesluta någon från att vara med.
Ponnytravet behöver alla aktiva som vill vara med. Fantastiskt bra sätt för uppfödare etc…att kunna träna, kvala sina ungponnyer för att ha en färdig produkt att sälja sen.
Travet som helhet behöver ALLA aktiva så ponnyloppförbud för att man kört visst antal lopp med varmblod visar ju en "negativ attityd" .
Jag vet förut, minnet sviker så minns inte år. Men på den tiden jag kunde köra ponny. Då fick man inte köra ponny från den dag man tog ut sin storhäst licens…
Och jag tycker nog det är okej att man kör ponny/storhäst i ett övergångsår, men sen tycker jag nog man kan göra ett val.
Jag ser nog ponnytravet på två olika sätt. Dels för dom som faktiskt aldrig vill köra storhästar ( dom finns) Och dels för dom som vill Köra storhästar, då är ponnytravet en perfekt sluss in. Men någonstans måste man göra ett val.
Tycker ex i #15 var tydligt. Det är ju lite så det kan gå till med dom regler som är nu, även om det inte är vanligt…
~ Anneli ~

#25 Men tänk om man inte vill satsa stenhårt på något av det?
Jag har storhästlicens och har kört och ridit några lopp men har kört ponnytrav sen jag var 8 år och jag vill inte behöva välja.. Jag vet själv att jag inte kommer satsa för att bli en storkusk inom stortravet och antagligen inte inom ponnytravet heller (för jag tycker att man kan kalla ponnykuskarna som har många ponnysar eller/och kör runt 100 lopp per år för storkuskar på ponny), ska såna som jag då behöva välja vilket jag minst vill göra?
Jag kallar mig själv fortfarande för ponnykusk och kör nästan inga storhästlopp, bara någon enstaka gång för skojs skull, ärligt så satsar jag mer inom ponnytravet men bara för att jag har kört storhäst så ska den möjligheten till ponnyerna försvinna?
Tror man kommer tappa många kuskar på det inom ponnytravet. För jag tycker att en kusk som kör massor av ponnylopp varje år i princip har samma rutin som storkuskarna inom stortravet fast inom ponnyerna. Medan om man kör kanske ett storhästlopp och 4-5 ponnylopp i månaden så anser inte jag att man får en annan rutin av det och kan dra så stor nytta av det sen i ponnyloppen. Många har både ponnyer och storhästar som går på travet i familjen och som fortfarande ser det som en hobby. De personerna skulle försvinna om det skulle bli tal om att förbjuda kuskarna som har storhästlicens att ens få tävla sin ponny.
I sådana fall tycker jag nog att det borde införas ett gräns med hur många lopp per år man kör, då inräknat både ponny och storhäst istället för att låsa ute alla som råkar ha storhästlicens. För det är med antalet lopp man kör som rutinen förändras inte vilken sorts häst man kör.
Mina tankar från en kusk som ej är färdig med ponnyerna 🙂

Då man har möjlighet att ta storhästlicens redan vid 16 års ålder mot tidigare 18 år, så kanske man förlorar fler kuskar istället för att behålla eller få in nya.
Det finns de som bara kör 20 ponnylopp/år och kanske 10 - 20 storhästlopp per år. ska man då inte få fortsätta? Alla som tar storhäst licens har inte mängder med ponnier eller flera stora utan kanske bara 1 av varje, och tävlar man sparsamt blir det inte många lopp per år.
Sen tror jag att många väljer bort ponnyn om man har möjlighet att köra fler stora, eller om man börjar jobba för någon tränare, så att stänga ute desa ponnykuskar tror jag inte man behöver, och det skiljer ju trots allt en del på att köra ponny och storhäst, jag tror man har mer nytta av att ha tävlat ponny när man kör storhäst än tvärtom.
#26 Mycket bra skrivet. Och du har ju en bra poäng i det där med att man skulle lägga en viss gräns på antalet körda lopp. Lite så har dom ju nu i lärlingsloppen… så varför inte.
~ Anneli ~
Tror på att vi behöver ALLA aktiva och de som brinner och intresserar sig för ponnytravet för att hålla det levande så jag är EMOT en sänkning av åldersgränserna, som sagt ALLA behövs så ändra inte på åldersgränserna är mitt förslag.