Dagens rätt idag
nyss pratade dom om shettiskusken nina kontio och smedens attack, sa att dom vannn lilla sprintermästaren. alltid bra med lite publicitet för ponnytravet! :)

Ja de hörde jag med, KUL. Fast jag tyckte de hade passat med en bild också!

hehe ja det är kul när dom pratar lite om det, tror dom mest gjorde det bara för att dom Prata om Jorma. Dom hade kunnat visat målgången iaf!

Kul att dom uppmärksammar ponnytravet någon enstaka gång iallafall. Hoppas dom någon gång kan göra ett repotage runt ponnytrav som inte går ut på att tala om att kusk si och så eller tränare si och så har en dotter/son som tävlar ponny. Det är ju trots allt betydligt fler som är väldigt duktiga ponnykuskar och som deffinitivt förtjänar uppmärksamhet….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#4 Märkligt formulerat, skulle inte "tränarbarn" förtjäna uppmärksamhet också eller?!
För den delen tror jag tyvär inte att det finns den programtiden att lägga på ponnytravet oavsett varifrån ungdomarna kommer. Vi får nog nöja oss med att dom lyckas nämna det i sådana här sammanhang och vara glada över det.

#5 Självklart gör dom det. Tycker bara att vinklingarna nästan alltid ligger där när det publiceras runt ponnytrav, oavsett om det är tv eller tidningar….
Tycker inte det är speciellt märkligt formulerat. Men vill man se något negativt så kvittar det väll vad man skriver…..
Jerker Klang,

Kanske inte så lätt att uppmärksamma någon/några om man inte vet vem/vilka de är..?Det är trots allt lite svårt att veta vilka personer som håller på med det om man själv inte är aktiv inom området. De som väl blir uppmärksammade får väl ta chansen att tala gott om ponnytravet. Förhoppningsvis.

#7 Det handlar om att bry sig… Ta exemplet ATG, dom ids inte ens plocka fram startlistor åt spelarna på de ponnytravlopp som är med på totton. Som onlinespelare har man inte en chans om man inte är mycket djupt insatt.
Vad jag egentligen menar är att det är på tiden att "Stortravet" tar ponnytravet på allvar. Man pratar fint i sina projektdokument men att utföra, där finns det ingen vilja. Detta oavsett om det är TV4 experter, ATG eller STC. Jag tycker inte det finns någon anledning att vi skall sitta och vara nöjda för att vi får lite smulor av uppmärksamhet…. Känns ungefär som den tacksamma "negerpojken" som fanns som sparbössa i söndagskolan förr i tiden (ni som är över 40 vet nog vad jag menar) ganska förnedrande altså.
Skall nu ponnytravet styras av stortravet är det minsta man kan begära att man får del av kakan….. typ….
Några exempel på "Dummheter"
En klubb får betala hyra för anläggningen när dom skall arrangera en ponnytravdag. Sälskapet låser dock in nödvändlig teknisk utrustning….
Ponnyloppen körs innan kvalloppen då knapt dom mest inbitna entusiasterna har kommit…..
Ponnysar får inte tillgång till utselningsbox utan får knyta upp hästen vid transporten….
Ponnysar får inte värma på banan ens inför storlop….
Listan kan göras lång. Samtidigt förväntas vi vara tacksamma för att vi får sola oss i glansen av stortravet…pyttsan….
Sedan finns det sälskap som är verkligt mönstergilla och ställer upp väldigt bra för ponnytravet. Men tyvärr upplever jag att dom är i minoritet….
Jerker Klang,
Jag håller med dig Jerker!
Vad är ponnytravet på väg? Trots detta mycket tilltalande dokument som jag bifogar, så märker iaf inte jag ett skit av detta.
_Ett ponnytrav för framtiden…
_Ett "ponnytrav" där STC bestämmer, och vi som brinner för sporten, slutar.
#8 Ojdå! Har vi tur på Axevalla? Vi behöver inte betala något när vi arrangerar tävlingsdagar, insprängda går efter lopp 2, boxar finns allt som oftast även insprängda och vi får värma på banan…
Trodde detta var på de flesta banor. Men jag har ju inte varit ute och tävlat nu på ett tag:)
Som sagt det där dokumentet är väldigt fint skrivet men märks det av? Och detta att ATG inte plockar fram startlistor är bara sorgligt.
Någonting behövs göras.
#10, ni har extrem tur på Axevalla! På Boden tror jag (jag är inte säker…) att vi får låna utrustning till tävlingsdagar gratis.. Ibland har vi tur att få boxplats, men nu senast fick vi inte änns sela på sallbacken (vi fick stå UTANFÖR travet på en gräsplätt som gick mot 97an, typ motorväg….) och vi fick inte värma på rakbanan, och att värma på banan var det inte på tal oM!
Men vad krävs för att STC ska fatta att vi som är aktiva inte gillar deras upplägg? Jag tycker det är dåligt, end sen STC började lägga sig i har ponnytravet bara börja gå mer och mer utför….

#8 Jag har inte nämnt något av det du tagit upp, klart ingen är tillfreds med det!

#9 UPPÅT,!! Ponnytravet är på väg frammåt. Medans stortravet är på väg neråt. Stortravet är snart bara till för de stora tränarna och hästägarna med deras hästar. Vi "amatör licensierade" är snart utplånade ur travet. Medan ponnytravet blir större och större,! :D Alla kuskar och tränare (nästan) gillar ponnytravandet. Det som travbanorna inte förstår är att ponnytravet ger fler "stor" kuskar. Förra året gick ponnytravet bättre och mer framgångs rikt i Gävle än stortravet!!
#13, tycker du att ponnytravet går uppåt när drygt 80% av de aktiva ponnyfolket är missnöjda?
Och vill du veta en sak.. Vi som bara har en eller två tävlingshästar i ponnytrav, och vill tävla LÄNGE med en häst, kommer också snart bli utplånade. Det kommer sluta så vi får sälja våra älskade hästar efter 2 säsonger, pga. att vi inte kan tävla dom längre pga. för mycket pengar ..

Såg ni i travronden då? Nr. på hetats just nu: Hults Chikita! När hon vann på Halmstda;P
Hults Chikita är nog hetast just nu! Skulle vara bllt om hon slog till i Sm!

#15 vad stod d om chikkan? :D

14# tyvärr har du nog rätt. Det är många som är missnöjda inom ponnytravet. Men ändå fortsätter det i samma negativa bana… Man kan ju fråga sig varför…
Ett klart tecken är ju alla halvfulla lopp och inställda tävlingsdagar.. Jag kan tänka mig att det kanske bara är 50% av alla tävlingsberättigade som faktiskt tävlar! Vart är alla andra? Det är ju uppenbart att ponnytravet tappar jättemånga anhängare!
En tråkig utveckling tycker jag…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus