Patellaupphakning
Någon som varit med om att någon häst haft det? Vad gjorde ni åt det? Gick det över eller var ni tvungen att operera?
Berätta gärna era erfarenheter om det! 

Vet av en liten shettis som har patella ibland, men hennes ägare kanske själv vill berätta om de .. ? :) Sanna ? :P

Mitt russ har det, Gäller att man håller igång hästen, ska hellst gå mycket. Masseras efter träning.. innan tävling/träning behövs en rejäl uppvärmning, då går det bra.. jag har inte märkt av det på ett tag.. så ja tror det är borta nu..

Min systers häst hade patella men efter att en massör kom och massera henne en gång i veckan i nån månad försvann det helt!!!
Om man bygger upp hästens muskulatur bak med mycket skritt och cavaletti så försvinner för det mesta symtomen! Som #2 säger, håll igång hästen, tappar den musklerna så kommer det tillbaka!

Min kompis shettis har de men om man kör varje dag så för svinner de på han.

min ena ponny hakar upp sig i bak ibland när hon är stel eller efter en natt inomhus, men jag vet inte om de är patella.
Sen unghästen 1år hakar oxå upp sig efter att ha sovit, men bara i ena baknäet, hon ska antagligen få börja gå ute nätter men vi är lite rädd för björnarna… vet inte helelr om de är patella där!

Vår shettis har det, men vi verkade honom så att han hade kortá tår och höga trakter och sen skor, och mkt träning !!

Om man håller igång och tränar rejält byggs muskulaturen i bakbenen upp vilket i sin tur gör att petellan inte hakar i. Vi har en schettis med patellaupphakning men det finns inga symtom så länge hon är vältränad. Mao, det är den enda ponnyn här som aldrig får vintervila….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

vi har haft några ridhästar som har haft/har patella, det hjälper om man låter dom gå ute mkt, träna upp muskelaturen bak, klättra, sand m.m

Tippex har blev opererad för patellaupphakningar för några år sedan. (5-6 år sedan) Har blivit mycket bättre.

Okej, tack för alla svar ! 
#8 det var nästan precis det jag skrev…..

#13 Vad bra att vi är överens…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
min häst har patellaupphakning. har ingen symptom alls när han är vältränad :D
En ganska dum fråga kanske, men vad är egentliegn Patellaupphakningar (symptomet)?

#16 om de står stilla i en liten stund hakar knäna. så när den ska gå iväg så "knakar" det till i knäna.. är dålig på förklarningar..
Bakbenet låser sig, De som i naturligt syfte finns till för att hästen ska kunna stå och sova.

min har rejäla upphakningar bak ibland, vissa dagar är bättre än andra.