Hjälp?! Klaustrofobi i starten?
Vad har ni för förslag, Vid starten när jag är mitt i smeten. Häst både invändigt och utvändigt så spänner pållen sej väldigt mycket och slänger sig i galopp som följd, Har helstängt på han och han är även dövad med bomull och luva. Finns det något som kan göra så att han inte får "panik" vid starterna?

Träna mycket tillsammans med flera andra hästar. Simulera "startröran". Det är så vi fått bukt på våra som haft liknande tendenser….
Jag tror oftast att det är bäst att utsätta hästarna för "faran" som dom är rädda för tills dom lärt sig att det inte är farligt istället för att "gömma" faran….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
döva han ännu mer
med bomull gummitutor och huva
plocka bort helstängda

Säger som #3, ibland kan helstängt vara "boven i dramat".
1# De var en bra idée :) Ska se om de finns möjlighet att få ihop ett gäng ja kan träna starter med! :)
3# vart får man tag i gummitutor för ponny då?
Har haft den tanken :) Och de helstängda, de åkte på honom för två starter sen och han blev lugnare av det då han då vart för villig av att hästarna kom utsides han så de behåller jag på!
även 4# om hestängda

skulle säga som #3,4 helstängda bort. Ta det lungt från start och öka farten eftersom i loppet. ;)
Jag håller med dom andra plocka bort helstängda. Jag har en häst som är het från start och hade helstängda på henne, men vi hade alltid startgalopp i alla fall. Nu har jag plockat bort dom och hon har varit utan galopp två starter i rad.

bara träna med mkt hästar, äva på att det är mycket hästar runt ikring, sen ta bort helstängda. ta antingen halvstängt eller inget alls, sen kan du ta gummiöron. köp storhäst o sen klipper du bara av dom o lindar några varv med eltejp på nederdelen fall det skulle vara lite vasst.

Min ponny har ett knasigt problem!
Hon springer upp te bilen, sen spriger jon JÄTTEBRA bakom tills ca 60 meter till start, då tvärnitar hon :P sen kutar hon ifatt igen…
Konstig ide!
jag tycker att du ska göra som #4 och #1 säger det skullle jag tästa

Det känns ju som att ett helstängt i detta läge är helt fel. Om man själv känner att man behöevr dte sedan udner loppet på hästen så kan du testa med ett helstängt norsk huvudlag då du kan välja att ha öppet i starten och sedan dra ner det till helstängt, Så länge hästen blir väldigt spänd i starten, så kan du ta det lugnt även fast du blir sen iväg så gör det inget huvudsaken du får din häst att känna att det inte är farligt så den får självförtroende för det. Till slut så släpper det nog mer o mer så den kan gå iväg ifrån start utan att spänna sig.

Cia har helt rätt,!! Det borde va bäst.. :P (#12)

Det är inte alltid det är bättre att ta bort helstängt på nervösa hästar. Min är väldigt stressad men springer i sin egen värld när hon har helstängt. Det skulle aldrig funka att ta bort det!
Jag köpte gummitutor "small" från www.bole.nu. Jag kör med dubbla tutor under huva!
Jag tror faktiskt att 1#'s metod är den bästa. Arbeta bort fobin istället. Det gjorde jag med min. Var med på massor med träningsdagar för att hon skulle vänja sig vid röran på banan.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#7 Att ta det lugnt från starten har jag testat i senaste starterna men han tar galopp ändå, Då blir han för stressad av att hästarna springer ifrån honom.
Sen Om det helstängda, har för ett år sedan tagit bort det och det funkade bra, Nu är det på igen då jag körde två lopp en dag och testade ett utan och ett med, Då han hade helstängt var han mer avslappnad och spratt inte i galopp när hästarna kom utvändigt honom, är bara starten nu kvar att få han travsäker. Ska försöka få ihop ett gäng och nöta starter med honom! Och kanske även igen tilllslut plocka bort de helstängda.