Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1276 ggr
ozzkan
0

Nu har det kommit till "oss"

Ja… nu är det inne på Åmålstravet
Jag snackar om A2!! Trodde aldrig att det skulle komma till oss.

Hannna
0

Ni som håller på med ridhästar, finns A2 problemet där också? För om jag inte är helt ute och cyklar är det väl obligatoriskt att vaccinera regelbundet, ialla fall om man tävlar?

VeronicaP
0

Jag har faktiskt inte hört det direkt inom ridsporten om jag ska vara ärlig , ridskolorna är det också tyst på. Men där är ju alla vaccinerade i allfall.

marans
0

Jag har för mig att dom hade ridskolan i Boden stängd på grund av A2 tidigare iår, om jag inte minns fel.

StuteriSolo
0

Inom ridsporten måsten man vaccinera, men inte efter ett skyddande vaccintaionsschema, utan en grundvaccinering och sedan en gång/år.

divansson
0

Men det är bara å inse! A2 kommer till varenda bana! det åker ju runt smittade hästar överallt! lika så hästar från smittade stallar!

divansson
0

#1 inte lika mycket. men det är kvarka på en hel del ridhästar som går nu..

_JonnaRoos_
0

Men och du tror? kan rabbla ett antal som inte haft det, däremot har den nog aldrig vandrat som iår förr..

FridaSimonsson
0

de värsta är jag känner till en hässt som var vaccinerad å den gick de värst för..

Impulz
0

#1 Jodå, straxt innan det bröt ut hos travtränare häromkring så hade vi A2 på våran ridskola, så det var ju inte så länge sen! Ja, det är obligatoriskt om man tävlar, och många ridskolar har också tvång på det om man ska ha sin häst uppstallad där.

amandahandersson
0

I Boden hade de A2 på ridskolan, men dom jävlarna sa aldrig att det var A2 däremot..

Dolores
0

Tänk om dom hade stängt Axvalla när domförsta fallen kom ,vi hade i och försig blivit smittade ändå, då vi fick det på Åby tävlings dagen efter(tävlingar Åby torsdag smitta kvar Åby tisdagn  Detta var den 2 jan, nu 4,5 månader  senare har det snart vadrat runt hela Sverige. men det är ju så att bara spelet fungerar  spelar det ingen roll med djurskydd, hästägare och övriga inblandade. Resonmanget är så här att dom som inte är sjuka måste ju få tävla. All heder åt Kari och Tarzan som strök sina hästar och stannade hemma. Tänk bara på alla som kunde ha  sluppit bli smittade då.Sjuka hästar,veträkningar och alla övriga bekymmer som detta medfört

Hannna
0

Innan vi gick ut med att vi hade smittan hade det varit ganska tyst om det ett tag. Men efter det räckte fler tränare upp handen och kände sig skyldiga. Det värsta är ju att det finns säkert hästar som är sjuka men inte isolerade.

DubbelE
0

ridsporten har varit ganska skyddad eftersom det är vacc tvång..men kvarka går och lite småförkylningar när man är ute o tävlar.. annars har det varit ganska lugnt. ne nu blir det inge trav på några veckor men det blir nog örebro på måndag, blir te att både byta kläder o duscha innan man går ut i stallet även fast våra är vacc så ska man vara försiktig.

divansson
0

ja jag tror.. å ja orkar inte bry mig i vilka som inte hafft och vilka som har.. fatta

ozzkan
0

På karlstads ridklubb hade dem A2 för inte så länge sen, en månad sen ungefär.

Glenn
0

A2, det är bara att anmäla. Alla hästar ska få det, det är som vattkoppor på människor.

Hannna
0

#16 Hm, inte riktigt. A2 är ett influensa virus, man kan bli drabbad med 1 åra mellanrum.

TildaLinge
0

#16 Tror inte att Glen är speciellt seriös med sina inlägg.

våra hästar har sluppit A2 yippie :D