Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1626 ggr
ryttarn
1

Otilräcklig prestation

Om jag inte kommer ihåg fel så har avstängning för dålig prestation inte tillämpats innom ponnytravet tidigare. Nu såg jag att i dagens lopp på Hagmyren var en ponny som fått 10 dagar för "dålig pretation". Är det någon som vet om detta är nytt för i år?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

Hmmm. Konstigt. Visserligen står det i reglementet men har aldrig under alla år vi hållt på med ponnytrav varit med om ett sådant domslut. Framförallt inte då det varit en ny kusk på ponnyn. Är det för att ST-domarna är ovana vid ponnytrav tro?

Kima
3

På Halmstad förra eller förförra året var det två hästar som dömdes för detta!

zorken-
4

Jag tror inte att detta är nytt,de dömer nog efter hur ponnyn helt enkelt ser ut vid prestationen och hur den presterar relaterat till senaste starter. #1 jag tror inte det spelar någon roll om det är ny kusk,det finns många ponnyer som körs utav olika och presterar där efter,och nu när ST tagit över så tror jag inte att dem tar hänsyn till att det är nya kuskar (det borde dem inte heller) då det är vardagsmat i stora travet om ponnyn ser dålig ut/presterar dåligt så ska den ha startförbud också!

VeronicaP
2

Precis som Kima skrev så var det ponnyer i Halmstad som tilldömdes det förra året och det är väl inte helt fel alltid, är väl bara så att de inte har vågats utdömas innan ?

Men de har alltid kunnat döma det vad jag vet i alla fall

Tusen
0

#3 Nu har jag inte sett varken loppet eller ponnyn i aktion så det kan jag inte uttala mig om men den sprang inte mer än 15 sekunder över rekordet och det var ju förr kvaltiden för ponnysar. Men den kanske inte sprang på ett bra sätt. Sen tycker i alla fall jag, att det är rätt stor skillnad på hur en nybörjarkusk och hur en rutinerad kusk kör. Nog borde man väl kunna ta hänsyn till det inom ponnytravet? Det är inte alltid så lätt att köra en ponny.😛 Bra mycket svårare än att köra varmblod i vilket fall. 😉

ryttarn
1

Det verkar ju hur som vara extremt ovanligt att denna regel tilämpas. Det vore onekligen intresant om någon som vet hur det är resonerat bland domare om hur ponnyer skall bedömmas i sådana fall kunde förklara. För även om den aktuella ponnyn gick 18 sekunder från sitt rekord så kan ju inte det vara anledningen, för i så fall hade ju detta inte varit så extremt ovanligt……

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#6 Det var bara 15 sekunder över rekordet.

Rekord:2.12,7   tid i loppet: 2.27,8
Det blir lite drygt 15 sekunder bara.

Ammiii
0

Dante fick det och blev följdstruken förra året, då var det med en helt ny kusk och första starten tillsammans. Lite besvärligt, nu törs ju inte killen köra honom igen!

zorken-
1

#6 tänkte precis på det jag med! Tror inte det är sekunder dem räknar för isåfall borde många ponnyer få för dålig prestation i monté b.l.a #3 hade vi haft samma licensgrupper som i stortravet där man räknar antalet körda lopp och skrivit proppar där efter så hade det nog säkert fungerat men jag tycker inte domarna skall ta hänsyn till nybörjar/rutineradkusk då det är ponnyn som döms till startförbud efter ponnyns prestation och då bär man ju på ett ansvar som ägare eller tränare att kusken klarar av att köra ponnyn i en såkallad "godkänd prestation" om "felet" ligger hos kusken. Har själv inte sett loppet heller utan bara hört och sett resultatet.

ryttarn
2

#7 ok, hade för mig att Kolle gått under 10, men mitt minne svek mig tydligen o du har säkert rätt. Ännu mindre anledning att det är tiden som är avgörande. Kan säkert hiva fram ett tjog exempel på hästar som gått minst den tiden över sitt rekord utan anmälningsförbud.

#8 Det är precis den typen av reaktioner jag är rädd för. Det gör ju det knappast enklare att rekrytera till ponnytravet. En "dålig prestation" behöver ju inte bero på att det är fel på hästen, det kan ju bero på att det är en svårkörd häst och en orutinerad kusk……

Jerker Klang,

www.isil.se

Kajhugo
0
Tusen
0

Jag har även sett en ökning av detta fenomen inom stortravet. LÄNK

Är det så att det beror på HUR hästen springer? I länken är det hästar med rekord strax under tävlingtiden, placerade hästar samt hästar som diskvalificerats efter att ha utgått efter galopp. I länken fick t.o.m. en häst med inte mer än 6000 kr på kontot innan loppet, som blir placerad och springer strax över rekordet och som ändå får starförbud pga dålig prestation. Jag har också sett hur ett kallblod fått för samma sak fastän den sprang på tangerat rekord (dock strax under 2.35, men ändå)
 Är det något nytt även för stortravet? Tycker det verkar så konstigt. Var kan man få svar på hur denna regel ska tillämpas framöver? Har det blivit en skärpning av denna regel i år eller vad är det som har hänt?

jessssica
0

Tycker också det verkar lite konstigt, eller man undrar vad de går på. Om det är för att hästen travar illa borde det väl bli ej tävlingsmässigt skick.?

ruffe
2

#12 springer ett kallblod 2:35 så är det nog dax att överväga att aldrig mer åka på trav med den!

Tusen
0

#14 Ha-ha! 😃Att jag alltid ska ta fel på dessa minutrar. Helt rätt! 1.35 ska det naturligtvis stå.  🙂

mallan-nog
4

Vad jag har sett så beror "Otillräcklig prestation" oftast på att hästen/ponnyn

1. Springer långt från rekordet

2. Travar orent stora delar av loppet

3. Blir påtagligt trött under loppet (sjunker genom fältet) utan att ha pressats utöver det normala (exempelvis mycket hård körning under loppets första 500-1000m)