Huvudlags fråga
Jag håller på med klassisk körning med mina shettisar. Men behöver lite goda råd. Hittar inget alternativ till det körhuvudlag som jag har idag med skygglappar som inte är väldigt "grovt"
Vad tror ni om att köpa ett travhuvudlag och köpa skygglappar till det? För att få ett nättare körhuvudlag istället för det som hör till Ideal selen?? Hur är de förresten i storlekar och proportioner på käkremmar? Lika knäppt som på vanliga träns eller? Tänker då på börjes travträns till shettis kanske jag ska säga. Pannbandet vet jag att jag måste byta ut då han har ponny på det..
Du kan ju även ha ett vanligt rid träns och sätta på skygglappar på det om du vill, du behöver ju inte check remmen. Finns lite olika varianter av skygglappar, både med hela stolpar så du byter ut hela sidostyckena, eller lösa du kan sätta fast på det befintliga huvudlaget.
Hoppas du förstod hur jag menade.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Fast jag har svårt att hitta ett vanligt ridträns som jag är nöjd med än så länge. Så opropertionerliga längder på käkremmen många gånger eller babyblått eller rosa.. å de vill jag inte ha… därför jag tänkte helt travhuvudlag å lika om man köper till skygglapparna så är man säker på att remmarna stämmer i dimensioner å sådär
#2 Jaha du tänkte så. Men hur är huvudet i storlek? Alla mina har passat bra. Och på de flesta trav huvudlag kan man ställa käk remmen på båda sidor, så det brukar passa. Och sidostyckena brukar oxå vara ställbara. Och som du säger pannbanden brukar man få byta.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Mina killar har breda pannor så de behöver då ha ponny på pannbandet annars så är de normala tror jag. Mini har väldigt små öron som han är duktig på att vika så huvudlaget far iväg när han är svettig…