Monté utrustning!!
Hejsan!
Jag skulle bli jätte glad om ngn kunde besvara lite frågor här nedan angående utrustningen ponnyn ska ha för att få tävla i monté.
Ponnyn är en shettis val. Han har aldrig startat i monté utan ska kvala.
- Vilken sadel ska man ha?
- Kan man ha travhuvudlag med vanliga tyglar?
- Måste man ha brösta el förbygel?
- Krävs de några speciella skydd på hästens ben?
- Är det ett måste med check?
Jag har tänkt att använda en syntetsadel som är lätt och passar fint på hans rygg. Med svanskappa. Vanliga stigläder och säkerhetsstigbyglar ( ej såkallade säkerhetsstigbyglar med gummisnodd).Brösta eller förgygel om det är ett måste!? Travhuvudlag med vanliga tyglar. Eller är det lag på stegtyglar!?Tror ni att denna utrustning räcker och är okej!?
Tacksam för svar!
/Jullan

1. Man kan ha en vanlig allroundsadel, men det finns bättre & lättare modeller, tex. galoppsadlar.
2. Man använder ett vanligt travhuvudlag och man får ha vanliga tyglar.
3. Ja, man måste ha brösta el förbygel, som i travet.
4. Man behöver inte ha några skydd, som i travet.
5. Man behöver inte ha check, som i travet.
Hejsan!
Tack för svaren!
Men nr 4 i din lista…. att man inte behöver skydd som i travet!? Man behöver inte ha skydd i travet heller….

Nej, skydd behövs ju inte:) Har aldrig använt skydd på ponnier:) Finns ingenting som säger att man måste ha check heller,det är en valfri utrustingsdetalj.

Check är frivilligt, förutom vid autostart, då det tydligen är ett måste. Info under www.sptf.nu, sedan dokumentarkiv och sammanställning av montéregler! 

Vad jag har förstått så är endast säkerhetsstigbyglar med båge godkända.
#6 ja det enda jag vet är att gummisnodd inte är gdk. Men det är ju lite konstigt om det bara skulle gälla "båge-byglar"! Själv har jag quick-aout, den yttre sidan lossnar vid onormal belastning och tryck! Det borde ju vara det säkraset!?

Var lanske lite otydlig, jag menade att man inte behöver ha check eller skydd, som man inte heller behöver i vanliga travet ;)

1. villken sadel som helst bara man klarar vikten 
2. Man kan ha ett vanligt träns eller kör huvudlaget
3. Man måste ha brösta eller förbygel samt ryggstycke
4. Det är inget måste med skydd
5. Man måste inte ha check
Måste man verkligen ha brösta/förbygel? Isåfall är det en ny regel, för det behövde man inte förut.

#11 Jodå, den regeln har "alltid" funnits, men det brukar sällan vara någon som säger till om man inte har det…
Vad det gäller stigbyglar så måste man ha säkerhetsstigbyglar, men inte dom med snodd. Det står ingenting om att man inte får ha dom som hela sidan lossnar på, vilket jag tolkar som att man får ha dom alltså!
#6 Dem är väl oxå godkända.

Men #1 I storhäst monté måste man ha check i auto! Och man MÅSTE ha stegtygar eller dubbla vanliga tyglar! Men jag vet inte om det är samma för ponnys.. Men Det skulle ju va bra att veta!

#16 Tycker nog att de borde vara ett måste på check även för ponnysarna i auto… eller är de de? för isf såg jag ett Undantag igår på Jägersro :P
#17 För i norge tror jag att det inte är det är ett måste.. Men Det hände ju en olycka med en som red ochhästen började skena.. Och den "skenade" under bilen och hon gängde sej fasst i bilen och så! Men första året monté började i sverige på storahästar så var det ett autolopp, och då var det en som "skenade" under vingen! För ponnysar kan ju lika väl göra samma sak!

#18, ja precis, enklare för en ponny och gena under än ett varmblod ju :P
#19 Jaa! dom är ju mindre! Men det är nog att man måste ha check!
Hehe, Arnold stack under vingen i sprintermästaren med syrran. (var nog i provstarten) Fast han hade käk :P
Okej! men var deen typ lång?
#22 va ditt inlägg till mig?
#23 Japp!
Okey :P
Nää han hade inte långt käk. vet inte varför han gjorde det, ngt ryck som han fick..hehe..det va bara för syrran att luta sig bakåt..allt gick iaf bra! :)
Okej! det var ju tur.. hehe..