J*kla moppar...
Efter flera dagars regn och mulet fick vi äntligen sol och värme!
Men med solen kommer även "småbarnen" ut på sina moppar….
Jag var ute och körde Juppe idag (som så många andra dagar..), och idag skulle han då gå 3 st 1 kilometers intervaller. Han var slö som bara den idag (första gången på år och dar!) men han travde ändå på hyffsat, MEN i kurvan (vi har en kurva under kilometersträckan) kommer det två pojkar i min ålder på sina moppar. Dom där mopparna går ju inte särskilt fort, trots allt, men dom körde drygt 40 ändå och när dom kör förbi Juppe SLADDAR dom så det skvätter grus på Juppe och mig, sen TUTAR dom sådär 3 gånger var!
Juppe som aldrig blivit skrämd för något fordon under de åren jag haft honom (men då har fordnonen som vi möter på visat respekt!), slänger sig mot diket, (som är ganska djupt och dessutom ligger det en hel del skräp där)och jag håller på att flyga ur vagnen…. Men som tur är stannarhan kvar på själva vägen och jag blir kvar i vagnen…
Ungarna som körde mopparna skrattade som bara den, tills jag visade fingret och skrek "J*VLA IDIOT J*VLAR!" åt dom….
Min stackars Juppe blev verkligen skrämd av dom där..
Jag blir så ARG, tänk om jag hade åkt ut vagnen, då hade ju Juppe skenat iväg med hängande tömmar, och tänk om han åkte ner i diket och fastnade där? Han kunde ju ha gjort sig jätte illa!
Skulle jag fått tag på dom som körde skulle jag då slagit sönder dom där j*kla mopparna, för om man kör sådär ska dom inga moppar ha!
Har ni också råkat ut för något sånt här? Eller visar bilarna/corssarna/mopparna som passerar respekt?
Hej jag brukar möta ganska många moppar och bilar och så i skogen! Men dom brukar stanna och stänga av bilen/moppen/cross och allt annat! Fasst när vi flyttade hit så hade dom ingen respect alls! Dom började tuta gasa och sladda runt framför hästarna! Det är ju helt Sjukt! Men en gång fick en häst panik och började stegra sej (vi red) Och dom blev jätterädda för dom inte skulle få nån skit om vi hade blivit skadade! så vi skrek till som att dom skulle komma! och dom kom utan crossen och bad om förlåtelse.. Sen dess har alla typ stängt av Crossarna. och åkt iväg försiktigt.. Men sen en annan gång så kom det en bil typ i 70Km/h på en skogsväg.. Han såg inte mej och titt-ut så han fick Tvärnita Och var en meter ifrån att köra på titt-ut! Men sen så gick min låtsas pappa och sa att han skulle polisanmäla om han körde så fort (han hade inget körkort!) Så då slutade han me! Så Nu är det bra hoss oss!

Hatar Bilister å moppister osv osv:p
Jag var ute å Red Peter Niklas i jeppes stall åsso börjar jag skritta över vägen då kom en bil i hundra nittio och vägrade stanna:O men Niklas brydde ju sig inte som tur var :)
Tacka vet jag snabbjobb på banan med blodingarna ^^ finns inga bilar där iaf:P

här gåre i perioder ibland kör dom och då som galningar, över gården (har väg över gårn) så mamma har väl skällt på dom en del… men sen så kör dom inget alls ibland, dom kör väl sönder sakerna! men oftast stannar dom om man kommer me hästarna:)

Usch, jag hatar verkligen när man möter fordon som inte visar respekt eller någonting !! man blir så irriterad och ja, ja vet inte vad.. som du säger.. lust att sparka sönder deras fordon som dom åker på !
När jag var ute och körde Agazzi, så mötte jag på ett motorcykelsgäng, med typ 10 motorcyklar. Dom första körde förbi bakifrån ganska så snabbt, och då blev Agazzi hur rädd som helst. Han började resa sej i vagnen och bakom oss så var det stängsel, och bakom stängslet var det ett rätt så brant dike. Dom andra motorcyklarna saktade ner farten lite grann, men Agazzi var fortfarande jätte rädd. Han backa, vägrade gå framåt, reste sej och vi kom närmre diket.. dom fick aldrig tanken på att stänga av deras motorcyklar, utan bara gasade och ville förbi. Jag blev så irriterad så det inte va klokt !! samtidigt som man var rädd över att det skulle hända något. Jag sa till dom att köra förbi försiktigt, tack och lov förstog dom nog DÅ att hästen var rädd när dom stog bakom och gasade och att det var motorcyklar framför han.. så vi var så gott som omringad av motorcyklar. Allt gick bra tillslut, då Agazzi lugnade ner sej lite efter en stund. Men sen dess går det inte att få möte med en motorcykel när man kör han.
#3 Samma här.

jag vart hängande efter penny en gång när hon blev rädd för en moppe, fastnade tillslut i ett krondike o han som körde moppen stannade o bara kolla på mig när jag skrek åt han att hjälpa mig att komma upp ur diket, vagnen hade vält o vi satt helt enkelt fast. men han ba glodde o sa att han inte gilla hästar.. innerst inne tror jag han va skitskraj för dom… synd att man inte vågar erkänns för sig själv att man är rädd. men penny va riktigt ljudkänslig o hatar bilar/moppar/cyklar som kommer imot henne.. hon har blivit riktigt rädd nån gång av en cross som inte hade nån ljuddämpare… o dom låter ju riktigt mkt med ljuddämpare!
själv när jag kör moppe lr Enduro så stänger jag alltid av fall jag möter, men stänger också av när jag ska köra om så dom hinnder komma undan o så man kan smyga förbi.. man vet ju själv hur det är när folk inte bryr sig o bara gasar.

Fyy, Hur kan man bara göra sådär!? Sjuka idioter!
Jag har alldrig vart med om liknande.. alla visar respekt och kör in på vägkanten och stänger av moppen/crossen /liknande.. elelr.. en gång när ja gick på asfalten påväg till stallet efter en skogspromenad så kom de en gamal volvo med en jäädrigt ranglig släpkärra med järngrejjor på, han gasade på så inni ******* och varvade när han körde förbi mig, harry som alldrig blitt rädd hoppa ner i diket och börja gallopera, då peka ja finger å skrek "ta dig din jävla gubbjävel" svinhögt.. hihi ^^

Nee dom tykte amandah va så snygg, såå dom var ju tvungen att visa upp sig lite fatta ni väl ;)

Jo tack…det där känner man igen…Har själv ett russ som bara skakar av räddsla när han hör ljudet från en moped eller fyrhjuling!
Brukar möta en kille som åker runt på en ful fjantig moppe som går som SATAN! En gång så red jag på en skogsstig och han kom i 50 knyck igenom skogen, min häst slängde runt och skenade hem i full galopp, han som körde moppen såg hur min häst reagerade men stannade inte alls.
Idag mötte jag honom igen, nu red jag min trygga shettisdam och idag passade det tydligen att stanna, han stannade och stängde till och med av mopeden, tänkte först skälla ut honom för senast men jag tackade i stället och sa att det var snällt att han stannade och stängde av, tror man tjänar mer på det i längden att visa sin uppskattning när dem stannar i stället för att reta upp dem ännu mer och inbjuda dem till att fortsätta.
För många år sedan så höll jag och min kompis på att råka riktigt illa ut när vi var ute och red, och då var det en bil med en VUXEN KARL bakom ratten, då var jag och min kompis inte äldre än 11-13 år gammla och var ute själva.
Min kompis hade hoppat av sin shettis för att rätta till ett av benskydden på min häst, vi stod lite halvt ute i vägen och bilen kom i full fart, men vi antog att han skulle sakta ner när han närmade sig oss, men vi hade fel, det slutade i stället med att vi fick slänga oss ner i diket för att inte bli påkörda!
Den karln hälsar jag fortfarande inte på även om det nu är 5 år sedan det här hände!

#9 Att det finns sånna idioter…
#8, HAHA, om jag var snygg idag… x) Jag hade min "jättefina" typ urtvättade Diva-tshirt, å morsan mjukisbyxor (som är vääääldans myckt för stora) och håret typ fett fult uppsatt i en svans.. x) Sen va jag smutsig också!
Fyfan, sååå glamouröst är det inte med hästar ;)

Tyvärr är det allt för många "idioter" ute på vägarna, många vet inte hur dom ska reagera när dom möter hästar. Dom vet inte om dom ska stanna eller bara köra. Okunskap kallas det! Och för oss är det rent suntförnyfft om vad man ska göra men tyvärr har ju inte alla det.
Kan själv dra ett exempel då jag igår mötte en bil med kallblods unghästen… var ute och tuffa och allt var lugnt. Möter bilen som stannar, vi skrittar sakta fram, min dam tyckte bilen var lite läskig och började trippa lite lätt och tittar på bilen. Då gasar bilen iväg med en rivstart, precis som att han var rädd att hon skulle hoppa på bilen och han skulle få en repa eller nåt…. Och det gjorde ju allt mycket bättre, eller inte. Som tur va lugna hon sej eller en liten rusch iväg och vi fortsatte sakta våra tur. Men gudarna vet vad som kan hända!
Som sagt folk vet inte hur dom ska bete sej när dom möter en häst och hos oss har faktist "ungdommarna" på moppe bättre förnyfft än "50-åringa" gubbarna i bil!
Vanligvis brukar faktiskt bilarna/mopparna/crossarna ha en himla respekt för hästarna.
En gång stannade en kille på en typ värsting-cross och tog av sig hjälmen, å han sa att hästarna brukar lugna ner sig när dom ser människan. Snacka om schyst kille!

Åhh gillar inte heller moppar här finns det ju många och de flesta är vråltrimmade så dom går väl mellan 70-90km/h och sen så brukar dom sakta ned vid hästen och gasa och gasa och vill att hästen skall bli rädd men mina hästar är så pass vana vid brorsans cross moppe att de inte blir rädda när andra moppar försöker skrämma dem, moppeförarna ser alltid förvånade ut när mina pållar inte blir rädda för deras moppar =D Bilarna här är också helt knäppa och det är 90 här utför men dom flesta kör nog upp mot 110 =S dom tar heller ingen hänsyn till hästar på vägen och är fullständigt galna =S Mötte en stor traktor med dubbla hjul på när jag körde Sippan då kom det en galning och trängde sig imellan Sippan och traktorn, Sippan som inte är rädd för nått stannade bara och riktigt fånstirrade men skulle man ha haft en häst som är lite rädd hade det kunnat gått galet =S

Haha, igår när jag körde Golf mötte jag en bil som körde fort, och så knäppte dom kort på oss när dom körde förbi. Mysko :O

å Igår när ja körde harry kom de ett gäng mc-snubbar säkert 10-15st, alla stannade och stängde av deras mc.. :) Ena gubben" gick av och kom fam å börja babbla om va söt han va.. :) Kuul!! Vissa människor är verkligen värda att beundras!
#15 Papparazzi! haha
Haha, det där med fotografering är gansk kul ^^
En gång kom en stor finlänsk buss ner från berget, jag gissar att det var en turistbuss, när jag var ute och körde Juppe. Den hade mörka rutor, och man såg hur det började blixtra av kameror från bussen!
Så nu finns säkert Juppe och jag med i en del finska pensionärers fotogallerier ^^x)

#18 haha :) Fränt ;)

var ute & körde orver förra sommaren , kommer det ett gäng med typ japaner som åker bredvid med deras bil å så drar dom fram en filmkamera å åker bredvid å filmar i typ 5 minuter . å jag ba satt där å typ log & dom vinka å verka asglada xD

Vårat varmblod blev påkörd bakifrån när vi var ute och red, av en bil som inte saktade in någonting. Allt hände i en uppförsbacke, hon såg att det kom en bil framifrån i full fart och mamma som red trodde att bilen skulle sakta in så hon gick på sidan. Men nejdå, han lättade inte på gasen någonting så hästen tvärkastade runt när han kom närmare, hon blev rädd, och det var tur, hade hon vänt någon sekund senare så hade bilen kört över frambena på henne. Som TUR var så gick allting bra, det tog ganska långt upp på henne, den enda som blev var att svansen var full i glasplitter fast hon blev svullen i bakpariet, men inga större skador. Därimot bilistens bil blev det värre med, hela framdörren gick knappt att öppna och lyserna på bilen gick sönder. Sedan dess har den hästen aldrig litat på en bil igen, hon är rädd för att möta dom.

#13 va han snygg ?

På Bodentravet efter Lilla top of europe trot kom en gubbe fram å ville ta en bild:p hahahah;p jag som älskar att vara med på kort tackade självklart ja ;P

Som 2 åring blev min shettis Skärgårdens Glans jagad av 2 moppar när förra ägaren körde honom. Först kom de från varsitt håll och trängde in dem emellan, och sedan jagade de dem och tutade och tjoade, så han va livrädd för moppar ett tag men det börjar bli bättre NU, efter ca 5-6 år!! Fy f**n de tänker inte ett dugg på hästarna,!! Usch…. Moppe kan man köra men då ska man köra LUGNT, iaf när man kommer och SER att hästarna skyggar…. !!
#22, haha, JENN! Han va för gammal för du iaf! x)