Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 2400 ggr
ginher
2013-04-02 19:07
0

spatt

måste bara fråga lite om spatt.

Har inga som helst erfarenheter om det, går det att tävla ponnyn med det?

går det att förebygga mm? :)

giffan
2013-04-02 19:27
0

MIn erfarenhet är att i tidigt stadie kan man använda hästen helt. Men med tiden kommer den bli halt och få svårt att röra sig ordentlig.

Jag är ingen expert på det, men haft/sett några med spatt då jag jobbade på ridskola.

Troligen kommer spatt av överansträngning eller och exteriörfel. Och det är en kronisk ledinflamation och det blir gärna pålagringar i den nedre delen av hasen,sk spatt knölar.

Vad jag förstått går det inte att bota, men man kan göra lite olika saker för att undvika, ex se till att den unga hästen får ordentligt med mineraler och försöka avla exteriört korrekta hästar

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ginher
2013-04-02 19:33
0

mm de är lite sånt jag med har läst.

lite spännande å höra om någon har haft egen häst som haft spatt å så :)

då de inte verkar förekomma så mkt inom ponnytravet? jag vet itne men inte hört speciellt många fall om det.

VeronicaP
2013-04-02 20:37
0

De beror faktiskt helt och hållet på hur spatten ser ut , vet hästar som har tävlat länge med spatt inom ridsporten och blivit gamla

Spatt kan komma pga skada och inte bara extriöra fel eller överansträngningar.

Fick själv avliva en häst som fick spatt efter en skada. Vilket hade kanske kunnat räddats om de hade upptäckt skadan direkt (röntgat) hela benen i ställer för bara kotor och spruta . Hade jag haft hästen hemma så hade de inte fått spruta kotorna utan att röntgat hela benen.

Emmelie93
2013-04-02 22:25
1

Vi har en shettis som har spatt. Han har vi BoT hasskydd på under natten. Och försöker köra honom på förmiddagen så det inte har gått för många timmar sedan han hade skyddet :) Sedan tror jag att ju längre man har skyddet på så blir det bättre o bättre. Under den knappa månaden vi har haft skyddet så har det gjort en enorm skillnad! Innan vi köpte skyddet så fick han startförbud för att han gick lite orent. Men nu går han som en klocka o man märker knappt av att han har spatt :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Tusen
2013-04-02 23:02
0

Vår shettis har spatt (mycket utvecklad spatt) och har förmodligen tävlat  med det under större delen av sin ponnytravkarriär. Han har trots detta tävlat i SM-klass och bl.a. vunnit Monté-SM två gånger. Så nog kan de leva med det alltid. Han är idag 24 år och för två somrar sedan blev han blockhalt men redan dagen efter var han bättre och efter en vecka var han precis som vanligt.

Viktigt för spatthästar är dock att de får röra på sig ordentligt varje dag. Det gör att de håller spatten "i ordning."
Allra bäst för spatthästar är att de får gå på lösdrift året runt. det har vår fått göra även då han tävlade.

giffan
2013-04-02 23:29
0

Jag tror det är väldigt individuellt hur spatten utvecklas. Min häst hade det nog i många år, och gick på ridlektioner i kombination med vanlig träning samt tävling utan att vi visste om det. Sen en dag blev han bara sämre och sämre. Där hjälpte inget tyvärr.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
2013-04-03 01:21
0

Utläkt spatt brukar kunna göra att hästen mår hyffsat. Aktiv spatt är mycket värre och kan ge väldigt halta hästar. När spatten stagnerat kan den, om man har otur,stanna i ett skadat läge och eftersom spatt inte kan läka så blir då hästen kroniskt halt. :(