Monte fråga, stigläder
Hej! :) Jag har en Zilco montesadel och jag är ca 160 cm lång. Hur långa stigläder tror ni jag ska ha när jag rider monte? Jag vill ha benen i en 90 graders vinkel. Ska jag ha 75 cm, 91,5 cm, eller 107 cm? När dom skriver att dom är 91,5 cm, antar jag att det är den totala längden (från en änden till andra). Alltså blir ju stiglädren hälften så långa när dom kommer på sadeln? (ca 45 cm) Eller har jag fel? Låter 45 cm långt? :) Skulle vara jättesnällt med svar, blir väldigt tacksam för tips :) //Elsa
Det går ju faktiskt att korta lädren, de har flera hål precis som vanliga läder. Jag är 163 lång och jag tror att jag hade deras 91 cm läder. Nu har jag däremot bytt till ett par andra…
Jag skulle tro att det är bättre att ta ett par som är lite längre än vad du tror att du behöver. Det är svårare om de är för korta…
#1 Okej, för jag tänkte nämligen beställa, men då beställer jag nog 91 cm :) När du hade de stiglädren som var 91 cm, kunde du korta dom så mycket så att benen var i 90 gradera vinkel? Men kunde du även länga dom lite då? :) Tack för tipset! :D
#3 Okej, tack så mycket för hjälpen! :D Då blir det nog ett par som är 91 cm. Och som du säger, det är ju enklare och göra några extrahål än att dom blir för korta :) Tack! :D :D