Skador
Hej! Har ett russ som väldigt ofta är skadad.. Blev bara 3 starter förra säsongen och 9 eller tio starter totalt.. Och det är kotor och hovleder fram som ställer till det.. Nu ger vi henne en chans till så tänkte om det är någon här som har tips på kanske skor och behandlingar som kan vara till hjälp, vore hur snällt som helst.

Tänk efter hur ni tränar henne ?
Tycker en av de viktigaste faktorerna att hitta felet på varför hon blir halt är de någon som har utrett det eg ? eller är hon bara sprutad mm ?
#1 förra sommaren så gick vi igenom hela hästen och kom till slut fram till att det var en blödning i ett ligament i sesamkotbenet. Stog i 5 månader och nu har hon tränats sen december/januari men inte särskilt hårt och inte gjort något snabbjobb.. Så tycker det är så konstigt att hon inte håller för den träningen.. Men hon är ganska ful i framstället så kan vara det som ställer till det också.. Nu kär jag mest långa sträckor på uppåt en mil i högre joggintempo 4-5 ggr i veckan.

Underlaget hur är det när du kör? Hur är hon skodd? Jobbar du hästen så att hon arbetar under sig istället för att gå på bogarna? Jag skulle i ditt fall dra ner till ett lägre tempo till att börja med och kortare sträcka. Att sätta igång en häst efter lång vila och skada är inte som en igångsättning efter vintern… 3 månaders träning för att återuppbygga senor och leder är ingen tid alls tycker jag. Skynda långsamt efter en sån skada på lagom mjuka underlag. Och var alltid noga med minst 20 min skritt/sakta jogg i början på varje träningspass, det är tiden det tar för ligament och senor att bli varma. Alltid använda ett bra liniment efter varje träningspass och sen kanske ge gurkmeja i maten, det är bra för senor och leder.

Jobba hästen i form så den bär sig är ett bra tips.
Variera med tömkörning på volt, gymnastisera hästen så den blir mjuk och smidig. Vi rider western med våra, utmärkt träning även för travponnier. Köra rakt fram utan krav annat än att hästen ska kuta på gör lätt att de inte använder bakdelen utan framdelen vilket gör att de blir överansträngda.
Vi jobbar dressyr även i vagn, och kör utan käk för att hästarna ska bära sig själva och inte leka klädgalgar och hänga ner i käken/bettet så man behöver spännband för att hålla dem. Får man hästen att trampa under sig så avlastas frambenen, men det tar tid att lära och muskla om en häst!