Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 3299 ggr
divansson
0

Stukning/Vrickning!?

Igår kväll när jag ledde in Latitud (varmblod) i stallet så gick han normalt, sen vände jag runt han och rätt som det var kunde han inte enns så på benet. Tror han har vrickat sig. Men hur gör man för att dte ska läka" så snabbt som möjligt? Vet att man ska gå mycket, gjorde det idag och igår kväll. men det känns inget vidare när han knappt kan gå på benet.. Har läst att man inte ska till veteriären då de ger hästen en spruta så de inte känner av vrickningen så att de tror de är friska och springer i hagen och gör det hela än värre.. Men vet ni nått annat sätt? Hade på Liniment igår också, tror det sitter vid kotan, hasen eller uppe vid knäet. Men det är nog säkert kotan. Sinkbandage, finkar det??  Han reagerar inte om man rör vid benet, då står han bara och gäspar och tycker det inte är spec obehagligt.. :P Vet att inte vbl hör hemma i ponnytrav.ifokus.. Men i nödfall då?

Tack på förhand!

Trav_
0

Du kan ju klämma på senan/ böja kotan o se vart han reagerar, Det jag skulle göra är att lägga på ett värmande liniment som är bra till omslag. Så linar du han på benet! Det borde lindra så att det försvinner lättare.  Blir det ine bättre inom max en vecka borde ni kolla upp han för det kan hända att det blev nå annat än en vrickning.