Man blir nästan rädd...
…av hur fort många kör när de kör med hästsläp efter bil! Man FÅR INTE köra snabbare än 80 med släp, men det är allt för ofta man ser ekipage som kör på tok för fort. Hem från tävlingar blir vi ofta omkörda av hästtransporter.
Mina bekanta var med om en skräckupplevelse för ett antal år sedan, påväg till en travtävling fick de kast på bilen, och bil och släp skjälpte. Förmodligen hade hästarna rört på sig i släpet, samtidigt som de körde lite för fort i en nedförsbacke.
Idag körde vi 90 med personbil, ekipaget framför oss hade hästsläp och drog ifrån oss massor! Fattar inte hur folk tänker ibland…

ojj är det 80 vi har alltid kört 70 eller mindre…
Joo det är galet vad vissa kör fort det är ju faktiskt inte så svårt att just transporten välter =(
Huvva… ;s Har också sett skräckexempel… Typ folk som drar på i sådär 110…
Som tur är har jag min morfar som kör hästtransporten, han är gammal polis och kör inte en kilometer över 90!
Hästarna får mycket behagliga resor iaf :)
ja huvva! vi har blivit omkörda då vi har legat runt 90 oxå.. även av Hästfinkor och släpvagnar
vi brukar ligga i ca. 80-90 och inge fortare.. om man måste köra så fort kan man väl åka lite tidigare istället så man slipper stressköra? man är väl ändå rädd om hästarna man har i transporten ? :) Jag är då de!

Vi håller runt 80-90 hela tiden så nära 80 som möjligt.. Fattar inte hur folk kan köra uppåt 100-110 med släp med levande varelser i.. sjuukt!

Varför ens köra 90…? :S
Men man får väl köra 90 med släp nu? Nya regler el har jag fel?
man får bara köra 80.. men det händer ibland att man kör 90.. men inte snabbare

nya regler det är 90 som gäller.. är det senaste jag hört iaf..
//Mickan

Min mor kör inte en km/h över 85, det vill jag lova er xD Försiktigare chaffis finns knappe! :P

hm jg kör nog mest i 90 om jag ska erkänna och kan tom ligga i 95 är en sådan där syndare jag . Men kör jag med hästlastbilen så ligger jag ju som en vanlig trafikant , alltså håller de hastigheterna som finns på vägen…
Inte är det väl 90 km , det ändrades ju för några år sen till 80 km.

Pappa brukar ligga runt 80-90!

Se bifogat för regler…

#0 fy vad hemskt…
Men det värsta är när folk bromsar aldeles för kraftigt! eller svänger för snävt och kör allmänt rycktigt!
Det är mycket värre för hästen än om man kör i 90 på en bra 110 väg. (om man har boggi det vill säga)
då vi var o hämtade luddan i umeå, så vart vi omkörda av en husbil.. dom körde jävligt nära. knappt man fick i mellan ett finger på sido spegeln :S så nära var dom! + så tutade dom, då dom var jämnsides med transporten. hela bilen gungade till för oss då luddan hoppade till =/

Kan ju tillägga att de som råkade ut för olyckan hade ett nytt Star Trailer-släp med boggie.

Det som är ganska bra med våran då är att den börjar veja när man kommer upp i 70 tror jag så snabbare går inte o köra :)
Jag brukar hålla mig till att köra i 80-85 men brukar komma upp i 90 i nerförsbackar. Brukar också öka farten lite innan uppförsbackar så man kommer upp ;)
kan ju säga att när vi skulle köra om ett släp ( bilen framför släpet var en jätteliten vek bil ) så låg dom och pressa i 130 när vi var jämsides för att vi inte skulle kunna köra om, så vi backade tillbaka .. det kallar jag galning ..
#17 NEJ, det är verkligen inte bra om ekipaget börjar svaja över 70 km/h. Då måste Ni se över hur ni lastar släpet!! Det är JÄTTEFARLIGT att det börjar svaja, risken att man kör "åt pipan", att det går "åt skogen" är STOR!
Man måste lasta släpet så att det blir balans över hjulaxeln, att det blir lagom mycket last framför och bakom släpet. Det är chaufförens ansvar att detta görs på ett bra sätt!
Min gissning är att NI hänger vagnen bak på släpet och har ponnyer som gärna ställer sig bakom bommen. Då blir det för lite tryck på dragkulan och obalans i släpet! I detta fall - fixa en anordning så att ni kan hänga vagnen fram på släpet i stället och se om det inte blir bättre!
PS: Jag råkar faktiskt vara yrkeschaffis, därav mina kunskaper i detta ämne!
#1 Före 1995 var det 70 som var maxhastighet för bil med släp bakom, detta ändrades 1995 så nu är det max 80 som gäller.
Men jag ser dagligen - nu i husvagnssäsongen - exempel på förare som uppenbarligen missat denna förändring. Senast igår satt jag bakom ett husvagnsekipage genom hela Blekinge, som körde mellan 60-70 km/h. Eftersom jag kör lastbil och igår var ganska tungt lastad så hade jag inte en chans att köra om dem någonstans. (man får köra 80 med lastbil också…)