Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 705 ggr
stuteriess
0

Åldersgränsen.....

Vad tycker ni ungdomar om att åldersgränsen skall vara 16 år för att få köra på "stora travet" på Gotland?

wilson
0

Inge vidare alls för sporten här nere, man glömmer en ganska viktig bit, vi har INGA grannbanor utan båtresa vilket gör att vi får se till de kuskar/hästar vi har här på ön för att få ihop lopp, men åldersgränser hjälper det ju inte riktigt till att få fulla lopp!!Alla kuskar behövs!!!

Boode
0

Det är riktigt uselt !

AnnaLundin
0

Jag kan iofs förstå tanken bakom åldersgränsen eftersom det ändå är totospel i dessa lopp - om jag fattat saken rätt. Men nog sjutton är det trist med en såpass hög under åldersgräns, ffa när jag kanske snarare skulle förespråka en lägre maxålder för B-ponnykuskar… (Men just DET är en helt annan diskussion - som vi iofs redan haft här men det lär nog dryftas fler gånger…)

amandahandersson
0

Jag tycker det suger!!! inte för att jag kör på Gotland - men nog vet jag i alla fall att det finns massor av kuskar under 16!

Om det nu är för toton:s skull, kan man inte skippa toto på ponnylopp istället? Så mycket pengar rör det väll sig inte om?

AK47Kalashnikov
0

Här har nog SPTF och STC låtit ålder gå framför erfarenhet. Tycker att det är katastrof! Några av Gotlands bästa kuskar är under 16!

VeronicaP
0

Tycker det är jättedåligt , det har väl varit Toto spel på de loppen alltid där i alla år så vad är skillnaden helt pllötsligt???

primusa
0

Nu är jag ingen ungdom men jag tycker till ändå. För det första är det väldigt skumt att STC efter 50 år helt plötsligt kommer på (?) att russtotolopp körs med russkuskar under 16 år på Skrubbs. Hur har det gått till? Vem av pärmbärarna har slagit  till? Det är någonting som borde undersökas. För det andra har STC själva i 50 år skapat ett prejudikat, så i princip skjuter STC sig självt i foten. Det är en ren pseudo-fråga och självklart borde det vara som det alltid har varit på Skrubbs.

JennyBrunzell
0

Det här är så dåligt. Det finns många kuskar under 16 år som är riktiga talanger emot många över 16 år. Dem verkar bara ändra på saker hela tiden för att få mer och mer makt. Låt det vara som det alltid har vart istället!

ChristinaL
0

Det är en sanning med modifikation att det inte längre ska vara tillåtet för kuskar under 16 år att tävla. Det är endast vid totospel som det inte ska vara tillåtet. Det är ju fortfarande tillåtet, att tävla precis som hela övriga Sverige alltid har gjort, utan totospel.

Jag tycker inte det är särskilt etiskt alls att spela toto på barn. Vad tycker ni?

amandahandersson
0

Egentligen borde vi bara dissa SPTF, de kanske går å hitta på någe nytt? De måttet SPTF håller nu gör det inte värt att tävla PONNYtrav.

primusa
0

#9 Det var väl det som var poängen med frågan i denna tråd. Självklart kan Skrubbs ordna s.k. insprängda lopp med stora travet utan toto, men varför skall de bryta en tradition som funnits i 50 år och godkänts av STC och Statens lotterikommission (som utfärdar speltillstånden) lika länge? Och ni andra, blanda inte in SPTF i denna fråga, här är ponnytravförbundet bara en bricka i spelet, styrelsen sitter med bakbundna händer och en pistol mot pannan…

primusa
0

Det kanske är läge för en förklaring, det är ju inte säkert att alla känner till läget, men:

På Visbytravet har russloppen alltid ingått som ett vanligt lopp i tävlingsdagarna, precis som vilket kallblodslopp som helst på våra norrlandsbanor. Det har aldrig varit fråga om några s.k. insprängda lopp, eller lopp som gått ett par timmar innan första varmblodsstart.

ChristinaL
0

#12 Det är alldeles riktigt att Visby har under många många år kört dessa russlopp som "riktiga" travlopp, fast med ponny. Nu har dock STC och ATG satt en åldersgräns för vilka kuskar som får köra dessa lopp. Och jag förstår att det känns jätte tråkigt för alla som tävlar på Visby, då man har fått köra under lååång tid.

Nu får istället hela Sverige chansen att köra samma typ av lopp för ponny, men kravet är att kuskarna ska vara (eller fylla innevarande år) 16 år.

Undantaget är mästerskapslopp.

Vad är det som har hänt, varför ska det ändras nu? Är frågor som många ställer sig. Jo, debatten i samhället om prispengar och spel på barn har ökat. Detta har resulterat i att inom ridsporten har man tagit bort prispengar för barn, fr.o.m 2007. Naturligtvis har även ponnytravet blivit hårt ansatt av staten, press och media. Varför kör man om prispengar inom vår sport? STC har som ni förstår också blivit hårt pressade i denna fråga. Och det är nog den största anledningen till varför denna ändring kommer.

primusa
0

#13 Poängen i den här kråksången är att varje enskild bana varje år ansöker om speltillstånd. Och Visby har haft detta speltillstånd med dispens i 50 år. Inte för att köra russlopp utan för att köra russlopp med totalisatorspel på hästar (inte på barn). Solvalla och andra banor har aldrig haft denna dispens men borde naturligtvis få den om frågan skulle komma upp. Jag hävdar nämligen med en dåres envishet att det finns prejudikat hos STC. Att sedan Svenska Ridsportförbundet drar öronen åt sig i frågan om prispengar har inte ett dugg med detta att göra. SRF tillhör Riksidrottsförbundet (tillsammans med drygt 60 andra sporter) och i den organisationen ingår INTE STC eller ponnytravsporten. Vi inom travet sköter oss helt utan inblandning från övriga idrottssverige. Sedan skulle åtminstone jag vilja att du utvecklar ditt uttalande "ponnytravet blivit hårt ansatt av staten, press och media" och förklara varför vi andra "förstår att STC blivit hårt pressat i denna fråga".

ChristinaL
0

#14 Vad jag menade är att om Ridsporten blivit pressade i denna fråga, så varför skulle inte Ponnytravet och STC (som medverkar) bli det?
Vad skulle göra oss så unika, att inte bla. pressen ifrågasätter även vår utdelning av prispengar och totospel på barn?
Det var vad jag menade med "…förstår att STC blivit hårt pressade i denna fråga"

Teja-Bea
0

Jag har endast hört ett argument till varför det skall vara bra med 16-års åldersgräns i totoloppen. Det skulle då vara för att vissa barn (under 16 år) kan känna press av att någon spelar pengar på att deras häst ska vinna.

Jag jämför med mig själv och säget att jag skulle bli glad om någon spelade på min häst, men jag skulle ändå inte känna pressen att jag måste vinna för deras skull! Jag, och vad jag tror många andra duktiga kuskar runt om i landet gör, körr för bästa möjliga placering (enligt reglementet) oavsett om någon spelar eller inte!

Jag skulle som yngre kusk (under 16 år) isåfall känna större press av att inte få tävla den ponny som jag annars tränar och får tävla i andra lopp!!

Det är synd att ålder ska gå före komptetens….

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

primusa
0

#15 Det unika är (förutom att vi i egentlig mening inte tillhör idrottsfamiljen i Sverige) t.ex. att följande situation skulle kunna inträffa. På Boden körs ett kallblodslopp med 15 startande hästar och ingen av kuskarna är äldre än 21 år. Förstapris: 30.000:-. Omsättning på toton: 44.612:-. Samma dag körs ett russlopp på Skrubbs med 15 startande och ingen av kuskarna är yngre än 21 år. Förstapris: 2.000:-. Omsättning på toton: 11.431:-. Varför skulle någon ifrågasätta detta? Dessutom: journalisterna på Gotland har levt med förhållandet i 50 år och haft chansen att ställa STC mot väggen men "inte tagit den".

ChristinaL
0

#17 Jag pratar inte om journaliserna på Gotland. För alla där är det en självklarhet med dessa ponnylopp. Dom har ju alltid funnits. Jag pratar om media i vår huvudstad. STC har blivit "ställd mot väggen" under 2006. Övriga Sverige har inte fått köra totolopp överhuvudtaget de sista åren. Det har funnits beslut på detta från STCs håll de senaste åren. Det är endast Gotland/Visby som har fått dispens. Fr.o.m 2007 får även övriga Sverige samma chans, dock med åldersgräns på 16 år (eller rättare sagt det kalenderår kusken fyller 16 år). Både ett fall (för Visby) och ett lyft (för övriga Sverige).

I en dabatt här vill folk inte liknas vid stora travet, "Det är ju ponnytrav vi håller på med…osv.", och i en debatt som denna så är det självklart pga. gamla traditioner att ponnytravet ska jämställas med stora travet……    hmmm. Inget illa ment, men jag tycker det rimmar illa.

ruter
0

Min gissning är att det inte kommer att köras lika många ponnylopp på Gotland f.o.m.2007 tillsammans med det stora travet. Vad jag vet har man kört ponnylopp med totalisator sedan invigningen av travbanan 1948. Tyvärr har någon klåfingring tjänsteman/kvinna på STC kommit på denna mörka idé att höja åldersgränsen till 16år från 12 år. Det har fungerat mycket bra i 58 år att köra på detta sätt. Nu är det tyvärr slut med "baggarna" tillsammans med stortravet på Skrubbs. GRTK har inte körsvenner från 16 år att det räcker att fylla ett helt fält med 15 ponnyer, därav dödstöten på russtravet tillsammans med det stora. OBS! Det har inte funnits några klagomål från varken finansdepartemenetet som ger STC totalisatortillstånd eller Statens Lotterinspektion i Strängnäs som ser till att totalisatortillståndet efterlevs på bästa sätt. Detta är ett beslut som STC själva taget, tyvärr kommer det att sluta med negativa konsekvenser för ponnytravet på Gotland. En tradition på 58 år är numera bruten av enskild Medarbetare på STC.

ChristinaL
0

Vet att när det var på förslag att sänka distanserna på SM:et så skrev Visbytravet en skrivelse där man motsade sig detta.

Hur har Visbytravet agerat i detta ärende? Någon som vet?

hannibal-roll
0

Jag tycker att erfarenhet borde gå före ålder!

ChristinaL
0

#21 Jag tror att det kommer att bli väldigt kontroversiellt om man ska tala om vem som har erfarenhet och vem som inte har det.

Vi kan ju ha två 12 åringar som har kört lika många år, den ena kör fler lopp/år än den andra, men den som kör mer är lite omogen för sin ålder. Hur ska man då kunna tala om, och framför allt vem ska göra det, vem som får köra och vem som inte får det?

AK47Kalashnikov
0

#22 För x antal år sedan så stod det att läsa i stc's reglemente att man skulle ha kört x antal lopp för att få delta i en tävling sanktionerad av stc. Tycker det verkar mer rättvist än en åldersgräns. Nu kan jag dock inte minnas vilket år det reglementet gällde, eller exakt vad som stod! =D

ChristinaL
0

#4 och #19 Ni skriver att det finns många kuskar under 16 år, samt att nu blir det inga lopp på Visby då det inte finns hästar att fylla fälten med, pga. bristen på kuskar.

Som upplysning vill jag då berätta hur det egentligen ser ut på Gotland.

2006 startade 53 visbykuskar i totlopp, 10 av dessa är födda 1992 eller senare.
Tillsammans tränar dessa 43 kuskar (som är startberättigade i totolopp 2007) 79 hästar, vilket kan jämföras med två normalstora travbanor på fastlandet.
Av de 10 kuskar som inte får köra totlopp 2007 är 5 st födda 1992 och behöver alltså "bara" vänta tills 2008 för att få köra totlopp. De tränar tillsammans 12 hästar.

Kontentan av detta blir då att det finns 43 kuskar som får starta 79 st. hästar under 2007. Jag kan då inte tänka mig att man inte fyller ett insprängt lopp då det finns så många att välja på.

Mvh Christina

amandahandersson
0

Statistik är inte alltid det segrande momentet, vi vill tävla även om vi är under 16.

Stå på er Gotland!!!!

ChristinaL
0

#25 Utan statistiken skulle vi inte kunna skriva propositioner överhuvudtaget. Då skulle det vara som att spela på lotto. Förhoppningsvis kommer någon med…..

Utan statistiken skulle vi inte kunna se hur vår sport utvecklas, mer eller mindre hästar/kuskar. Det skulle bli svårt att göra beräkningar på vart vi ska satsa pengar, om vi inte har statistik.

Statistiken är med andra ord grunden för vår verksamhet.
Och så fungerar det i hela samhället. Utan en marknadsundersökning/statistik kan vi inte få en långsiktig planering.

Ni kommer att få tävla även om ni är under 16 år, dock ej i totolopp.
Vi uppe i Boden, kommer inte att kunna köra något totolopp insprängt överhuvudtaget under 2007. För vi har inte tillräckligt med kuskar över 15 år. Men det kommer säkert att gå om nåt år.

amandahandersson
0

Shit i toton - ponnytrav e på skoj!

Är det någonting som funkat dåligt på Gotland - eller vad?

Nej, det är VI som kör ponnytrav - inte styrelsen och framför allt inte STC som inte verkar fatta att en shettis är lika stor som ett varmblods ben… *SUCK*

ChristinaL
0

#27 Nu är det inte styrelsen som fattat detta beslut. Det är STC som kört dessa lopp. Så blanda inte in styrelsen i det är du snäll.

Vad menar du med "shit i toton.." att dom inte behöver ha totospel, att dom borde tävla utan?
För i så fall är det inget problem med åldern. Det är fortfarande 12-25 år som gäller för B-ponny lopp, utanför totospel. Dessutom är det kat. B ponny detta gäller, inte shettisar.

amandahandersson
0

Är toton så viktig? Vad tror du skulle betyda mest för Gotland, att dom får tävla som vanligt eller att folk får spela?

Åter igen - STC vet INGENTING om ponnyer… Det märker vi mer och mer nu.

ChristinaL
0

#29 Nej, det tycker inte jag (personlig åsikt). Jag tycker inte att man ska spela på barn och ungdomar överhuvudtaget. Är man inte gammal nog att själv få spela (18 år) ska inte andra heller få spela på en.

På Gotland, liksom övriga Sverige, har man fortfarande möjligheten att köra ponnylopp kat. B för kuskar mellan 12-25 år. Så då förstår inte jag vad det är du är ute efter. Jag trodde att du ville ha kvar totospel på alla som får köra kat. B, men det tycker du ju inte. Så vad är det då du hetsar upp dig för? Då har ju STC gjort precis som du vill…..

Mimmis
0

Christinas kommentarer om journalister från självaste stora huvudstaden som ju måste vara mycket smartare än de lokala på Gotland. Undrar hur det kommer sig att dessa journalister från självaste huvudstaden (där de förståndiga bor) kommer hit till Gotland och arbetar? De till och med FLYTTAR HIT! 

Detta med åldergräns på 16 år är ren avundsjuka inget annat! Det förstår man även om man inte kommer från huvudstaden.

amandahandersson
0

Jag har då fan int hetsat upp mig, jag shiter fullständigt i om det är toto eller inte toto. Spelar nån på mig - okej, får ingen spela på mig - okej!

Så är det med det!

Men om jag skulle kört på Gotland, vilket då skulle innebära att jag blev drabbad, skulle STC åkt på en sjunordans utskällning, och en gratis lektion om vad PONNYtrav (observera PONNY) är för någonting.

ChristinaL
0

#31 Mimmis, det är DIN åsikt att journalister från huvudstaden är smartare än andra. Det har då ALDRIG jag påstått.
Tycker det är lite fräckt av dig att påstå att alla andra 7-8 miljoner i Sverige är osmarta!
Du försöker ju förvränga mitt svar där. Som var riktat till #17 på dennes fråga om varför inte journalisterna på Gotland ställer/ställt STC mot väggen.

Då det är i Stockholm Hästsportens Hus ligger, även ridsporten har sitt huvudsäte där. Så det är naturligt att det är journalister från Stockholm, som frågar våra kansli om spel och prispengar på barn/ungdomar.

#32 Om du skiter i om det är toto eller inte, hur kan det då komma sig att du skriver i denna tråd?
Gotland/Visby får ju precis som du vill, fortsätta köra kat. B insprängt för kuskar mellan 12-25 år. Men tråden handlar väl om att STC inte vill att det spelas toto på kuskar under 16 år? Och att Gotlänningarna själva vill fortsätta köra lopp med totospel, som tidigare, för ungdomar mellan 12-25 år.
Att säga att någon blir drabbad är ju inte riktigt sant. Om klubben på Gotland vill, så kör man lopp för 12-25 åringar. Då stänger man inte ute någon.
Och du, vill du ha något genomfört och gehör för dina åsikter, så hjälper inte svordomar och utskällningar. Sånt tar ingen seriöst. Jag vet vem du är, och jag vet också att du har mycket bra åsikter många gånger, och att du är en driftig tjej. En tillgång till ponnytravet på många sätt. Ta vara på det.

Jag efterlyser igen om det är någon som vet om Visbytravets sällskap har agerat? Vill dom att loppen ska finnas kvar som tidigare, borde väl dom agera som lokalt sällskap gentemot sin huvudman, STC? Har dom inte det, betyder det då att dom egentligen tycker att det är bra att man inte får spela på barn, eller har inte sällskapet förstått innebörden i beslutet?

amandahandersson
0

Jag skriver i denna tråd för att jag tror Gotlänningarna vill köra lopp, och jag förstår dom! Jag blir förbannad när STC kör över travets framtid!

okej, svordommar flyger ur mig lite hit och dit, ska försöka sluta me de… Men när jag blir sur finns inget stopp!

amandahandersson
0

Glömde fylla i -om nu STC e så noga med att man inte ska spela på barn, varför försöker dom då på bästa sätt utrota ponnytravet och göra de till någon sorts mini-storhästtrav?

ChristinaL
0

#34 ha ha, jag vet att du gör det.

#35 Ja det blev en helt annan fråga. Du får nog skapa en annan tråd, annars kanske folk blir sura på oss Flört

Mimmis
0

Det är väldigt konstigt att inte GRTK eller Visbytravet har blivit kontaktade av SPTF? SPTF´s styrelse kanske är vana vid att när styrelsens personer tycker en sak så är det så! Tanken att de aktiva på Gotland kanske har andra bättre argument verkar ju inte existera. STC verkar ha fått felaktig och ensidig information. Som det blir nu så utestänger man många aktiva från tävlingsverksamheten på Gotland under större delen av säsongen! Argument som att man inte skall spela på barn håller inte! Barn är barn till 18 år (källa: Sveriges Rikes Lag). Hur kommer det sig att SPTF inte argumenterar för en 18 års gräns?
Om inte jag kommer ihåg helt fel så kör de ponnytrav med toto i Norge? och ponnykuskar behöver inte vara 18 år
ATT DOM BARA VÅGAR!

ÄR PONNYTRAVET TILL FÖR VUXNA?!

proffset
0

Varför just en åldersgräns på 16? Om det är spel iblandat, borde det ju vara 18 år… Eller 15, då är man straffmyndig. Fattar inte 16?

Mimmis
0

Jag håller med Maggan och Björn! 

Galoppsporten har en gräns för ryttare på 15 år och totalisatorspel, travet 16 år, var finns logiken?

Känner mig väldigt överkörd av "gubbar" i SPTF och STC:s styrelser. Trodde ponnytravet var till för ungdomar.

Millaaann
0

Jag tycker faktiskt inte det här med totolopp har blivit bättre sen det blev 16årsgräns och kom över till fastlandet, varken startlistor eller resultat redovisas ju någonstans..det har ju vatt en massa tjat om detta…varför kan inte Gotland få köra sina ponnylopp med toto och utan åldersgräns som dom har gjort i alla dessa år..! Iår är inte ens loppen fulla på Gotland, och flera insprängda lopp har blivit inställda för att det inte har varit några anmälningar, förra året kom man ju inte ens med om man hade halvrad..Jag har pratat med många från Gotland och dom är verkligen missnöjda med det, det är ju inte speciellt kul att få ställa in sina tävlingsdagar!

Och som du Christina säger att det är 53 kuskar som tränade 79 hästar förra året på Gotland (som startade i totoloppen), av de som ramlade bort iår, 10st eller ngt, har dessa hästar som kan fylla ut loppen, men va ska dom göra ifall kuskarna över 16år har sina egna hästar i samma lopp, då kan dom ju inte köra..och det är ju inte så himla kul att låta andra köra för att man själv är för ung men har kört på stortravet i flera år och är rutinerad. Jag tror att man som kusk skiter i vad folk spelar på en, det är ju bara kul att få visa upp sina hästar köra inför publik.

Nää, här måste verkligen både SPTF och STC tänka om..annars kommer ponnytravet gå i "konkurs"..SPTF har redan förstört så mycket för oss aktiva som kör inför detta året, både med att dom går bakom ryggen på oss och enbart ska införa penninghcp (som vi nu lyckligtvis lyckades stoppa)…och detta med åldersgräns..

Och som andra har sagt, varför just 16år? Inom galoppen är det ju 15år..och varför överhuvudtaget ha någon löjlig åldergräns ens?

__SVANE__
0

jag tycker såhär : Det är skitbra med toton innom russloppen.

Men man kan sänka åldersgränsen till 15 år

__SVANE__
0

och det är inte bara gotland som ska kör totolopp även halmstad och färjestad har jag sett att dom bruka köra

PippiL
0

Meningen är väl att hela Sverige ska kunna köra totolopp numera. Något som övriga Sverige inte fått. Så det tycker jag är bra.

Sen om det är skillnad mellan galopp och trav i ålder, tycker jag är mindre bra. Men jag tycker det ska vara lägst 16 år i totospel.

Gotland kan ju köra insprängda lopp för kuskar från 12 år, men utan toto. Om kusken ändå inte bryr sig om det spelas eller ej, kör då utan toto. Jag tycker det är nåt som ni på Gotland ska diskutera med er ponnyklubb och inte STC eller SPTF. Be dom skriva ut proppar som passar er istället.

Det är inte lämpligt att spela på ungdomar/barn som är under ålder för att själva få spela. Vart är logiken i det? Tycker det borde vara 18 år på allt totospel, oavsett galopp eller trav.

Millaaann
0

#43 varför ska det vara just 16årsgräns?

Dem har ju inte brytt sig om att gnälla över att Gotland kör med toto på russen under 50år, varför kommer det upp just nu? Sen att dom inte har kommit på att man kan köra toto på fastlandet innan, det är ju en helt annan sak..

Det är väl ändå skillnad på att köra i ett totolopp än att spela på ett totolopp, eller?? När man kör så vinner man ju inga pengar (förutom prispengarna då) men om man spelar på hästar så kan man ju vinna miljoner och då kan jag förstå varför dom har 18årsgräns eftersom man inte är myndig innan, samma sak gäller ju på de där spelprogrammen som är på tv:n dag ut o dag in..

Men 16år, det är väl inget speciellt med den åldern, förutom att man får börja övningsköra…??

Hannna
0

Man har satt dessa regler med åldersgräns för att det inte får förekomma spel på barn! Sedan kan jag tycka det är mycket konstigt att det finns olika åldersgränser i olika sporter, det borde definitivt vara samma! Gotland har väl kört sitt egna lilla race, för det är inte lämpligt att spela på barn. Tycker man kan lösa problemet genom att köra insprängda utom toton.

Millaaann
0

Eftersom man inte får spela på barn, hur kan man egentligen då godkänna 16års gräns..det borde vara 18år! för då är man myndig, innandess är man ett "barn".. och åldergränsen ska vara lika, vad man än tävlar i..antingen lika gräns eller ingen alls..

Klart att det löser mycket att man slutar me totolopp för ponnyer, men jag förstår gotlänningarna också, det är inte lätt att bryta traditionen efter 50år…

Hannna
0

#46 nej det kan man fråga sig varför det är 16 eller 15. Man kanske räknas som ungdom då. Inte vet jag. Det finns ju andra konstiga åldersgränser, eller? Men det är kanske inte så etiskt att satsa massa pengar på en 12-13-åring. Även om det varit en 50-årig tradition.

MagganS-B
0

Svar till alla er som diskuterar os gotlänningar och våra totlopp!

Gotland har INTE kört sitt "eget lilla race" utan här har körts russlopp i över 100 år. Sedan det överhuvudtaget fanns möjlighet att spela på hästar så har det också spelats på russen. Dom har alltid varit jämställda med andra raser inom travet, också när det har gällt kuskarnas ålder! Dock har det funnits en nedre gräns på 12 år! Och några andra s.k. insprängda lopp utan toto på dom ordinarie travdagarna har vi inte sett till!

Vem säger att man inte får spela på barn????? Står ingenstans i någon lag! Men barn kan få tävla i TV om vem som är mest intelligent, och vinna flera hundra tusen……vilket är mest lämpligt?

Millaaann
0

#48 Håller med dig!

amandahandersson
0

#48, helt rätt!

Hannna
0

#48 Men det har dem ju. Ingen annan bana i hela Sverige har kört med toto förutom Gotland tidigare, eller har jag fel??!! Jag har inte sagt vad någon säger, sa bara att jag tycker det är olämpligt. När barn tävlar om vem som är smartast är inte samma sak som att andra personer spelar och satsar pengar på barn som kör. Tycker jag. Jag förstår självklart att folk är missnöjda, men vad i ligger problemet, att en del inte får köra längre? (Såklart det är.)  Eller att ni vill att man ska få spela på barn och ungdomar under 16 år? Man kan väl köra utom toton i så fall? Eller det kanske inte går?

palomia
0

Ett tillägg till Maggans inlägg. (om du inte tar illa uppFlört)

Att "vi" gotlänningar kört enligt STC's reglemente och inom toton i alla år härrör till att om det inte varit för russen skulle inte travet existerat på våran ö. Det var brist på varmblod och för att en tävlingsdag skulle kunna köras så behövdes verkligen russen. Därefter har ALLTID russen haft sin givna plats som en sorts "payback". Så det har INTE med att göra att vi är tjurskalliga på något vis, kalla det hellre kultur. (man kanske skulle pröva att K-märka russloppen ellerSkrattande)

Slutligen så har jag hört från många håll att det var stor besvikelse att det inte gick att spela på årets SM. Och det är INTE ponnyfolk utan travfolk och civila i allmänhet.

MagganS-B
0

Under 40-början på 60-talet kunde det t.o.m. upp till tre russlopp varje tävlingsdag! Och Hanna, det är väl inte BARNEN spelarna spelar på, utan hästarna! Jag tror inte alls att russkuskarna överhuvudtaget bryr sej om ifall dom är spelade på eller inte! Och varför 16 år, när galoppen har 15??????? Håller med Annika (palomia) att loppen borde K-märkas, och att spelarna undrade varför i alla glödheta det inte gick att spela i SM-et!!!!!!! Där förlorade i alla fall ATG en bra slant!

ozzkan
0

Tycker de e självklart att man ska fortsätta som man har gjort förr. Dom barn som inte vill vara med i lopp där det spelas, ställ inte upp då!

Hannna
0

#53 Ja men om nu inte kuskarna bry sig, då spelar det väl igen roll om det överhuvudtaget är något spel på de insprängda russloppen? Förstår inte riktigt problemet..För just nu verkar det som att det är dessa regelrna som kommer att gälla. Då får man ju försöka lösa problemet på något sätt att alla russkuskar får köra igen? Så varför kan man i så fall inte köra loppen utom toton? Om det går? Om nu inte kuskarna bryr sig? Och det är väl kuskarnas åsikt vi vill ha, de är ju dem som kör. Självklart vore det lättast och det bästa för alla om det varit samma regler som innan, men tyvärr är det ju inte så i dagsläget.

PippiL
0

#55 håller med Hanna. Var är problemet? Kör utan toto.

MagganS-B
0

Problemet är att det finns flera kuskar som är under 16 år och jätteduktiga, har kört fler lopp än en del äldre kuskar. Dom har jättefina hästar som dom helt plötsligt inte få köra i loppen på Visbytravet. Det finns inte heller så mycket klubbtävlingar under sommaren. Skulle du Hanna tycka det var kul att träna och träna, och sen få be nån annan köra din häst i lopp som ex.vis nu Zlatan Nick, som är jätteduktig! Visst är det kul för Johanna att få köra en så bra häst, men hur tror du det känns för Julia som äger hästen????? Det gäller inte bara just den här hästen och kusken, utan minst 5-6 stycken till, dom måste ha andra som kör sina hästar för att dom skall få starta. Tror ni att det ökar intresset för ponnytrav? Vi kan inte bara sätta oss i bilen och åka till nån annan bana över dagen heller, eftersom vi som bekant bor på en ö! Och Visbytravet tänker inte köra lopp utan toto vad det ser ut som! Där ligger problemet! Fattar ni nu?

#43 Ponnyklubben skriver inte stora travets proppar!

Edde
0

#55 Helt riktigt, varför är det så angeläget att köra toto? Jag har själv vait på Visby och hört snacket inför  lopp där hästen tränat under sitt rekord. Kusken hade order om att gå ut och göra en halvrisig värmning för att inte förstöra oddsen….Snyggt om det stått en journalist och snappat den diskussionen! Vi ska jobba för att få insprängda jämna lopp för att kunna göra fin reklam för vår sport. Med andra ord, tillbaka till rekordhandicap även på insprängda lopp.

MagganS-B
0

Svar till ChristinaL:

Jo både Visbytravets styrelse och Gotlands Russtravklubb har verkligen agerat i den här frågan, men inte fått något som helst gehör! Pengar kan aldrig ersätta verkligheten, eller hur?

Frågan om totolopp även på fastlandet har funnits från ett visst håll redan för 15 år sen! Att den togs upp igen kommer inte från STC enbart, utan är en följd av "samarbetet" SPTF/STC!

MagganS-B
0

#58 Nu är du ute och cyklar……det skulle ju köras med penninghandicap för att just få rättvisa lopp och för att kuskarna inte skulle sitta och "spara" sina hästar…….eller?

Mimmis
0

Faktum är att Visby har fått ställa in lopp på "stortravet" i år vissa lopp har det bara varit 6 hästar.Det är en tråkig utveckling!

# Varför just 16 år som åldersgräns? Jag tycker du har helt fel!

I Sverige har vi MONOPOLstyrning på spelet. Internet har dock öppnat upp så att du kan spela på i princip vad som helst, över HELA världen! Men då kommer SPTF/STC med pekfingret och sätter en 16-årsgräns… är det för att man vill visa makt? Det är bara att acceptera att spel framöver kommer att få problem att styras på detta vis.

Hannna
0

#57 Alltså jag tycker du går ifrån ämnet hela tiden. Klart jag också skulle varit skitförbannad om jag plötsligt inte fått köra. Men det har inte med saken att göra, utan saken är HUR vi kan lösa problemet! Så vilka problem går att lösa? Som det är nu kommer åldersgränsen vara 16 år, det verkar inte gå att lösa i dagsläget i alla fall. MEN, måste man då köra totolopp? Går DET att lösa? Kan man skriva ut insprängda lopp utom toton? Har fortfarande inte fått något svar på det. Du sade själv att problemet är att kuskar under 16 år inte får köra, det går ju att lösa då ju? Eller?? Som du själv sade bryr ju sig inte ens kuskarna om det är spel?

Nitro
0

#62 Om jag minns rätt så går det! Loppet ska då ligga en timme innan eller en timme efter travdagen. Ungefär..

Det är vad jag tror iaf!

Edde
0

#60 cykel eller inte, ibland kan det vara så att verklighet och teori inte är så lika som tänkt var.. resultatet iår med penninghcp på samtliga insprängda har varit få anmälda hästar (vi har ett för litet hästmaterial för att kunna skapa jämna penninglopp) + ojämna lopp där oftast en solklar vinnare noterats redan i startlistan. Jag håller helt med Hanna, varför inte köra utan toto? Det är helt upp till sällskapet när under tävlingsdagen som insprängda lopp körs.

palomia
0

#64 Det är fortfarande så att sällskapet SKALL skriva ut ett ordinarie russlopp (se mitt tidigare inlägg #52), det är inte frågan om att köra insprängda lopp istället för… Så den här diskussionen kan ta slut här. I dagsläget är det bara beklagligt att åldersgränsen är satt till 16 år. Om fler fastlandsklubbar hade anammat att köra totolisatorlopp (verkar ju faktiskt som att det inte var så attraktivt ändå) hade det kanske funnits någon mening med den nya regeln. Men genom att riva upp himmel och jord så har det i dagsläget bara drabbat gotländsk klubben negativt.

MagganS-B
0

#62 GRTK var lovade ett lopp till per tävlingsdag att köras utom toton, men vi har inte sett några sådana heller!

#64 Om man börjat med penninghandicap direkt från dom ostartade/0-kronors hästarna och hade infört det successivt så hade det fungerat mycket bra efter några år!

PippiL
0

Ser att hela tråden började dec 2006. Så allt kanske inte är som det var då.

#62 Om GRTK lovat att köra ett lopp/tävlingsdag, har ni varit på dom då om det? Det måste ju vara upp till klubben att anordna det. Vem är det som skriver proppar och ordnar lopp, sällskapet eller ponnyklubben?

Totolopp i övriga Sverige får vi nog ge en chans. Några lopp är körda å några är planerade. Det blir säkert fler till nästa år.
Jag har pratat med några (inte allt för många ska erkännas) som får köra kat. B men är för ung för totoloppen. Dom tycker att det är bra med 16 år, för då finns det ytterligare något att "se fram emot". Nått nytt som inte kommer förrän man är 16 år. Det kanske ligger nåt i det?

Jag tycker att totoloppen måste det vara kuskar som kör hela loppen med sin häst. Det är ju ett ansvar mot spelarna. Vilket man kanske inte förstår i för ung ålder. Det är väl en av anledningarna till att det tidigare har varit 18 år. lr?

Edde
0

#65 En påminnelse, på detta forum får alla åsikter föras fram, det är väl meningen att vi ska kunna vädra olika åsikter för att kanske hitta en lösning? Vem är du som tror dig ha rätt svar på alla problem, och har du mandat att förbjuda en diskussion??? Vi diskuterar HELA Sveriges ponnytrav och inte totoloppen på lilla Gotland (förlåt det var elakt, men försök att vidga vyerna lite)

No_Tribute
0

Jag tycker varken bu eller bä…  Det är ju kul att de "satsar" iaf lite på ponnytravet,!!  För dem som är 16+ är det jätte kul att köra i sådana lopp… En dag är vi yngre också 16 och då kommer vi få köra i dom loppen medans det alltid kommer finnas sådana som tycker det är orättvist. Men alla blir vi 16 om inget tragiskt händer ,!!

Odena
0

#69 jag håller med dig =) Alla blir vi ju 16 det är inte kul och vara mindre än 16 men vi blir väl de så småning om. . .

amandahandersson
0

Här på fastlandet gick ju Årjängs totolopp som lopp 1, fast det skulle vara lopp 13!?
Är det lopp 13 ska det väll för sjutton vara lopp 13!?

Och sen har ATG inte haft startlistor och resultat ute på hemsidan osv.

Är det här satsning? Njaaa.. Snarare mer "ponnytrav-är-inte-så-viktigt" inställning av vissa banor.

MagganS-B
0

#64 Jag kan tala om för Edde, vem och vad du nu är, att palomia (och jag) har hållit på med ponnytav på Gotland länge! Dessutom är vi ärliga och talar vi om vem vi är! Om du kollar palomias "hemsida" så kan du själv lista ut det, och mitt namn står utsatt. Och det är inte frågan om att förbjuda nån att skriva, men dumma diskussioner betackar vi oss för, eftersom dom flesta inte har en aaaaaning om hur russtravet gått till på Gotland och på vilka premisser vi kört! Här räknas det som kultur, vilket man väl knappast kan kalla ponnytravet på fastlandet! Russen är ju faktisk härifrån om det är bekant! Dessutom så är det sagt att ALLA totolopp, även på stora fastlandet SKALL köras med penninghandicap! Därmed är diskussionen slut från min sida! Tack!

Edde
0

# 72 skönt, då kan vi andra fortsätta utan ojusta påhopp! Gisses tänk att det finns dom som tycker att ponnytravet ska kultförklaras! Stackars oss som trott detta var en ungdomssport där ungdomarna har kul och får utvecklas i positiv anda, ja, jag vet å tusan hur det ska bli. Lycka till SPTF med er nya satsning "Ponnytravet i  framtiden", jag har läst den och förstår vilket arbete ni har framför er för att nå era mål. Dagens aktiva kuskar är nog inte problemet….

DubbelE
0

jag tycker åldersgränsen suger.. tycker alla ska få vara med o "leka" ;)

amandah..jag mejlade till atg o "skällde" lite på dom över deras STOOORA miss, detta fick jag till svar: 

"Hej Emma!   Problemet är att för att få ut starlistor till ponnyloppen på ATG.se så måste de finnas i  STC:s sportsystemet.

Som det är nu så finns de i Ponnyförbundets sportsystem som inte kan kommunicera med ATG:s datorer. Vi tittar på en lösning med att kunna lägga in startlistan manuellt på ATG.se.

Förhoppningsvis kommer vi att kunna lösa detta de närmaste veckorna.   Vad det gäller startlistor hos ombud, så har vi en utrymmesbrist i våra gratisprogram därav kan de inte komma med där när loppen ligger på V75 dagar. I gratisprogrammen för övriga dagar har vi bara med startlistor för V64/V65/V4 loppen. 

Med vänliga hälsningar!  

Hans Engman   AB Trav och Galopp Spelavdelningen"

HOPPAS på skärpning!

palomia
0

#68 Vädra på du! Det var just "gotlandsfrågan" jag tyckte var färdigdiskuterad eftersom majoriteten inte vet när, var och hur russloppen kommit till för. Därför behöver man inte ens fundera på om vi skall ha insprängda eller inte. Sista gången det SKALL skrivas ut ett russlopp varje tävlingsdag MED penninghandikapp vare sig vi vill det eller inte! Hoppas du förstod den här gången! Visst är det ungdomarna som utövar sporten men därmed inte sagt att vi före detta kuskar och nuvarande uppfödare, hästägare m.fl skall bli utestängda eller?!

Ojusta påhopp får stå för dig! Men mina åsikter står jag för.