En av våra skar av sej böjsenan för ett antal år sen, fick gå lindad och i liten hage (5*5M2) i tre månader senvila i ytterligare 3 månader utan lindning, senan opererades inte utan lades endast tillrätta och senändarna hittade varandra och benet/senan höll resten av hennes liv ang. ridning och körning, verkade som sparringponny till dom övriga och hoppade även 60cm trots att hon själv bara var 91,5cm.

Hade en shettis som nästan slet av sig böjsenan..
Ett av våra varmblod drog på sej en senskada som 2åring i värmingen till premieloppet. Oppererades som 3åring tror jag, hjälpte lite. Har vilat o vilat… Lyckades träna upp honom och han kvalade jättefint i år som 6åring på 2.21 tror jag, inga problem, klockrent trav och kusken trodde på honom! Sen gick de snett med andra benet när han skulle göra sin första start :( Sen blev han halt i träningen igen i gamla skadan, så han blir ingen travare, ridhäst! :P

vi hade ett varmblod som fick det förut.. men han kom iaf över miljonen iaf.. :P han tog i för mycket så det vart nån slags bistning eller liknande.. :P
Svårläkt för det mesta. Vi har haft tre som jag kommer ihåg. Första ponnyn Fakir fick det och han gick ju i konvalicent hage och skrittades alltid bandagerad. Gardenia åkte hem till ägarn och blev avelssto och Scan han gick lindad med magneter på nätterna och skumgummi när vi var ute och skrittade. Veterinären var imponerad av hur fort blödningen läkt ut.

Min varmblodsvallack bräckte ner i ena senan. Gjorde det i augusti förra året, och fick då gå ut på bete, men vart aldrig bra i senan. Så den 12 april i år åkte han till himmlen :'(.
Sen har jag haft två passhästar som bräckt i senor, den ena fick avlivas då han bräckte i den ena först, sen den andra. Och den adnra hästen är avelsmärr!
Hannibal överansträngde båda sina ytliga böjsenor fram när han var 4 eller 5, minns inte riktigt. Han fick vila länge och blev bra. Vår hovis rådde oss att sko honom med korta tår fram, så det har vi gjort ända sedan dess. Han blev alltså helt återställd och har aldrig haft problem sedan dess.
# 7 Det låter lite speciellt eftersom för kosta tår anstränger senor väldigt hårt då hoven hamnar i ett onaturligt läge för att trava … Få hästar klarar av det.
#8 varför råder då många veterinärer att korta av tårna så mycket som det går om hästen tex. blivit behandlad i framknäna, hovleden osv.?
# 9 Det är säkert inte så farligt för lederna, däremot senorna.
Det är skillnad på behandling och prognos beroende på om det är en akut skada eller överansträngning…
#8 Det var den åtgärden som rekomenderades. Tror att det var rätt eftersom hästen blev helt återställd och ännu tävlar och fungerar jätte bra.

Långa tår gör mer påfrestningar på benen eftersom det tar längre tid innan hoven rullar över, vilket säger ju sig själv.