Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 2014 ggr
Helenas-Margit
0

snabbhet.

min ponny har kondition och muskler o allt det där, det enda som saknas nu är fart, har ni något tips? jag vet att han kan springa fort, men hur ska man locka fram det?

EmiliaLeo
0

korta snabba intervaller.. (?)

Helenas-Margit
0

#1 men alltså. jag har aldrig fattat det där med intervaller, så som jag fattat det är det tempoväxlingar, typ köra fort någon meter o sen lugnt o sen fort igen, har jag fattat någolunda rätt?

Mariasoderstrom
0

Korta snabba intervaller är riktigt bra! :)

Jagz
0

Ungefär, fast inte "någon meter" utan oftast minst ca. 100 meter :)

williemarrone
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag kör intervaller låter jag Pegasus springa på "max" i ca500 meter i 6 intervaller

sofienordmark
0

Kör intervaller med en annan häst som är snabbare, så får den snabbare hästen anpassa sej till din häst. Funkar bra på mina hästar då de får mer vilja till att springa snabbare.

EmiliaLeo
0

när jag kör snabba korta för att träna snabbhet så travar ja fort, skrittar, travar fort..  men ja, som #4 sa, inte bara några meter..

Vad jag lärt mig så är det en muskel i benen som inte tränas (kanske inte så bra iaf?) om man inte kör intervaller, och helst ska dom gå lugnt och "explodera" och gå fort.. sen kan man ju variera intervaller väldigt mkt, korta, långa, snabba, lugna..

Intervallträning kör ju fölen när dom är små, dom rusar runt som tokar, sen lägger dom sig å sover, sen upp igen och springa osv.. så man bör ju fortsätta underhålla den muskeln..

Har hört (rätta mig om jag har fel!) att det är en tränare i italien som har stängslat in en slinga som han släpper unghästarna lös i , så kör han med fyrhjulingen så dom springer å brallar, sen stänger han av den så vilar dom, sen kör han igen..

Jennie_A
0

Styrka ger snabbhet….

divansson
0

#8 klart.. ;)

equuleus
0

Kör 4st 500m´s intervaller i 2.30 fart. Man ska inte köra intervaller i tävlingstempo.

Jagz
0

# 10 Varför inte? Det gör de flesta.

amandahandersson
1

Mina går då snabbare hemma än på tävling..

jessssica
0

#12 Håller med!! XD Iaf min shettis :P

equuleus
0

#10 Varför vet jag inte, men de flesta travtränare skulle aldrig ligga å köra tävlingstempo intervaller.

prima
0

intervallträning främjar både hästens hjärta och lungor, samt syreupptagningsförmåga. beroende på vilken av dessa man är ute efter att stärka, så anpassar man sina intervaller. syreupptagningsförmågan byggs upp genom långa och relativt långsamma intervaller, gärna i uppförbacke eller lite djupare sand. hjärta och lungor tränas med snabba och korta intervaller.

divansson
0

Läst på flera ställen att  om hästen  har Högre puls eter träning är dte en bättre häst, då orkar den mer och har ett bättre hjärta och lungor.. tycker dte verkar konstigt, men vettigt.. eftersom att flera av de bästa (tex. Varenne) har/hade så.. Men endå.. konstigt

prima
0

en häst som under intensiv träning ligger på hög puls (dvs har en hög maxpuls) är i regel vältränad, eftersom den klarar av att syresätta blodet även under hård belastning. återhämtningen är dock av minst lika stort värde. en häst som efter träning (som #16 föreslår) fortfarande har hög puls, är antingen sjuk eller för hårt belastad i förhållande till sin aktuella kapacitet. en häst ska ligga på ungefär 75% av maxpuls 5-10 minuter efter avslutad hård belastning, och sedan ska pulsen fortsätta att falla.

divansson
0

#17 hm.. har oxå hört att om hästen ska vara frisk,, ska pulsen gå ner 30slag på 10min..:P

Hannna
0

#14 Nej det är väl klart. Men det är skillnad för en liten shettis eller för den delen russ att gå 3.00 eller 2.10 intervaller än ett varmblod som går 1.15. Varmbloden tar ut sig, , det gör inte ponnyerna på samma sätt. Ett varmblod skulle aldrig tåla sådan träning heller, det är ju heeelt andra farter än vad ponnyerna kan springa.

DubbelE
0

#18, om min häst hade 30 slag på 10min skulle jag klassa den som skendöd.

ventil har 57 slag i minuten när jag kommer in från ett normalt träningspass.

maxpuls på ett värmblod är väll ungifär 200?

Boode
0

#20 emma, hon menade nog att pulsen ska sjunka med 30 slag per 10 min ^^

Hannna
0

#20 det står att pulsen ska gå ner 30 slag på 10 min…Helt annan sak!

Jag De Bellouet hade/har en vilopuls på 19 slag/minFörvånadSnacka om hjärta!

EllinoreBoy
0

#22 haha, oj!

stitchbonnie
0

#10 helt rätt tycker att man ska göra så

Cnox
0

#7 Japp, det stämmer. många italienare har det..

Cnox
0

#22 du tror inte jaggen är proppad med massa medicin då;)?

divansson
0

#22 ojoj! Förvånad  haha, liksom tio slag lägre än våra! ja skulle va rädd om den var så låg..

Hannna
0

#26 Det borde väl snarare slita på hjärtat om han får massa medicin jämt. Får hoppas att han inte får det;)

#7 Ja Ludde har väl också liknande till sina unghästar. Får rusa runt lösa i en inhägnad bana.

Cnox
0

#28 Haha, nja det hade inte vart så härligt om det vore så;)