Åby vs Jägersro
Två banor ganska nära varandra som båda har tävlingar den 27 april. Båda kör men gud vad dåligt anmält det är, två banor som båda förmodligen skulle ha mer anmält om de inte kört samma dag, tråkigt med lopp med bara 3-5 hästar i, å andra sidan blir ju alla placerade….
Är det så här det kommer se ut eller är det för tidigt på säsongen?

Skit tråkigt , fattar inte alls hur de har tänkt när de lagt de samma dag …
Nä jag hoppas att folk anmäler ut men har hört att en hel del skyller på att de inte hunnit träna mm pga vädret ..
#0 Eller inte, kan hända allt i trav lopp.
Men jag funderar på hur det kommer se ut i statistiken? Förra året vart många tävlingar inställda, nu kör man med tre hästar i loppen.. ser inte bra ut tycker jag. Även banor som varit jätte hårda på minst ex antal hästar kör nu med några få i loppen.
Kul för alla som får tävla… men frågan kvarstår, är det propparna eller inga hästar tränade över vintern eller är det annat som gör det?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Att köra lopp med tre hästar är idioti, kostar mer än det smakar och mig veterligen så har inte travsporten någon sjö att ösa pengar ur. Det pratas om besparingar på de flesta banor och att då kosta på ponnylopp med så få hästar som tre eller tom 5 i verkar inte vettigt.
#3 nä just därför man undrar varför dom gör så?? För att alla lopp ska bli av? för att minska statistiken på inställda lopp? För det är lika på flera banor. Tre fyra eller fem hästar nästan hela tävlingsdagar igenom…
~ Anneli ~
2 st Heldag har avgjort och 4st skall avgöras i helgen (summa:6st)
Nedan redovisas antal startande i medel per lopp.
1. Rättvik: 8,5 h/lopp
2. Umeå: 7,7 h/lopp
3. Gävle: 7,7 h/lopp
4: Bergsåker: 6,8 h/lopp
5: Jägersro: 5,5 h/lopp
6: Åby: 5,0 h/lopp
Jag kan inte låta bli att undra men hur kan man köra ett lopp på bara 3 hästar? 6 hästar borde vara ett minimum eller möjligen 5 st på nåder.
Förr fick man inte ens köra ett lopp om det inte var MINST 5 anmälda. Tycker också att det blir hemskt tråkiga lopp med så få anmälda.
Att skylla på att man inte kunnat träna tycker jag inte håller. Förr var tävlingssäsongen i full fart under hela april. Det gick då, varför inte nu? Sitter man och håller på sina hästar? Förr var t.ex. Solvalla alltid först ut i "vår" region och då tidigt i april. Sundbyholm var strax efter. I år har Solvalla sin första tävlingsdag i mitten av maj och Sundbyholm har ingen förrän i juni. Har ponnytravet "råd" med att förkorta säsongen på det sättet?
Jag tycker det borde vara dags för allt ponnyfolk att börja tänka om. Fega inte ur om hästen inte är toktoppad. Vill vi ha ponnylopp i framtiden kanske man ibland får göra som i stortravet. Man anmäler för att ge hästen ett lopp i kroppen. Går det bra - Kul! Går det mindre bra - då har man i alla fall fått en bra träning.
Tyvärr verkar ivern på segrar vara större inom ponnytravet än inom stortravet. I alla fall för de amatörer som håller på med stortrav. Där kan man vara mycket nöjd med en 4-7 placering. Varför är man inte det inom ponnytravet? (Detta är något jag tycker mig höra på "stallbacken" alltför ofta)

#7 Håller med dig helt och hållet där , alla hästar tycker jag behöver lopp i kroppen och för att hästarna ska få riktigt bra träning och flyt så får man köra lopp

2009 fick man vara glad om man kom med i ett 2.35 lopp, var alltid fullt! Höll på att ramla av stolen när jag såg listorna till åby, 6 stycken i en kat b långsampropp. då var det en vanlig 1640 som dom jag vet med gröna hästar gärna anmäler till, hur kommer det då se ut på Färestad som har en 2.40 som 2140?
Hade inte Åbys tävlingsdag blivit inställd om det varit för 2 år sedan? Finns det en ekonomi som klarar såna här tävlingsdagar? Och varför varför varför kör man ett lopp med 3 anmälda?!
Enda anledningen jag kan se är att statistiken kommer tala för färre inställda lopp i år när ST tagit över = dom kan fixa ponnytrav jätte bra 😉
Men är det så??
När man kan anmäla till en banan fasten man läser proppen fel och läser proppen från en annan bana, men det gjorde ingen skillnad för det va iaf exakt samma propp 🤔
~ Anneli ~
#7 Här fick du till ett riktigt bra inlägg 🙂!
#11 Jag säger inte alltid "dumheter". 😛
#6 Vad jag minns blev det nästan inget kval till NM 2012 på E-tuna då det bara var 4 med
Jesper Björling
Rickard svarade mig på ett annat ställe. hellre 4 glada kuskar än 4 ledsna kuskar om loppet ställs in. det tolkar jag att då kan man köra med endast en anmäld.
~ Anneli ~

#13 Det var ju bra att de valda att köra kvalet, då den snabbaste var struken innan loppet och den långsammaste vann.
Kan tycka att kval inför andra lopp kan köras med få hästar men ordinarie lopp bör åtminstone ha 5-6 hästar för att bli lopp, att bara köra med 3 och 4 är inte bra för ponnytravet. Om det kostar lika mycket som tidigare att tävla 100 i startavgift och 50 i box får banan in 450 kr och betalar ut 1050 i prispengar…mig veterligen går den ekvationen inte ihop. Eller ännu mer om första priset är 1000 kr.
Det här ser inte bra ut speciellt som travsporten i stort blöder.