Värma på banan.
Någon som vet hur reglerna är för ponny? Måste dom värma på banan före lopp?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Ja, minst ett varv :)
Jag hittade själv svaret. Ja alla måste värma på banan
~ Anneli ~

då undrar jag… på vissa banor är det inte värmning mellan loppen och då lägger dom in en paus mellan loppen så man får värma då eller så värmer man på slingan, om man startar i lopp 12 och pausen är efter lopp 6 och man vill inte att sin häst ska ut och värma en måste man gå ut i pausen en då för att springa ett varv eller hur gör man ?
jag värmde bara på slingan eftersom pausen inte passade för mina hästar och det var ingen som sa något.
#3 Det är nytt för i år.. Och man får ju hoppas att alla banor ser till att man kan värma över hela dagen.
~ Anneli ~
Men sen kom jag på en ny fråga om det här… Om hästen startar i två lopp, måste den ut på banan igen då till lopp 2? Den har ju redan varit ute på banan en gång då redan..
~ Anneli ~

#5 Kan inte tänka mig det. Vet har ju då sett hästen både i en värmning och i ett lopp.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Tyvärr ser inte alla banor till att man får värma under hela travdagen:/ har man flera ponnyer och alla kanske startar efter pausen hinner man aldrig värma 3 el kanske 4st i pausen, är pausen efter lopp5 och du startar i lopp6 är det väldigt tidigt att värma före travet, lite sent att värma i pausen.

Håller med #7, hoppas att fler går över till att ha värmning mellan loppen, som stortravet, sedan har ju bland annat E-tuna, Mp, Jägers, Åby och Axvall det bra med bra förvärmningsmöjligheter. (Finns säkert på fler banor men det finns också några som har väldigt dåliga förvärmningsmöjligheter).

#7 då får du väl in och köra ett varv innan första start på dagen ;) Vi har någon som aldrig värms på banan och då får man bara se till att köra in ett bakvarv.
Alla gillar olika saker , alla gillar inte att de inte är pauser utan bara värmning mellan loppen och vissa gillar inte att de bara är värmning mellan loppen , för att de kan bli stressigt med det mm , man får göra det bästa av situationen på varje banan och se möjligheter i stället för bara svårheter 😃
#2 Kom tyvärr inte in på länken, någon som vet vilken bestraffning ekipaget får om de inte visat sig på banan innan start? Och en fråga till; Vem/vilka håller reda på att alla startande har varit ute på banan innan start?
På Östersund har vi i princip alltid haft 2 pauser på heldagar. Efter lopp 4 och 8.