Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: utrustning
Läst 2442 ggr
lily-rose
0

Korta QH-gjordar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan jag började köra har jag haft ett återkommande problem - jag hittar inte tillräckligt korta gjordar till mina selar! Jag fick tipset om att gå över till att köra med en dressyrgjord under tiden jag letar efter en QH-gjord. Efter över ett års sökande har jag fortfarande inte lyckats springa på en gjord som är 30-40cm lång.

Dressyrgjorden (40cm) jag kör med nu börjar bli för lång när ponnyn gått ner i vikt igen, det finns nu 2 hål kvar på var sida av gjorden när den sitter riktigt.

Finns det tillräckligt korta gjordar att köpa? Eller finns det något smidigt sätt att göra nya hål i syntetmaterialet? Jag har testat med håltången och tyvärr så blev det bara sopor kvar av den..

Bifogar även en bild på ponnyn då jag har en till fundering kring selens läge. Jag försöker sela så långt bak som möjligt, men hur jag än beter mig så åker selen fram till det läge där det syns att selen vart placerad på bilden, har ni något tips annat än "problemet försvinner med magen"…

Stallmima
0

Vad är storleken på själva selen utan gjord?  Shettisqh?

AnnikaSvensson
1

http://kalmarstravshop.jetshop.se/quick-hitch-gjord-p-120-c-149.aspx

Har en sådan till våra shettisar .Wahlsten.beställde min på travshopen i Halmstad

einarsson
0

Om det är syntet material som är vävt (typ vanliga grimmor), gör man hål med lödkolv. Bränn hål från baksidan först, sedan från framsidan, och ha en skinn bit att pressa på det smälta materialet så att det inte blir bulliga kanter.

lily-rose
0

#1 Storlek på selen vet jag inte, jag köpte den begagnad som en "Ponnytravsele" och då var det en aningen äldre remsele. Jag har själv byggt om den till en QH-sele då jag hade saker kvar efter ett varmblod som vi skulle göra om remselen till. Så själva däcklet är i bra storlek och på den finns det fortfarande hål kvar som går att använda. Men det är remmen som håller fast QH-fästet som det saknas hål på..

#2 Jag tror att det är en sån där gjord jag har i 40cm ligger hemma, men den passar inte då jag saknar hål på den överliggande remmen som håller fast QH-fästet.. 

#3 Vet du om det även fungerar på den javascript:nicTemp(); typen av remmar?

einarsson
0

#4 Det funkar i allafall på det bakre (nylon) materialet, det syns även på bilden att den sidan är brännd. Det främre materialet vet jag ej, men jag tror att det funkar. På bilden ser det ut som om det är taget hål med hålpipa i det. Men om du gör hål i beta materialet med håltång/hålpipa och inte tar igenom till nylonen, sen bränner du med lödkolv i nylonen kommer det antagligen både bli bra och fint.

lily-rose
0

#5 Tack för tipset, men håltången klarade inte av det yttre materialet så jag fick ta lödkolven genom båda.. Vackert blev det inte, men det fyller funktionen i alla fall! Dock behöver jag fortfarande en kortare gjord.. Har fortfarande bara två hål kvar på var sida av bukgjorden (nu är det helt nya hål i och med att jag har en längre gjord än tidigare)…

lily-rose
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut med selen på i dagsläget, jag vill personligen ha den längre bak så han får lite mer utrymme för frambenen att röra sig. Men det här är det bästa som det går att få selen att ligga utan att den ska glida mer framåt..

Stallmima
0

#7 En liten fråga!  Kör du med sulky hemma och tränar?  Jag skulle mer satsa på en shettisremsele att köra hemma med, och inte den bröstan du har på.

lily-rose
0

#8 Förklara gärna varför du anser att jag inte ska köra med QH eller en anatomiskt utformad brösta. Jag kör endast för motion och kör lugnare turer med sällskap av två travtränare som båda funderar på att köpa den bröstan till träningen. 

Jag har krånglat med ponnyn väldigt länge för att hitta utrustning som han accepterar och trivs med. Så det här är det som passar honom bäst.

giffan
0

Jag beställde från Finntack och fick en riktigt kort gjord till min lilla shettis. så fråga på travshoparna vad dom kan få fram.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus