Helt nybörjare..
Hej!
Nu har några av barnen börjat prata om trav också… Och jag vet verkligen INGENTING om det! Ena gossen är iaf anmäld till travläger på hagmyren i sommar till att börja med. Dottern har börjat tränat shettisarna hemma så dom ska få bra kondis säger hon.. Hon vill se om våra ponnyer kan springa..
HUR går man till väga med allt? Om ni vill hjälpa mig att först så förklara gärna så enkelt som möjligt.. Detta verkar ju vara en djungel..
Om vi vill se om våra mullar i hagen kan springa lite på banan, hur går vi till väga? Och kan vi göra det?
Väldigt tacksam för svar!

Jag skulle rekomendera att ni tar kontakt med den närmaste travskolan till där ni bor (Hagmyren?). Dom kan hjälpa er till rätta. För visst är det mycket man behöver lära sig när man sätter igång. Att förklara allting på några rader här på forumet tror jag är en omöjlighet…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Börja med att läsa på denna sida:
https://www.travsport.se/artikel/ponnytrav
Där hittar du massa info
Veritas odium paretFörvånad
Ang #2
"Tips och råd" som ligger som länk till höger på sidan är jättebra
Veritas odium paretFörvånad
Först skulle jag (ang hästarna) kolla att dom får starta på travet. Är papprena ok på dom och ålder som gäller. hästen får vara mella 3-18 år och ska ha pass, vara chippad trav reggad hos sptf (Svenska PonnyTrav Förbundet) Så vet du om det fungerar med dom om du har svar Ja på dom frågorna.
Sen för barnen så behöver dom lära sig att köra på banan och alla regler. Det gör dom ju bäst på en travskola. Medans dom tar licens så kan ni träna hästarna som kommer behöva kvala för att få starta. Nästan alla ponnysar kan vara med och tävla. några blir snabbare än andra men är era ponnysar trygga och snälla så kommer dom säkert vara bra ponnysar att börja med.
Många travskolor har annars att man får köra några lopp med skolans hästar. Så känner du att ni inte har häst så kommer dom säkert få köra lopp iaf.
Lycka till och välkommna in i en härlig sport!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Här är också en länk till saker som kan vara bra att veta =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus