Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1579 ggr
Martina-96
0

Värmning, hur?!

Jag vet inte vad som gäller nu med värmning på banorna när det är trav. Jag har en häst som inte ska värmas innan lopp, och nu när det har kommit till en regel att man måste värma på banan. Så jag måste alltså värma på banan ändå? Eller hur ska jag göra? :)

AlexandraGustavsson
0

Det borde räcka med att du far ut ett varv på banan strax innan loppet men jag vet inte exakt hur reglerna är men det borde vara så enkelt:)

Martina-96
0

Joja, det får nog bli så! :)

Tusen
0

Får man fråga varför din häst inte skall värmas?

Uppvärmning är ju till för att minska risken för skador på ouppvärmda muskler bland annat. Uppvärmning behöver ju inte betyda att man kör särskilt fort eller länge. Bara att musklerna blir lite varma.

Stallmima
0

Maila ST  om vad som riktigt gäller

giffan
0

Alla hästar skall visas på banan före lopp, så det räcker att du joggar ett bakvarv på banan före loppet. Men det står i reglerna att dom skall visas på banan, och det gäller även ponnytravarna. här är nya regler i korthet.

Har någon som inte värms på banan, (räcker med alla varv det kan bli på defileringsvolten, sen defillerar man, provstart och sen är hästen varm) Men nu lär man köra ut på banan iaf…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

VeronicaP
1

Vi har också någon som bara värms precis innan loppet och bara slinga. Vet faktiskt inte hur hårda de är på det när. De gäller ponny. Regeln kom ju till för spelarna och ponny får man inte spela på ;)

Tusen
0

#6 Nej, anledningen till att hästen skall värmas på banan är en kompromiss till veterinärbesiktning liknande ridsportens. På repskapsmötet sas det att krav kommit på att hästens dels skall besiktigas naken, dels visas för hand i skritt och trav. Det fungerar inte på en travbana så därför har man gjort denna kompromiss just för att veterinären skall få se hästen i aktion innan den kommer ut i loppet. Även funktionärerna skall då ha möjlighet att se aktionen innan defileringen. Sen är säkert spelarna nöjda också med den regeln För precis somTS skrev är det inte alla hästar som värms innan loppet och nu får veterinären ytterligare en chans att se hästen.

giffan
0

#6 Har ingen aning om hur hårda dom är, eller rättare sagt hur dom har koll på det. Inga böter får ju delas ut på ponnytravet, men någon påföljd bör det ju bli så kanske e dumt att chansa.

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

#7 men det gör ju veterinären i provstarten ..

VeronicaP
0

Är inte alltid veterinären är på plats kl 10,00 när folk börja värma …

Tusen
1

#10 Men det är just därför alla ska in på banan. Det räcker inte (enligt djurskyddet) att enbart kolla provstarten. Veterinären hinner inte kolla enbart i provstarten och på veterinärvolten. Ett varv på banan så hinner även funktionärerna med att kolla in hästen. För det är innan start man vill att hästen skall kollas ordentligt, enligt den information vi fick då.

Dessutom kommer man ha flygande kontroller av hästen utan utrustning under tävlingsdagarna. Om detta kommer att ske (vilket det borde göra enligt reglementet) även på ponnydagar låter jag vara osagt.

VeronicaP
0

#11 Fast är inte veterinären på plats innan första start så är de ju bara funktionärerna som ev kollar😉 ….

Tusen
0

Fast veterinären ska väl vara på plats.

VeronicaP
0

De är ofta de inte är på plats kl 10.00

tejaspirmin
0

funderade också på varför hästen inte värms? min häst får absolut inte värmas länge eller mycke, men minst 2bakvarv eller en sväng på rakbanan får han alltid, just för att se så hästen är okej o så han får värma upp så han inte skadar sig i loppet.

Tusen
1

#14 Hmm, låter ju inte så bra. Men jag refererar enbart vad som sades, inte vad jag tycker eller vad som sker i verkligheten.

giffan
0

#14 Men om tävlingen startar kl 12.00 så bör ju veterinären vara där minst en timme före.

Fast sen står det ju inget om när hästen skall visas på banan, vad ska man tolka som  tid? För som du skriver, om man värmer säg kl 10.00 och tävlingarna börjar kl 12.00, och veterinären kommer kl 11.00. Räknas den värmningen då??

~ Anneli ~ 

Martina-96
3

Brukar alltid värma innan lopp, men nu de senaste starterna när jag värmt innan så har hon gått toppen i värmingen (kör 2 bakvarv och någon provstart). Men så fort hon ska ut i loppet så galopperar hon bort sig. Så tänkte testa om det bara var något hon hade bestämmt sig för att göra i varje lopp. Och så var det, värmde endast ett bakvarv i dag innan start och då var alla galopper som helt bort blåst. Man måste testa sig fram för att kunna lösa problemen. :)

[Justie]
0

Jag brukar värma min på milen/slingorna på jägersro (vi startar nästan bara där), fast då måste han alltså också upp på banan typ 1 bakvarv? Räcker det då eller vill de se ponnyn röra sig fort?

Elsastubin
0

#19 Det räcker :) Ponnyn behöver inte röra sig fort, bara den visas på banan (räcker att du joggar ponnyn ett bakvarv) Tror att jag fattat rätt :D

Stallmima
0

Min fråga i det förra inlägget om värmning på banan för ponnyer/stora hästar var # Vem kontrollerar att alla ponnyer/hästar har varit inne på banan och visat upp sig och vilken påföljd ponnyn/hästen får om de ej gör detta? Har haft en shettis vi helst inte värmde på banan utan då om det fanns rakbana värmde på den, han scannade nämligen utgångarna 🤪😎

Tusen
0

Vad jag förstått har man ännu inte kommit fram till vilka påföljderna i så fall skulle bli. Speciellt "besvärligt" är det med ponnytrav då det inte får dömas ut några bötesbelopp.