Får man?
Får man lov att köra mot en egenägd häst om man tränar den anjdra hästen?
Kolla gärna in min blogg! http://www.nattstad.se/alexandralennstrom
Egentligen inte… Men om du äger och tränar båda så får du det.
Man ska köra den häst man har störst vinning i.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Nja, är lite osäker kring detta då jag vet att fam. Lundberg råkade ut för det på Derbyt 2009. De skulle starta två hästar från samma stall och SPTF hade inte hunnit göra ägarändring. Kusken/familjen tränade bägge hästarna men eftersom hon inte ägde hästen hon skulle köra blev de strukna.
Däremot vet jag att Kevin fick köra annan ägd och tränad häst mot en familjeägd häst som syrran tränade.
Förstår inte riktigt skillnaden. Men båda fallen var kontrollerade med SPTF.

Dessutom är leasingmöjligheten borttagen från i år så då är det ett "ägarbyte" som gäller om man vill köra en "lånehäst" mot egenägd.
# …..vilket kan få ödesdigra konekvenser om man inte har med ärligt folk att göra! Jättedumt att det tagits bort!
#3 VA??? Varför då???
~ Anneli ~
Egentligen förstår jag inte varför ens en sådan regel finns inom ponnytravet. Deta är ju en spelarregel i en barnsport utan spelare. Hmm! Känner inte till en enda unge som skulle låta bli att vinna till förmån för sin egna ponny.
#6 Nä men vi ska ju vara så lika stortravet som möjligt, därför tar dom bort leasingen… ( hoppas du kunde läsa ironin i mitt inlägg)
Löjligt är vad det börjar bli med alla regler som ska formas efter vad några tycker…
Man får inte köra mot egen ägd häst, men bantillhörigeten behöver inte finnas…. och nu kan man alltså inte leasa häst heller, antingen köpa eller inte stå som ägare, så man missar kanske chansen att få köra hästen i lopp.
Det börjar bli dax att välja sida tycker jag.Antingen följer vi stortravets regler så långt det är möjligt ( vilket skulle fungera i dessa tre olika regler iaf) Eller så gör man inte det. Men det här hattandet mellan regler är ju bara förvirrande, iaf för oss som håller på med båda sidorna av travet. Det räcker ju att sela ut en stor häst på en banan och dagen efter en ponny på samma bana så gäller inte samma regler i veterinärvolten… bara det är förvirrande tycker jag.
~ Anneli ~

Är förslag på att den regeln ska tas bort för ponny.