Galoppera travponny?
Hej! Jag är ganska ny inom ämnet och har bara hållit på med ponnytrav några terminer. Jag har väldigt stor hästvana och har tidigare ridit i säkert 10 år. Jag har hört att många har problem med ponnys som börjar galoppera på banan under lopp. Jag har nyligen köpt ett 3 årigt russ som ska köras in (min kompis som har erfarenhet hjälper mig) och jag funderar på om man kan låta ponnyn galoppera med vagnen? Självklart inte på banan utan jag syftar mer på när man är ute eller bara motionerar. Borde man försöka lära ponnyn att man bara får galoppera med ryttare på ryggen eller bara utanför banan? Hur gör ni? Vad bör jag tänka på? PS. Skulle uppskatta om ingen sågar mig totalt nu. ;)

Vi har alltid låtit våra hästar galoppera för vagn. Dock är det viktigt, precis som i ridningen, att det går under kontrollerade former och fart och att hästen får lära sig ett kommando.
Hästar är smarta djur - Jag har aldrig upplevt att någon har svårt att hålla traven när de väl kommer till travbanan =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Ofta blir hästar som lär sig galoppkommando mer travsäkra då de vet att de skall få ett speciellt kommando för att galoppera. Alla hästar behöver galoppera. Det stärker dem ordentligt. Att tro att travare enbart får trava i träning är förlegat och delvis en myt.

Viktigt är dock att lära hästen att galoppera på kommando man kan börja med det när man longerar t.ex.
Våra russ brukar inte börja ridas förrän på hösten som treåringar, och det kan dröja rätt länge innan de får galopparbeta under ryttare
Man får dock vara försiktig med att galoppera med en nyligen inkörd 3-åring. Galopp för vagn under kontrollerade former är svårt för en ungponny. Det är bra om man väntar med det tills ponnyn är stadig som körhäst. Galopp vid longering för att lära kommandon är dock något att rekommendera istället.
Tack så jätte mycket för era svar!