Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2767 ggr
tomj
5

Startande hästar per lopp.

2 st Heldag har avgjort och 4st skall avgöras i helgen (summa:6st)

Nedan redovisas antal startande i medel per lopp.

1. Rättvik: 8,5 h/lopp 

2. Umeå: 7,7 h/lopp

3. Gävle: 7,7 h/lopp

4: Bergsåker: 6,8 h/lopp

5: Jägersro: 5,5 h/lopp

6: Åby: 5,0 h/lopp

Stallmima
4

Synd 😕  Kommer ihåg de år det nästan var lönt i h-vete att ens komma med i lopp då de var rejält överanmälda. Keep up the good work Tom och fortsätt med statestiken 👍

Tusen
5

Ja, jag minns speciellt ett dubbeltrav på Sundbyholm då inte ens boxarna räckte till. Trots att flera hade två hästar i varje box. Jag tror vi hade 16 lopp och alla var fulla. Över 200 startande per dag. Helt sjukt! 🤪

Vid en annan tävling kom inte vår ponny ens med fastän han bara hade startat 2 ggr. De 15 hästar som kom med hade 1 start eller var ostartade.  EN mycket ovanlig syn i dag.

Underligt hur det kan svänga så.🤔

tomj
0

😉

ryttarn
1

Vi kanske int skall dra för stora växlar ännu, är ju tämligen tidigt på säsongen. Men visst har det gåt ner med starthästar/starttillfälle men antalet starttillfällen har oxå ökat sedan vi började 2003…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Stallmima
0

#4 Det är ju sant att tillfällena blivit fler, kanske skulle dra ner på dessa då så loppen blir fulla och ev inte ha så många "insprängda" lopp

Tusen
0

#4 Är det verkligen sant? Inte inom Mälardalen i alla fall. Då hade Valla 6-7 tävlingsdagar, Sundbyholm 5 dagar, Örebro och Lindesberg hade båda fler dagar än nu. Romme och Mantorp hade väl som nu. Det är kanske fler dagar norr över och kanske även söder över där det finns fler banor att åka till?

ryttarn
0

#5 Tror inte på att minska antalet tävlingstillfällen  det skulle nog inte göra någon stor skillnad mer än minska det totala tävlandet. Idag är bränslepriserna så höga så man åker inte lika långt. Däremot måste banorna kommunicera mycket mer så att man undviker krockar som den i helgen. Åby, Jägers och Årjäng har överlappande upptagningsområden. Antar att det var en huvudanledning till att Åby och Jägers fick så lite anmält

Jag behöver bara titta på mig själv. För några år sedan kunde vi tänka oss att åka riktigt långt för att tävla, under samma år tävlade vi både i Östersund och Kalmar. Idag åker jag ogärna mer än 20 mil enkel väg om det inte är ett speciellt lopp som jag absolut vill ha ut någon av mina ponnyer i.

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

Tror också på att man åker kortare sträckor än förr. Bensinen har blivit sååå mycket dyrare än förr. 

Då åkte vi ofta längre resor och med två hästar i transporten och med hyffsade placeringar i loppen täckte prispengarna lätt bensinkostnaderna.

tomj
2

6 st Heldag har avgjort och 3 st skall avgöras i helgen (summa:9 st)

1. Rättvik: 8,5 h/lopp

2. Solänget: 7,8 h/lopp 

3. Umeå: 7,7 h/lopp

4. Gävle: 7,7 h/lopp

5. Färjestad: 7,3 h/lopp

6. Bergsåker: 6,8 h/lopp

7. Halmstad: 6,5 h/lopp

8. Jägersro: 5,5 h/lopp

9. Åby: 5,0 h/lopp

Stallmima
0

Bra jobb Tom  🏆  Får nog börja föra statestik själv så man kan avgöra genom åren som gått vilka som varit bäst medel/lopp  👋

Pontuzz
9

Det har de senaste åren varit alldeles för många domedagsprofeter inför STs övertag av tävlingsansvaret vilket gjort att många varit rädda för att satsa.

Dessutom är det tyvärr alltför många som tycker det är lite "barnsligt" med ponnyer när man får köra storhäst från 16 år.

Jag tycker absolut inte det är lek när vi har så många ponnyer som går under 1,50   kolla och jämför med kallblodstravarna, det är ingen som snackar att det är barnsligt när dom går rund 1,40 i början på året.

Dom kuskar och ägare och tränarena till snabbponnyerna har all anledning att få känna av att deras ponnyer har mycket hög klass och är värda respekt.

Pontuzz
3

Statistik i all ära men ibland blir det lite tokigt att bara titta på siffrorna. Åby, Jägersro och Årjäng samma dag blir lite missvisande.

Den dagen borde inte Åby kört. Då hade det blivit fler ekipage både på Jägersro och på Årjäng. Mindre bra när man har flera tävlingar samma dag som konkurrerar om de tävlande i samma upptagningsområde.

Tusen
2

#12 Det problemet har funnits tidigare också och det var sagt att nu när ST tagit över skulle krockar mellan banor inte längre få ske. Detta borde verkligen ligga på ST att se över.

ryttarn
0

Detta med "krockar" är inte helt enkelt. Det kräver en hel del historisk annalys för att se vilka upptagningsområden som varje bana normalt har. Att Åby inte borde ha haft sin heldag samtidigt som Jägers hade sin och Årjäng körde P-Lördag är ju ganska enkelt att se om man kikar historiskt.

Sedan är ju upplevelsen av krockar väldigt individuellt. För mig är det en trist krock första helgen i Juni då Lindesberg och Bollnäs kör heldag samtidigt, men det är nog i princip bara för mig som det upplevs som en krock…. 🤪

För er som inte har koll på geografin, det är ungefär lika långt mellan Lindesberg och Bollnäs som det är mellan Åby och Jägers. Dessutom ligger det en aktiv ponnytravklubb mitt emellan, dvs Romme resp Halmstad……

Jerker Klang,

www.isil.se

Stallmima
3

Satt och roade mig under förmiddagen att ta fram lite statistik från 2004 men endast från Solvallas dagar  (än så länge)

18/4 Heldag med 14 lopp: 10,85 häst/lopp

9/5 Heldag med 14 lopp:  11,64 häst/lopp 

13/6 Heldag med 15 lopp  10,8 häst/lopp

9/7 Heldag med 15 lopp  8,73 häst/lopp

22/8 Heldag med 16!! lopp 12,25 häst/lopp

19/9 Heldag med 14 lopp  11,46 häst/lopp 

( denna dag fattades lopp 13 i resultatlistorna så medel är på 13 lopp)

17/10 Heldag med 16!! lopp  Hela 14,06 häst/lopp

Hoppas verkligen på en fortsatt trevlig diskussion om starterna inom ponnytravet  🌺

tomj
2

9 st Heldag har avgjort och 4 st skall avgöras i helgen (summa:13 st)

1. Solvalla: 8,9 h/lopp

2. Rättvik: 8,5 h/lopp

3. Östersund: 8,3 h/lopp

4. Solänget: 7,8 h/lopp

5. Umeå: 7,7 h/lopp

6. Gävle: 7,7 h/lopp

7. Färjestad: 7,3 h/lopp

8. Östanåkra: 6,9 h/lopp

9. Bergsåker: 6,8 h/lopp

10. Halmstad: 6,5 h/lopp

11. Axevalla: 5,7 h/lopp

12. Jägersro: 5,5 h/lopp

13. Åby: 5,0 h/lopp

tomj
2

13 st Heldag har avgjort och 4 st skall avgöras i helgen (summa:17 st)

2. Hagmyren: 8,7 h/lopp

3. Rättvik: 8,5 h/lopp

4. Östersund: 8,3 h/lopp

5. Solänget: 7,8 h/lopp

6. Umeå: 7,7 h/lopp

7. Gävle: 7,7 h/lopp

8. Färjestad: 7,3 h/lopp

9. Östanåkra: 6,9 h/lopp

10. Kalmar: 6,9 h/lopp

11. Bergsåker: 6,8 h/lopp

12. Visby: 6,7 h/lopp

13. Halmstad: 6,5 h/lopp

14. Boden: 5,7 h/lopp

15. Axevalla: 5,7 h/lopp

16. Jägersro: 5,5 h/lopp

17. Åby: 5,0 h/lopp

Kan bara säga att det är inte särskilt imponerande siffror, endast 4 banor får godkänt på nåder.

Tycks var bättre anmält i Norrland.

Nu måste ni sätta fart och anmäla riktigt duktigt fr.o.m i Juni.

Lycka till med tävlandet i sommar.

tomj
4

17 st Heldag har avgjort och 1 st skall avgöras i helgen (summa:18 st)

2. Hagmyren: 8,7 h/lopp

3. Rättvik: 8,5 h/lopp

4. Östersund: 8,3 h/lopp

5. Solänget: 7,8 h/lopp

6. Umeå: 7,7 h/lopp

7. Gävle: 7,7 h/lopp

8. Färjestad: 7,3 h/lopp

9. Östanåkra: 6,9 h/lopp

10. Kalmar: 6,9 h/lopp

11. Bergsåker: 6,8 h/lopp

12. Visby: 6,7 h/lopp

13. Halmstad: 6,5 h/lopp

14. Boden: 5,7 h/lopp

15. Axevalla: 5,7 h/lopp

16. Jägersro: 5,5 h/lopp

17. Tomelilla: 5,5 h/lopp

18. Åby: 5,0 h/lopp

Kan bara säga att det är inte särskilt imponerande siffror, endast 4 banor får godkänt på nåder.

Tycks var bättre anmält i Norrland som vanligt (senaste 4-5 åren).

Nu måste ni sätta fart och anmäla riktigt duktigt fr.o.m i Juni.

Lycka till med tävlandet i sommar.