Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1402 ggr
[[AcsJulia]]
0

Bettlöst på travare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser det ut med bettlöst på travare här på forumet? Jo, jag vet ju att det är förbjudet vid tävling, men är det någon som tränar på det? :)

Under mina närmare tio år på banan så tränade jag nämligen flertalet ponnyer bettlöst. Anledningarna kunde vara allt från öm mun till variation. Min ena tävlade jag dessutom med Xylophonia-grimma.

Om du provat någon gång: Varför, vilket och vad är dina åsikter kring det? Om inte: Varför inte?

På bilden sidepull!

kajsa-mini
0

Jag har vissa som jag alltid kör med sidepull här hemma, för att de oftast tycker att det är mycket skönare och blir lite mer arbetssamma.

På andra använder jag det ibland bara för variation

[[AcsJulia]]
0

#1 Vad kul! :D Hur upplever du att det funkar? Brukar du få kommentarer kring det?

Tusen
0

Vi kör och även rider våra russ med hackamore mellan varven, ett sk ponnyhack. Har det speciellt då de skall galopparbetas men även som omväxling eller då de har haft tandproblem. 

Men våra kan även köras och ridas i grimma om det skulle vara så. Även det händer då och då. (Dock är det inte alla vi vågar köra i grimma, men rida dem i grimma går bra)

[[AcsJulia]]
0

#3 Det är alltså ganska vanligt ändå? :D Kul! Jag var ganska ensam om att använda sidepull och hackamore på tiden jag tävlade…

einarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kör en mycket het och stark ponny på betlöst huvudlag hemma, på  banan går han med cresendo och X-spärrgrimma. Han är ungefär lika svår att hålla i de olika.

kajsa-mini
0

#2 Den enda som säger något är mamma, som anser att jag inte har lika mycket kontroll som med bett i munnen.

Hästen som jag kör med det kontinuerligt vägrar numera att öppna munnen om jag försöker få in ett bett i munnen här hemma. Han är aldrig svårt tränsad annars, han har bara visat hur han vill ha det!

[[AcsJulia]]
0

#6 Precis samma som med min då. Hon öppnar munnen lite motvilligt och accepterar bettet, men utan bett kommer liksom all karisma fram!